1400/11/18-13:06
نکاحی تشریح کرد؛

از جبران کمبود راننده در ناوگان اتوبوسرانی تا اقدامات برای ایام پایانی سال

از جبران کمبود راننده در ناوگان اتوبوسرانی تا اقدامات برای ایام پایانی سال

سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به تشریح اقدامات این شرکت برای ایام پایانی سال به منظور جلوگیری از ازدحام مسافران در اتوبوس‌ها، آمار اتوبوس‌های برقی و اقدامات این شرکت برای سال آینده پرداخت.

به گزارش شهردارآنلاین؛ بهرام نکاحی در گفت‌وگو با شهر، درباره آمار اتوبوس‌های فعال پایتخت گفت: طی یک مقطع زمانی، شهر تهران دارای هفت هزار دستگاه اتوبوس بود که با طی دوره گذشته مدیریت شهری امروز به حدود دوهزار دستگاه اتوبوس فعال رسیده است. 

سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه درحال حاضر اتوبوس‌های موجود از فرسودگی بسیار بالایی رنج می‌برند، افزود: در ابتدای این دوره مدیریت شهری تعدادی اتوبوس خریداری و به ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه شده است. اما این تعداد کفاف نیاز واقعی شهر را نمی‌دهد. ضمن اینکه باید توجه داشت با توجه به شرایط کرونایی در حال حاضر وضعیت تردد مانند گذشته نیست اما همزمان با خروج از شرایط کرونایی و بازگشت وضعیت عادی تردد، قطعا نیازمند افزایش تعداد اتوبوس ها بیش از پیش هستیم.

نکاحی در ادامه تأکید کرد: اهتمام تمامی مجموعه مدیریت شهری بر این است که بتوان در حوزه نوسازی ناوگان و ارتقاء شرایط خدمات‌رسانی حرکتی شود.

محدودیت در تولید دلیل تاخیر در تحویل اتوبوس‌های جدید

وی با اشاره به اینکه تأمین اتوبوس بر مبنای سفارش تولید است، افزود: یکی از چالش‌ها این است که طی سال‌های اخیر، محدودیت‌هایی در حوزه تولید ناوگان وجود داشته است که حجم درخواست‌ها سبب شده تا تحویل با تأخیر زمانی مواجه شود.

سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در ادامه اعلام کرد: برای اولین بار بخش زیادی از قرارداد خرید اتوبوس‌ها به صورت غیرنقد بود و فرایند اجرای پرداخت غیرنقدی برای اولین بار است که در خرید اتوبوس‌ها طی می‌شود؛ قسمت نقدی آن کامل پرداخت شده و در بخش غیرنقد آن که مربوط به ۶۵ دستگاه اتوبوس بوده، توافقات صورت گرفته است.

اخذ مجوز از شورای شهر برای استخدام نیرو و جبران کمبود راننده

نکاحی درباره کمبود راننده هم گفت: بازنشستگی رانندگان اتوبوسرانی سبب کمبود نیروی انسانی در بخش راننده‌ها شده است که البته مجوزی از شورای اسلامی شهر تهران اخذ شده تا بخشی از کسری نیرو در این بخش با به کارگیری راننده جدید جبران شود.

وی در ادامه اضافه کرد: شرایط اقتصادی و مشکلات معیشتی سبب شده تا رانندگان پایه یک بیشتر به دنبال حمل‌ونقل برون شهری باشند که شرایط درآمدی بهتری دارد؛ این موضوع علاوه بر سختی‌ و استرس‌های شغل رانندگی در شهر باعث محدودیت‌های تأمین راننده شده است.

سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درباره استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در حوزه ناوبری هم گفت: طرحی درحال تهیه شدن است تا از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل عمومی به ویژه اتوبوسرانی بیشتر استفاده شود. 

اورهال بخش عمده‌ای از اتوبوس‌ها تا نیمه اول سال آتی

نکاحی همچنین درباره اورهال اتوبوس‌ها و تأمین ناوگان توضیح داد: باتوجه به تأکیدات شهردار تهران، اعتبار خوبی در بودجه سال ۱۴۰۱ برای اورهال کردن اتوبوس‌ها پیش‌بینی شده است که امیدواریم در شش ماه نخست سال آینده، بخش عمده‌ای از اتوبوس‌ها که به علت تعمیرات اساسی و مشکلات فرسودگی غیرفعال بودند، اورهال شوند و به چرخه خدماتی برگردند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه اقداماتی برای ایام پایانی سال صورت خواهد گرفت نیز بیان کرد: باید ظرفیت موجود و آن بخش از ناوگان که می‌تواند با انجام یک‌سری اقدامات اولیه به چرخه فعالیت برگردند برای پایان سال بکارگرفته شوند؛ همچنین روش‌های جدیدی که بتواند حداکثر بهره‌وری را از حضور رانندگان و ناوگان موجود داشته باشد در قالب طرح‌های ویژه پیگیری می‌شود که در ایام پایانی سال با مشکل خاصی در حوزه خدمات حمل‌ونقل عمومی مواجه نباشیم.

انعقاد قرارداد خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی 

سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درباره تأمین اتوبوس برقی نیز توضیح داد و گفت: در سراسر دنیا خودروی برقی درحال جایگزینی با خودروهای بنزینی و گازوئیلی است؛ شهرداری تهران هم باید در راستای اقدامات جهانی هم‌مسیر شود؛ با وجود تمامی مشکلاتی که بر سر راه تأمین اتوبوس برقی است، نگاه شهردار تهران به این موضوع بسیار مثبت است، ضمن اینکه درصدد هستیم ورود اتوبوس برقی با فناوری‌های جدید پیگیری شود.

نکاحی با بیان اینکه درحال حاضر قرارداد ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی منعقد شده است، افزود: مشکل تأمین و تولید اتوبوس برقی در داخل کشور وجود دارد، به طوری که در حال حاضر تولید اتوبوس برقی در کشور به مرحله آزمایشی و نمونه‌سازی رسیده است.

وی در ادامه پیش‌بینی کرد که پایان سال ۱۴۰۱، ورود اتوبوس‌های برقی به شهر تهران عملیاتی شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط