1400/12/07-14:11
چمران در مراسم بزرگداشت استاد حسین لرزاده:

دوری از هویت ایرانی و اسلامی از مهم‌ترین مشکلات معماری پایتخت است

دوری از هویت ایرانی و اسلامی از مهم‌ترین مشکلات معماری پایتخت است

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: دوری از هویت معماری ایرانی و اسلامی و اشراف داشتن خانه‌ها به یکدیگر، دو مشکل و تناقض در معماری پایتخت است که باید این شرایط تا حد امکان اصلاح شود.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ٢٠؛ مهدی چمران در مراسم بزرگداشت استاد حسین لرزاده که به مناسبت روز مهندس و در آرامگاه وی برگزار شد، با اشاره به اینکه معماری امروز کشور از هویت ایران اسلامی فاصله گرفته است، گفت: شورای شهر تهران در این دوره تا حد امکان به دنبال اصلاح الگوی معماری ساختمان‌ها است.

چمران با اشاره به اینکه امروز هویت معماری ساختمان های کشور به دلیل تقلید از سبک های غربی بی هویت شده است، عنوان کرد: این روند غلط از زمان پهلوی اول در کشور آغاز شد و در دهه ۳۰ و ۴۰ شمسی به اوج خود رسید.

او اضافه کرد: دوری از فرهنگ ایرانی و اسلامی معماری و استفاده از سبک های غربی پس از انقلاب نیز همچنان ادامه داشته که امروز شاهد بسیار از مشکلات در حوزه معماری در کشور هستیم.

چمران با اشاره به اینکه آثار اصیل معماری ایرانی و اسلامی جزو نمادهای اصلی ایران در جهان است، اظهار داشت: استادان معماری ایران در گذشته با وضو و اعتقاد قلبی و مهارت مثال زدنی اقدام به ساخت آثاری می کردند که هم اکنون نیز مخاطبان خود را محو تماشا می کند.

رئیس شورای شهر بیان داشت: معماری بسیاری از مساجد و زیارتگاه های ایران اسلامی به دلیل خلاقیت معماران ایران قدیم و صفای باطنی استادان آن امروز به  یک سنبل و نماد تبدیل شده اند.

در ادامه این مراسم محمد ناظم رضوی شهردار منطقه ٢٠، با اشاره به اهمیت نکوداشت مشاهیر و دانشمندان برجسته ایرانی، گفت: مسجد افضلیه از شاهکارهای استاد معمار لرزاده است که آرامگاه وی نیز در این محل است و می بایست به بهترین شکل ممکن بازسازی آن انجام شود.

ناظم رضوی با بیان اینکه مسجد افضلیه و آرامگاه مرحوم لرزاده جزو آثار ملی ثبت شده است، گفت: اعتبار لازم برای مرمت این مکان از سوی شهرداری تهران تامین شده است و طرح بازسازی این مسجد بررسی شده و بر اساس طرح اولیه آن با نظارت اداره میراث فرهنگی مرمت خواهد شد.

او با اشاره به اجرای طرح بازآفرینی محله قدیمی نفرآباد گفت: محوطه ۱۵ هکتاری محله نفرآباد بر اساس مدل های معماری ایرانی _ اسلامی و رعایت شرایط همجواری با حرم حضرت عبدالعظیم(ع) از جمله رعایت ارتفاع سازه ها و سطح اشغال بازسازی می شود.

ناظم رضوی افزود: طرح های زیادی از سوی کارشناسان برای بازسازی این محله مطرح شده است که مدل های منطبق بر معماری ایرانی اسلامی در اولویت شهرداری منطقه ۲۰ است.

او اضافه کرد: ١١ مسکن تاریخی در محله نفرآباد وجود دارد که باید این خانه ها نیز در طرح ها لحاظ و مرمت شوند.

شهردار منطقه ٢٠ در ادامه با بیان اینکه سیاست شهرداری تهران در ساخت مسکن رعایت اصول معماری ایرانی اسلامی است، ابراز کرد: در اجرای طرح ملی مسکن در شهرری مدیریت شهری این منطقه به دنبال رعایت کامل اصول معماری ایرانی و اسلامی است.

صبح روز پنجشنبه ۵ اسفند ماه مصادف با روز مهندس مراسمی به همت شهرداری منطقه ۲۰ با حضور رئیس شورای اسلامی شهر تهران، مدیران شهری، شهردار منطقه ۲۰ و خانواده استاد لرزاده در محل آرامگاه این استاد فقید در مسجد افضلیه برگزار شد.

 مرحوم استاد حسین بن محمد معمار معروف به لرزاده معمار، هنرمند، و خالق آثار ماندگار از جمله طراحی و ساخت آرامگاه فردوسی و معماری و مرمت حرم مطهر امام حسین(ع) است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط