1400/12/14-16:51

رکود معاملات مسکن در ۲۱ منطقه پایتخت

رکود معاملات مسکن در ۲۱ منطقه پایتخت

میزان افت تعداد معاملات در ۱۲ منطقه بیش از میانگین شهر بوده و جالب اینکه از منظر میانگین قیمت فقط ۸ منطقه کمتر از میانگین شهر رشد کرده‌اند.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از همشهری؛ در ماه گذشته، با وجود کاهش  ۱۳/۱درصدی تعداد معاملات مسکن در شهر تهران، میانگین قیمت مسکن ۰/۴درصد افزایش پیدا کرد؛ اما بررسی جزئیات این بازار به تفکیک مناطق ۲۲گانه حاکی از این است که در این ماه میزان افت تعداد معاملات در ۱۲ منطقه بیش از میانگین شهر بوده و جالب اینکه از منظر میانگین قیمت فقط ۸ منطقه کمتر از میانگین شهر رشد کرده‌اند.

در بهمن امسال، ۸هزار و ۵۳۲معامله در بازار مسکن تهران انجام شده که این تعداد ۱۳/۱درصد کمتر از ماه قبل است. نکته قابل‌توجه اینکه از میان مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، فقط تعداد معاملات مسکن در منطقه ۶ حدود ۵درصد نسبت به دی‌ماه افزایش پیدا کرده است و ۲۱ منطقه دیگر بدون استثنا با کاهش خریدوفروش مواجه بوده‌اند. از منظر قیمت نیز گرچه در این ماه میانگین یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران کمتر از ۰/۴درصد رشد کرده؛ اما رشد قیمت در ۱۴ منطقه از میانگین شهر فراتر رفته و فقط به‌دلیل پایین بودن تعداد معاملات، قدرت اثرگذاری چندانی بر قیمت میانگین نداشته‌اند.

رکوردداران بازار مسکن

بررسی مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران به تفکیک میزان تغییر تعداد معاملات و میانگین قیمت در بهمن ۱۴۰۰ حاکی از این است که در این ماه، منطقه ۱۹ با کاهش ۳۱/۲درصدی تعداد معاملات نسبت به ماه قبل، کسادترین بازار مسکن را تجربه کرده و در مقابل منطقه ۶ به‌عنوان تنها منطقه‌ای که با رشد تعداد معاملات در شهر تهران مواجه بوده، توانسته افزایش ۵/۵درصدی تعداد معاملات را تجربه کند.

بررسی وضعیت مناطق ۲۲گانه از منظر قیمت نیز حاکی از این است که در بهمن‌ماه، منطقه ۱۵ با کاهش ۲/۱درصدی میانگین قیمت، رکورددار بیشترین افت قیمت مسکن بوده و در مقابل منطقه ۱۶ با افزایش ۱/۸ درصدی میانگین قیمت، بالاترین افزایش را تجربه کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود کسادی شدید بازار مسکن، همچنان تغییرات قیمتی این کالای سرمایه‌ای محدود و اندک است به‌گونه‌ای که در بهمن‌ماه، اختلاف میزان تغییر قیمت در میان مناطقی که بیشترین کاهش و بالاترین افزایش را تجربه کرده‌اند از ۳/۹درصد فراتر نمی‌رود؛ درحالی‌که از منظر تعداد معاملات، اختلاف مناطق اول و آخر به ۳۶/۷درصد می‌رسد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط