1400/11/03-12:56
زاکانی در آیین گرامیداشت روز زن:

نقش ۱۲ هزار بانو در مدیریت شهری بی‌بدیل است/ اختصاص پارک‌های محلی بانوان از سال آینده

نقش ۱۲ هزار بانو در مدیریت شهری بی‌بدیل است/ اختصاص پارک‌های محلی بانوان از سال آینده

شهردار تهران بیان کرد: اگر داعیه این را داریم که فعالیت اجتماعی و محور خانواده بودن را مانع یکدیگر نمی‌دانیم و یک زن می‌تواند مادر خوب برای فرزندان همسر خوب برای شوهر و در عرصه اجتماعی یک تلاشگر و فعال بزرگ اجتماعی قلمداد شود و حتی دست به اصلاح بزند باید این را در شهرداری از مقام شعار به عینیت برسانیم.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از شهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران در آیین گرامیداشت مقام زن که یکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ با حضور جمعی از کارکنان زن شهرداری در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد، با تبریک میلاد حضرت زهرا(س) گفت: مفتخریم که در جمع کسانی هستیم که با تلاش و کوشش در محیط خانواده و اجتماع سهم خود را برای نشان‌دادن توانمندی‌های‌ زن مسلمان نشان می‌دهند. سالروز ولادت بی‌بی دو عالم را به نام زن نام نهادیم تا مسئولیت‌های بزرگ زنان این مرزوبوم را مبتنی بر حفظ کیان خانواده و تربیت آینده‌سازان و فعالیت در عرصه‌های اجتماعی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های زنانه را داشته باشیم. 

شهردار تهران افزود: امیدوارم بتوانیم اهداف عالیه‌ای که در شهر تهران برای خود تصور کردیم در کنار یکدیگر محقق کنیم. مطلوب ما این است که علاوه بر هویت شهر تهران به عنوان پایتخت، هویت‌های دیگری را برای شهر خلق کنیم. تهران از بی‌هویتی رنج می‌برد و این بی‌هویتی آسیب‌های جدی به شهر تحمیل می‌کند. بنابراین با خلاقیت و با ترسیم تهران مطلوب، باید هویت‌های بعدی را خلق کنیم.

زاکانی ادامه داد: در این هویت‌سازی، خانواده نقش محوری و جایگاه متعالی برای ساختن جامعه دارد و نقش زن در آن بی بدیل و بدون جایگزین است. باید هویت‌های بعدی را خوب ترسیم کنیم و بین مسئولین کشور اتفاق نظر ایجاد کنیم و مردم را محور این تحول قرار دهیم و با هوشمندسازی هم رفاه مادی و هم سلامت را در ابعاد مختلف و ایجاد زمینه ارتقای و تعالی را با هم فراهم کنیم.

او اضافه کرد: برای محقق کردن این اهداف، نقطه عزیمت را از درون شهرداری گذاشتیم. ناظر به خدمت به جامعه که کوچکترین سلول آن خانواده است و باید به طریق اولی، خدمت به زن و مادران و کودکان را هدف‌گذاری کنیم و زمینه به میدان آوردن ظرفیت‌های بانوان را داشته باشیم. 

شهردار تهران بیان کرد: هرکاری که بنای انجام آن را داشته باشیم، محقق نخواهد شد الا اینکه مردم را به میدان بیاوریم که پیشتازان آنان برای میدان‌داری زنان و مادران هستند. در نزاع بین دو افق و دو سبک زندگی سیر می‌کنیم. یک نگاه، زن را فعال و اثرگذار در جامعه می‌داند و نگاه دیگر زن را اثرپذیر و منفعل. یک نگاه زن را جامعه‌ساز و پیشتاز تلقی می‌کند و دیگری برای زن جز نقش‌پذیری و استفاده ابزاری داشتن، طلب نمی‌کند. 

زاکانی عنوان کرد: این دو سیر تفکر منشا نظام جمهوری اسلامی و معاندین آن است که بر اساس آن دو کارکرد برای زن را می‌توان متصور شد. براساس نگاه اول و متعالی که اوج قله آن حضرت زهرا(س) است از شما طلب می‌کنیم تا کمک کنید که بتوانیم مدیریت شهری را در مسیری قرار دهیم که از یک نهاد خدماتی صرف به یک نهاد اجتماعی موثر تبدیل شود. ما در شهرداری ابزار و امکانات زیادی داریم، اما به ابزار خود نمی‌بالیم اما به نیروی انسانی و ظرفیت نیروی انسانی خود افتخار می‌کنیم که بخش عمده‌ای از این ظرفیت‌ها معطوف به بانوان گرامی است. 

او یادآور شد: در شهرداری ۲۵ درصد از کارمندان را بانوان تشکیل می‌دهند که در تمام سطوح شهرداری تلاش می‌کنند. آنچه در جامعه برای آنها طلب می‌کنیم را باید در مجموعه مدیریتی و شهرداری مشاهده کنیم. اگر داعیه این را داریم که فعالیت اجتماعی و محور خانواده بودن را مانع یکدیگر نمی‌دانیم و یک زن می‌تواند مادر خوب برای فرزندان همسر خوب برای شوهر و در عرصه اجتماعی یک تلاشگر و فعال بزرگ اجتماعی قلمداد شود و حتی دست به اصلاح بزند باید این را در شهرداری از مقام شعار به عینیت برسانیم. 

شهردار تهران گفت: این قریب ۱۲ هزار خانمی که در شهرداری مشغولند نقش بی‌نظیری دارند و زمینه نقش‌آفرینی بیشتر را برای آنها فراهم کنیم و خود آنها باید خلاقیت‌ها را به ظهور و بروز برسانند و بتوانند یک میدان فراخ و وسیعی برای ظرفیت‌های خود فراهم کنند و وظیفه ما است که این مسیر را هموار کنیم. 

زاکانی ادامه داد: امکانی باید فراهم شود که خود بانوان در شهرداری جنبه پیشتازی برای تحول آفرینی را برعهده بگیرند. شهرداری بیشترین ارتباط با مردم را دارد و این ارتباط از قبل از به دنیا آمدن تا بعد از مرگ را شامل می‌شود. همچنین  می‌بایست مسئولیت‌های اجتماعی معطوف به نگاه به جایگاه رفیع زن را نیز دنبال کند. توجه به خانواده‌، زنان، دختران، مادران و کودکان ارزشی متعالی است و باید در تمام پارامترها این ویژگی را لحاظ کنیم. باید آنچه در درون شهرداری است را در جامعه بر مدار خانواده و "تهران خانواده" شکل دهیم.

او افزود: نمی‌توانیم با رفاه و با آرامش در درون خانواده نسبتی برقرار نکنیم. در تهران قریب به ۲۳۰۰ پارک داریم که ۵ پارک فرامنطقه‌ای آن مختص بانوان بود. دو مورد از این پارک‌ها در حال ساخت بود و با اضافه شدن ۵ پارک دیگر این عدد را به ۱۲ پارک خواهیم رساند. علاوه بر این در شهرمان در هر محله‌ای باید در حداقل زمان برای زنان و دختران و مادران و کودکان پارکی داشته باشیم که محیط آسایش و امن آنها باشد. 

شهردار تهران بیان کرد: بر همین اساس پارک‌هایی به عنوان پارک‌های محله‌ای خواهیم داشت که هم ناظر به حریم و مناسب‌سازی و ایجاد زمینه تسهیلات برای زنان و دختران و مادران و کودکان، امکان فراهم شود. این پارکها طبق برنامه‌ریزی اولیه از ابتدای سال خدمت خود را ارائه می‌دهد و طی دو ماه آینده به مدار خدمت در محلات می رسد.

شهردار تهران اضافه کرد: همچنین ۱۲ هزار کیلومتر پیاده راه داریم که اصلا مناسب‌ نیست و بنا است که سال آینده ۶۰۰ کیلومتر و در یک افق ۶ ساله همه آن را مناسب‌سازی کنیم تا یک شهر انسان‌محور بسازیم که آسایش ایجاد می‌کند.

وی با تاکید اینکه طرح‌های بزرگی توسط شهرداری در دوره جدید شهری در حوزه معیشتی مردم دنبال می‌شود، گفت: اقتصاد خانواده چیزی نیست که از کنار آن به راحتی بگذریم. شهرداری باید در بحث درآمد و اقتصاد خانواده موثر باشد چه در بحث  مسکن و چه حوزه تغذیه و سایر حوزه ها.

زاکانی بیان کرد: از آنچه در خصوص نقش حمایتی شهرداری در شهربانوها و شهردخت‌ها برای ما موضوعیت دارد به سادگی نمی‌گذریم. در رابطه با این حوزه در سالهای گذشته کم‌لطفی شده و نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی شهرداری بی توجهی شده است‌. در مسئولیت‌های اجتماعی و در حوزه زنان ما وظیفه داریم. هر چند زحمات زیادی دارد اما باید گوشه‌ای از بار زندگی مردم را برداریم. مردم حال خوبی ندارند و ناراحت هستند و بخش عمده‌ای از آن حق است و نباید از کنار آن با شعار بگذریم و با همه وجود و ظرفیت باید در خدمت آنها قرار بگیریم. 

او عنوان کرد: رکن رکینی از این جامعه زنان هستند. شهرداری مفتخر است در خدمت کارمندان خود باشد و کارمندان زن شهرداری نقش اساسی و محوری را داشته‌ باشند و این محوری‌بودن را به جامعه بسط دهند و یک الگوی مناسبی را برای جامعه فراهم کنند. این جنس نشست‌ها علاوه بر تکریم یادآور یک افق و مسئولیت بزرگ برای زنان و دختران و بانوان فعال در عرصه شهر و شهرداری است. باید گام‌های بعدی را به برکت توجه شما بانوان گرامی و با پیشتازی و اثرگذاری شما فراهم و اهداف عالیه خود را محقق کنیم و برای حرکت و تغییر تهران به مدد حضرات معصومین گام‌های بلندی را برداریم. 

در این مراسم علیرضا زاکانی شهردار تهران، حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، عباس شعبانی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، حسین نظری معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران، مریم اردبیلی مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران، محمدامین توکلی‌زاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، فاطمه تنهایی شهردار منطقه ۸ و جمعی دیگر از مدیران شهری حضور داشتند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط