1400/12/03-13:22
آخوندی در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح کرد؛

ضرورت توجه به پروژه های توسعه محله ای/ نظارتی جدی بر عملکرد شهرداری خواهیم داشت

ضرورت توجه به پروژه های توسعه محله ای/ نظارتی جدی بر عملکرد شهرداری خواهیم داشت

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران ضمن تشریح جزئیات بودجه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۱ بر ضرورت توجه به پروژه های توسعه محله ای تاکید کرد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران به منظور تشریح جزئیات بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران و پاسخگویی به سوالات خبرنگاران نشست خبری را برگزار کرد.

در ابتدای این نشست خبری محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: از زمانی که شورای ششم با تکیه بر رای مردم امور شهر را بر عهده گرفت گزارش هایی به صورت ماهانه به دست ما رسید که حکایت از عدم واقعی بودن بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران داشت.

وی ادامه داد: بر اساس این گزارش ها تحقق درآمد ۴۸ هزار و ۸۰۰ میلیاردی قابل تحقق نبود. ما دیدم که این پیش بینی ها با توجه به لایحه اصلاحی بودجه درست بوده و شهرداری درخواست کاهش بودجه و قرار گرفتن آن بر روی عدد ۳۷ هزار میلیارد را داشت.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: شهرداری تهران با توجه به برنامه های پیش روی در سال ۱۴۰۱ بودجه 56 هزار و ۸۰۰ میلیاردی را به شورا ارائه دادند. پس از ارائه این لایحه کمیسیون برنامه و بودجه و دیگر کمیسیون های تخصصی جلسات متعددی را در حوزه درآمدی برگزار کردند که نهایتا رقم بودجه در سال ۱۴۰۱ در صحن شورای شهر تهران به عدد ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید لذا پس از نهایی شدن این رقم جلساتی در حوزه هزینه ای برگزار شد.

آخوندی با اشاره به جلسات برگزار شده در سطح مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران و رشد قابل توجه بودجه در سطح مناطق خاطر نشان کرد: مجموع براوردهای کمیسیون های تخصصی، در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا بودجه در صحن شورا به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه در سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا بودجه در تاریخ ۱۵ اسفند به تصویب رسید اما ما توانستیم قبل از پایان بهمن ماه بودجه را نهایی کنیم، خاطر نشان کرد: در حوزه هزینه ای که ۴۴ درصد بودجه را به خود اختصاص داده ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و  در حوزه تملک دارایی سرمایه ای حدود ۲۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان که ۴۲ درصد بودجه را دارد، برآوردها صورت گرفته است.

آخوندی با اشاره به اینکه درآمدهای ناپایدار در بودجه سال آینده کاهش یافته است، گفت: در بودجه سال آینده حدود ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در حوزه عوارض قانون مالیات بر ارزش افزوده درآمد خواهیم داشت همچنین در حوزه درامدهای ناشی از توسعه شهر که اصلی ترین درامد پیش بینی شده به حساب می آید حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان و حدود ۸هزار میلیارد تومان درامد از فروش املاک پیش بینی شده است. در حوزه منابع حاصل از واگذاری دارایی مالی حدود هزار میلیارد تسهیلات از بانک پیش بینی شده که در این بخش حدود ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت نیز دیده شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در بودجه ۱۴۰۱، ۱۸ هزار و  ۳۰۰ میلیارد تومان به ماموریت حمل و نقل و ترافک شهری اختصاص یافته که این رقم بیش از ۳۶ درصد بودجه را تشکیل می دهد. در حوزه ماموریت خدمات شهری نیز ۷۹۰۰ میلیارد تومان، در حوزه ماموریت ایمنی و مدیریت بحران حدود ۲۸۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این موارد نسب به لایحه شهرداری افزایش داشته اند همچنین در حوزه معماری و شهرسازی ۱۶۰۰ میلیارد تومان و در حوزه توسعه مدیریت هوشمندسازی ۱۵هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به توجه ویژه بودجه به مقوله حمل و نقل و ترافیک بیان داشت: در حوزه اتوبوس، ساخت مترو و بهره برداری مترو و هوشمندسازی حمل و نقل اصلی ترین ردیف  های بودجه دیده شده است. در خرید اتوبوس حدود ۷۰۰ میلیارد تومان، در خرید تجهیزات و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی ۵۵۰ میلیارد تومان، در موضوع مابه التفاوت قیمت بلیط ۱۸۰۰ میلیارد تومان و یک هزار میلیارد از محل تبصره ۳۰ بودجه برای نوسازی ناوگان اتوبوس اختصاص یافته که جمعا به بخش اتوبوسرانی بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است.

وی تاکید کرد: به منظور توسعه و تکمیل خطوط شش و هفت مترو حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان و حدود ۶۲۴ میلیارد به منظور پیشرفت پروژه ها و دیگر نیازها به سایر خطوط اختصاص داده شده است. همچنین از محل تبصره ۳۰، ۳هزار میلیارد مجدد برای بحث مترو و ساخت آن اختصاص یافته تا مجموعه به منظور ساخت مترو با اولویت خط شش و هفت، ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شود.

آخوندی ادامه داد: در حوزه بهره برداری مترو ۷۸۰ میلیارد تومان، مابه التفاوت بلیط ۲هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. همچنین از محل تبصره ۳۰ به منظور اورهال و تامین قطعات ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز در نظر گرفته شده تا در مجموع حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان به این بخش اختصاص یابد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران به بودجه خدمات شهری نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه ماموریت خدمات شهری حدود ۱۹۸۲ هزار میلیارد، نگهداری فضای سبز ۱۴۰۰ میلیارد تومان و احداث و توسعه بوستان ها ۱۲۰۰ میلیارد اختصاص یافته است.

وی برای آتش نشان ها نیز خبرهای خوشی داشت و اظهار کرد: تلاش کردیم بحث حقوق و مزایای دریافتی پرسنل اتش نشانی را اصلاح کنیم بر همین اساس رقم ۱۵۰۰ میلیارد تومان را برای جبران این مشکل در نظر گرفته ایم. هم چنین ۵۱۷ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات اتش نشانی در نظر گرفته شده که از محل تبصره ۳۰، نیز ۲۰۰ میلیارد برای خرید تجهیزات اتش نشانی در سال ۱۴۰۱ لحاظ شده است.

آخوندی «مسکن جایگزین» را از دیگر موضوعات مورد توجه در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران دانست و ادامه داد: بحث مسکن به تعامل دولت و شهرداری بر می گردد و سهمی که شهرداری می بایست برای ساخت مسکن تقبل کند. علاوه بر ردیف هایی که در این خصوص داریم ۱۵۰۰ میلیارد تومان در تبصره ها به مسکن جایگزین در حوزه ماموریت شهرسازی و معماری اختصاص یافته است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در حوزه عمرانی به منظور ادامه بزرگراه یادگار امام ۵۰۰ میلیارد تومان، تکمیل فاز یک بزرگراه شهید شوشتری ۷۵۰ میلیارد و تکمیل پروژه بزرگراه شهید بروجردی ۲۰۰ میلیارد اختصاص یافته است که امیدواریم این پروژه ها تا پایان ۱۴۰۱ به اتمام برسند.

وی اصلاح تقاطع های هندسی، روکش آسفالت در نقاط مختلف شهر، نوسازی و خرید دوربین های هوشمند معابر شهری را از دیگر رویکردهای مورد توجه در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران برشمرد.

آخوندی در ادامه سخنان خود با اشاره به بودجه ۴۳۰۰ میلیارد تومانی حوزه فرهنگی شهرداری تهران خاطر نشان کرد: این رقم کمتر از ۹ درصد بودجه را به خود اختصاص داده اما با توجه به پیش بینی های صورت گرفته مقرر گردیده تا اقدامات مهمی در حوزه بانوان، کودکان و معتادان صورت گیرد.

وی گفت: در بخش های مختلف تلاش کردیم جبران هزینه و اصلاح حقوق را داشته باشیم که مثل سال ۱۴۰۰ مجبور نشویم در اصلاحیه آنها را اصلاح کنیم. امیدواریم در مجموعه هایی مانند اتش نشانی، سازمان ورزش و... که مشکل داشتند در ۱۴۰۱ شاهد این موارد نباشیم.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران به تبصره ۱۹ لایحه بودجه شهرداری تهران که به بحث پروژه های مشارکت سرمایه گذاری اختصاص دارد، اشاره کرد و گفت: در این بخش حد نصاب پروژه های مشارکتی یک و نیم برابر سال گذشته افزایش یافت.

آخوندی ضمن تاکید بر اجرای پروژه های بزرگ در شهر تهران بیان داشت: شاید ما در شهر پروژه های بزرگی داشته باشیم که به نتیجه رسیدن آنها نیاز به چند سال زمان داشته باشد لذا ضروری است به پروژه های توسعه محله ای نیز توجه ویژه ای شود. مردم در مواردی از برخی پروژه های کوچک که در زندگی روزمره آنها نقش دارد ممکن است رضایت بیشتری داشته باشند برای همین تلاش شد در بحث پروژه های توسعه محله ای توجه ویژه ای شود و به این موضوع رقم ۲۱۰۰ میلیارد تومان اختصاص یابد.

وی خاطر نشان کرد: با شهرداری تعامل کردیم و در محل های مورد نیاز بودجه ها را افزایش دادیم  اما توجه به این نکته ضروری است که ما بر عملکرد دوستان نظارت جدی خواهیم داشت. پیش بینی می شود رقم بودجه در سال ۱۴۰۱ تحقق یابد و امیدواریم دوستان در شهرداری در این زمینه موفق باشند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط