1400/12/16-16:35
صارمی در همایش راهکارهای تولید و پشتیبانی مسکن:

زمان صدور پروانه ساخت از ۱۰ ماه به ۲ ماه کاهش می‌یابد/ در گذشته متقاضی باید ۱۲۱ مرحله برای صدور پروانه طی می‌کرد

زمان صدور پروانه ساخت از ۱۰ ماه به ۲ ماه کاهش می‌یابد/ در گذشته متقاضی باید ۱۲۱ مرحله برای صدور پروانه طی می‌کرد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به چالش‌های صدور پروانه اظهار کرد: زمان صدور پروانه در ابتدای این دوره از مدیریت شهری ۳۱۳ روز بود و یک فرد باید ۱۲۱ گام خرد و کلان را طی کند تا به صدور پروانه برسد که تا خرداد ۱۴۰۱ زمان صدور پروانه را به دوماه خواهیم رساند.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از شهر، حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ در همایش الزامات، راهکارهای تولید، مانع زدایی و پشتیبانی مسکن و ساختمان شهر تهران گفت: حسب دستوری که شهردار تهران در جهت رونق تولید و مانع زدایی در ساخت و ساز دادند، این همایش برگزار می شود؛ نظام جمهوری اسلامی، کشور ما را در شاخص های توسعه یافتگی به یک تراز جهانی رساند و تحولاتی که در زمینه علمی در کشور ما صورت گرفته ۱۶ برابر متوسط جهانی رشد علم است؛ نظام جمهوری اسلامی معادلات علمی جهان را به هم زد و امروز هیچ اقدامی در دنیا بدون نظر ایران امکان پذیر نیست. 

وی افزود: در این همایش می خواهیم بررسی کنیم که چرا در کشور ما ۴ طرح جامع مسکن نوشته شده ولی محقق نمی شود و چرا نمی توانیم الگوی موفقی در بحث مسکن به کار بگیریم؛ یک دلیل آن این است که برنامه هایی که در آن آمار و اطلاعات دقیق وجود نداشته باشد، به شکست منتهی می شود؛ ۱۲۴۵ شهر در کشور داریم که ۹ مورد آنها کلان شهر هستند و ۴۰ درصد جمعیت را به خود اختصاص داده اند و از این تعداد ۹ میلیون جمعیت ثابت در تهران قرار گرفته اند و از این لحاظ تهران با سایر شهرها متفاوت است. 

صارمی ادامه داد: نگاه موضعی به مسکن یکی از نقدهای وارد شده است؛ برخی معتقدند که ظرفیت جمعیت پذیری تهران کم است، در حالی که باید توجه کنیم که ما در شهرداری مسئول آمایش سرزمین نیستیم و نمی توانیم جمعیت را به بیرون هدایت کنیم، بلکه باید خدمات و امکانات برای آنها فراهم کنیم و فرایندها را تسهیل نماییم. 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات این است که انبوه سازان و شهرداری نسبت به هم شناخت کمی دارند، در حالیکه باید برای تحقق هدف ارتقای کیفیت زندگی در تهران با هم حرکت کنند. 

وی با اشاره به چالش های صدور پروانه اظهار کرد: زمان صدور پروانه در ابتدای این دوره از مدیریت شهری ۳۱۳ روز بود و یک فرد باید ۱۲۱ گام خرد و کلان را طی کند تا به صدور پروانه برسد؛ تا خرداد ۱۴۰۱ زمان صدور پروانه را به دوماه خواهیم رساند.  

صارمی یادآور شد: قانونگذاران کشور باید به این جمع بندی برسند که حکمران محلی تهران را اداره کند، چرا که تهران را نمی توان با بخشنامه مشترکی که برای همه شهرها ابلاغ می شود، اداره کرد؛ تهران از سال ۹۰ تاکنون از صدور ۳۲ هزار پروانه ساختمانی به یک ششم این میزان رسیده در حالی که رشد جمعیت در این بازه زمانی در تهران بسیار بالا بود.  

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در کشور ۱۰ میلیون واحد مسکونی نیاز داریم، بیان کرد: به ازای هر طلاقی که اتفاق می افتد، دو واحد مسکن باید ساخته شود؛ در بحث شاخص نسبت طلاق به ازدواج، بعد خانوار یک نفره به ۱۲ درصد و دو نفره به ۳۰ درصد رسیده است و این نکات اهمیت ساخت مسکن را نشان می دهد. 

وی عنوان کرد: تا سال ۹۲ مشکل حاد در بحث مسکن در کشور نداشتیم اما در تهران ظرف یک سال ۱۵ درصد تغییر در شاخص های مسکن به وجود آمده است‌. 

صارمی در پایان خاطرنشان کرد: اراده شهرداری حرکت به سمت تولید مسکن است و سال آینده سهم شهرداری از افق یک میلیونی دولت برای ساخت مسکن، ۱۸۰ هزار واحد مسکونی است و امیدواریم به ارقامی بالاتر از این میزان دست یابیم.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط