1400/10/26-14:37
شهردار پایتخت در شورا:

۲۱۰۰میلیارد تومان بودجه احتمالی طرح های محلی در بودجه ۱۴۰۱/نیازها بیش از ظرفیت هاست باید مدیریت جهادی، خلاق و انقلابی داشته باشیم

۲۱۰۰میلیارد تومان بودجه احتمالی طرح های محلی در بودجه ۱۴۰۱/نیازها بیش از ظرفیت هاست باید مدیریت جهادی، خلاق و انقلابی داشته باشیم

شهردار تهران با بیان اینکه مجموعه ای را تحویل مدیریت شهری دادند که قابل دفاع نیست و باید با جمع خودمان این کاستی ها را با تاکید بر پیوستگی شورای شهر و شهرداری و تسری آن به عناصر مختلف در شهر جبران کنیم، اظهارکرد: حدود ۴ماه و ۱۷روز است که در شهرداری در خدمت مردم هستم. با تاسی از مسیر مورد تاکید شورا چند اتفاق بزرگ را رقم زده ایم که برای این کارها نیاز بود "من" ها تبدیل به "ما" شود.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از شهر، علیرضا زاکانی امروز یکشنبه- ۲۶ دی ۱۴۰۰- در چهلمین جلسه شورای اسلامی شهر حضور پیدا کرد تا نتایج جلسات طرح رصد با حضور شهردار تهران ارائه و بررسی شود.

او در این جلسه گفت: شعف و مکنونات قلبی خودم را از طرح رصد که کار اساسی است و در  کمیسیون برنامه و بودجه شورا صورت گرفته اعلام‌  و از خالقان آن تشکر می کنم که با یک کار جهادی این کار کارستان را خلق کردند. البته از مدیرانی که با دغدغه خدمت به شهر پا به عرصه گذاشتند باید هم پروژه ای از این جنس انتظار داشت.

۲۱۰۰میلیارد تومان بودجه احتمالی طرح های محلی در بودجه ۱۴۰۱

شهردار تهران افزود: در بودجه سال ۱۴۰۱ حدود ۲۱۰۰میلیارد تومان برای این طرح های محلی در نظر گرفتیم که در روز سه شنبه بودجه را تقدیم شورا می کنیم. این کارها می تواند رضایتمندی را در قاعده هرم اجتماعی ایجاد کند و گام بعدی نظارت بر اجرای این کار است.

زاکانی ادامه داد: حدود ۴ماه و ۱۷روز است که در شهرداری در خدمت مردم هستم. با تاسی از مسیر مورد تاکید شورا چند اتفاق بزرگ را رقم زده ایم و برای این کارها نیاز بود که "من" ها تبدیل به "ما" شود. چرا که این مسأله بزرگترین مشکلی بود که در دوره قبل از ما وجود داشت. مجموعه ای را تحویل مدیریت شهری دادند که قابل دفاع نیست و باید با جمع خودمان این کاستی ها را با  تاکید به پیوستگی شورای شهر و شهرداری و تسری آن به عناصر مختلف در شهر جبران کنیم.

او اضافه کرد: در حوزه هوای پاک شهرداری متولی هوای پاک شده البته ۲۳دستگاه مسئولند اما قرار شد محور آن در تهران، شهرداری باشد و دستگاه های دیگر قرارگاه ایجاد کنند. در حوزه مسائل ایمنی به عنوان قائم مقام وزیر کشور این مسیر را دنبال می کنیم البته شهرداری به تنهایی کار را پیش نمی برد و جمع ظرفیت های تهران باید برای ایمنی پای کار بیاید. همچنین در حوزه سلامت جلسه ای برگزار شد با حضور روسای دانشگاه های تهران و معاون وزیر بهداشت تا این ظرفیت ها به هم گره بخورد تا امکان یک کار بزرگ و مناسب به وجود بیاید. چرا که تهران از نظر سلامت جزو فقیرترین نقاط کشور است و از  پایین ترین سرانه ها در این بخش برخوردار است.

شهردار تهران بیان کرد: در حوزه اجتماعی نیز قرار شد شهرداری محور قرارگاه اجتماعی برای تهران قراربگیرد و امروز همه دستگاه ها در حال تلاش و کار هستند. در واقع مهمترین جزء این "ما" شکل گرفته است و کار را پیش می برد. با این مقدمات می توانیم نسبت به موضوعات شهر اشراف پیدا کنیم.

وی ادامه داد: طرح "رصد" در کنار "قرار خدمت" در کنار مسئولیت مناطق و نواحی و توجه به ظرفیت های مردم و ظرفیت پیوستگی با متن جامعه، اشراف به دغدغه‌ های مردم، در معرض نقد دیگران قرارگرفتن و خود را اصلاح کردن این امکان را بیشتر فراهم می کند؛ البته هنوز در ابتدای راهیم.

نیازها در شهر بیش از ظرفیت هاست باید مدیریت جهادی، خلاق و انقلابی داشته باشیم

زاکانی عنوان کرد: نیازها در شهر بیش از ظرفیت ها است و جبران آن جز از طریق همت، تلاش و خلاقیت و مدیریت انقلابی و جهادی میسر نیست. در واقع این  گامی است که بعد از شناخت باید رقم بخورد.

لزوم شناخت ظرفیت های مردم و محول کردن کار به آنها

او یادآور شد: مرحله بعد، شناخت ظرفیت های مردم و محول کردن کار به آنها است. بار اصلی را باید مردم بردارند. شانه های باربر ما محدودیت دارند اما  با بازوان قدرتمند و فکر پویای مردم می توان این مسیر را دنبال کرد. 

شهردار تهران تاکید کرد: در جلسه امروز به یکهزار و ۱۴۱ طرح موضعی و ۳۰ طرح موضوعی اشاره شده است که البته  منابع مالی در این زمینه را تثبیت کردیم و گام دوم طرح نگهداشت شهر است که ۳۵هزار عارضه در محلات به عنوان  مشکلی که مثل تیغی در چشم مردم بود، شناسایی شد و دو ماه فرصت گذاشته شد. مثلا در بحث تیرهای چراغ برق، ۹۰۰ تیر را شناسایی کردیم و ۲۰۰ مورد آن جابجا شده است‌. ناظر به موضوع خودروهای رها شده در شهر، ۲۵۰۰ خودرو شناسایی و ۸۰۰ مورد آن جابجا شد.

مشکل روشنایی در شهر حل می شود

زاکانی گفت: در بحث فضاهای بی دفاع شهری و روشنایی نیز هم با وزیر نیرو صحبت کردیم و هم با مدیران استانی جلساتی گذاشتیم و  تفاهم نامه ای هفت بندی را تنظیم کردیم که یک بند آن مربوط به ۳۷۰ هزار شعله چراغی است که‌ باید از گازی به LED تبدیل شود. این کار علاوه بر تامین روشنایی مطلوب، باعث صرفه جویی ۲۰۰ هزار مگاواتی در مصرف برق می شود و شهرداری نیز برای این اقدام هزینه ای انجام نمی دهد.

با تمرکززدایی از مرکز مجموعه های ورزشی احیا و سرانه های ورزشی افزایش می یابد

او افزود: ناظر به سازمان ورزش نیز سیاست های گذشته را دنبال می کنیم اما باید مناطق و نواحی را تقویت کنیم و مناطق باید ید کاری ما باشند و برای این کار هم منعی داریم و مصوبه شوراست. درواقع باید با همکاری شورای شهر این تمرکز بشکند تا به سمت مناطق برویم و مجموعه های ورزشی را احیا و سرانه های ورزشی شهر را افزایش دهیم‌. در حال حاضر تمرکز بر ۲۰۰مجموعه ورزشی امکان عملیاتی کردن ظرفیت ها را نمی‌دهد.

شهردار تهران ادامه داد: باید بحث تطویل فرایند صدور پروانه ساختمانی را از طریق مجلس دنبال کنیم. همچنین درخصوص چاله ها و گودبرداری های شهر، لایحه ای به شورا آورده ایم.  ناظر به موضوع شن چاله، شن چاله منطقه ۱۸ حدود  ۱۵۸ هکتار است که  هم یک فرصت طلایی و هم خطر عظیمی برای شهر تهران است. اگر رودخانه کن در این شن چاله بیفتد و سست شود خطر جدی برای مجموعه مسکونی بالا دست خود ایجاد می کند. برای حل مشکل این شن چاله هم یک طرح فرامنطقه ای توسط معاونت خدمات شهری، هم پیگیری های معاون شهرسازی و هم ماموریت منطقه ۱۸ را داریم.

تا افق ۱۴۱۰ باید صددرصد آبیاری از طریق پساب باشد

زاکانی اضافه کرد: ناظر به آبیاری فضای سبز ۱۷۵میلیون مترمکعب مصرف آب داریم که درصد کمی از آن از طریق پساب است. در حال حاضر  ۷۵۰مخازن برای جمع آوری آب های سطحی داریم و مابقی آن از طریق قنات و سایر روش‌ها تامین می شود. تحقق این مسأله که تا افق ۱۴۱۰ باید صددرصد آبیاری از طریق پساب باشد را دنبال می کنیم.

لزوم تغییر نوع عوارض ساختمانی

او بیان کرد: در بحث شهرسازی باید نوع عوارضی که پیشنهاد می دهیم متفاوت از شرایط فعلی باشد. در خیلی از نقاط نباید عوارض بگیریم و در مناطق کم برخوردار نیز باید این مسیر را تسهیل کنیم. چرا که میزان عوارض در مناطق بالای شهرشاید ۴ تا ۵ برابر مناطق جنوبی شهر باشد اما سود آن در بخش های شمالی شهر چند ده برابر با مناطق جنوب شهر تفاوت دارد.

پنج بوستان بانوان امسال تاسیس می شود

شهردار تهران عنوان کرد: در بحث ورزش بانوان، در حال حاضر ۷ پارک ویژه بانوان داریم و ۵ پارک امسال تاسیس می شود و علاوه بر آن در ۳۵۲پارک محلی نیز تمام یا بخشی از آن را به زنان و مادران و کودکان اختصاص می دهیم که برای این کار مناسب سازی می شوند.

قصد جلوگیری از فعالیت سراهای محلات را نداریم

زاکانی ادامه داد: در ۳۴۷ سرای محله ای که وجود دارد طبق قاعده ای که سال ۹۳ ابلاغ شده بود، عمل می شود. البته باید قراردادهای آنها در سامانه ثبت شود تا به موضوعات این سرای محله ها اشراف پیدا کنیم و باید این سراها به قرارگاه های محلی تبدیل شوند تا خدمت ویژه ای را ارائه دهند. با این حال اما خدمات فعلی در سرای محله ها استمرار پیدا می کند و نیتی برای جلوگیری از آن وجود ندارد.

او گفت: موضوعات ریزمقیاس را به هیچ وجه مستمسک قرار ندادیم تا از کارهای بزرگ وا بمانیم. در بحث های زیر ساختی، حمل و نقلی و زیست محیطی و سایز حوزه ها پروژه های بزرگی را در حال طراحی و دنبال کردن هستیم.

شهردار تهران افزود: پیشنهادات و نظرات شما در شورای شهر را به عنوان یک نهاد بالادستی در جهت مسیر اصلاح شهر دنبال می کنیم و با همه وجود از زحمتی که کشیده شد و امکانی که فراهم کرد تا با یک دید بازتری راه خود را دنبال کنیم، تشکر می کنم.

زاکانی بیان کرد: تلاش می کنیم شورا و مدیریت شهری تهران یک الگویی را ایجاد کند و برای این کار باید مسئولیت های خودمان را به نحو احسن بپذیریم. امید داریم این همکاری ها تحول بزرگی را ایجاد و طعم شیرین خدمت را به کام مردم بچشاند.

در این جلسه شورا علاوه بر علیرضا زاکانی شهردار تهران، حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، لطف الله فروزنده معاون برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران، مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، حسین نظری معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران، جلال بهرامی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران و علی نصیری سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران حضور داشتند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط