1401/01/23-12:27
یادداشت

سهم تهران در تحقق شعار تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین

سهم تهران در تحقق شعار تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین

🖋 محمود کبیری یگانه، معاون ارتباطات و امور بین الملل شورای شهر تهران

نامگذاری سال‌ها به عناوین مختلف در پیام‌های نوروزی، سنتی پسندیده و قابل تامل از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است که از سال ۱۳۷۸ با نامگذاری به نام سال امام خمینی(ره) به مناسبت یکصدمین سالگرد ولادت حضرت امام آغاز شد و در بیش از دو دهه اخیر با نام‌های مختلف تکرار شده است. بدیهی است این نامگذاری با فلسفه خاص و به ویژه تاکید مقام رهبری بر یک موضوع ، مفهوم یا رویداد مهم صورت می‌گیرد و می‌تواند چراغ راه مسئولان نظام در طول سال باشد.

مروری بر نامگذاری‌های ده ساله اخیر نشان می‌دهد غالب نامگذاری‌ها رنگ و بوی اقتصادی داشته‌اند، کما اینکه رهبری نظام در سخنرانی اخیر خود مسائل اقتصادی را یکی از چالش‌های بزرگ کشور در دهه اخیر معرفی کرد. تاکید و تمرکز بر مفاهمی چون اقتصاد مقاومتی، جهش تولید، رونق تولید، تولید ملی و امثالهم نشان از دغدغه مهم رهبری نسبت به مسئله معیشت مردم و اقتصاد کشور است.

نامگذاری سال ۱۴۰۱ به نام سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین بازهم تاکید رهبری بر موضوع معیشت را نشان می‌دهد، موضوعی که گرچه تکراری به نظر می‌رسد اما به توجه به استقرار دولت جدید و شکل‌گیری مجلسی انقلابی و جهادی انتظار می رود برنامه‌ریزی‌ها و ریل‌گذاری‌های بهتری برای تحقق اهداف مدنظر رهبری صورت گیرد. خوشبختانه دولت سیزدهم نشان داده با شناخت کافی از دیدگاه‌های رهبری خود را ملزم به تحقق این منویات می‌داند و از این رو انتظار می‌رود در سال آتی به صورت چجدی تر در تصمیمات و رویکردهای دولت و مجلس جاری شود.

شورای شهر ششم و مجموعه مدیریت شهری در این دوره نیز باید نگاه جدی به این مقوله تولید داشته باشند، قریب به ۳۰ درصد تولیدات گلخانه‌ای کشور در شهر تهران تولید می‌شود، حدود ۲۰ درصد تولید ناخالص ملی کشور متعلق به شهر تهران است، تهران قریب به نیمی از مراکز صنعتی کشور را در دل خود جای داده است، قریب به ۵۰ درصد درآمدهای مالیاتی کشور در تهران وصول می‌شود و البته گزاره‌هایی از این قبیل در بخش‌های بانکی، بیمه، ارتباطات و فناوری و سایر حوزه‌ها نشان می‌دهد تهران تا چه میزان در حوزه تولید و اقتصاد کشور موثر و نقش آفرین است، از این رو رویکردها، مصوبات، حمایت‌ها و سیاست‌های مجموعه شورا و مدیریت شهری می‌تواند در تحقق اهداف رهبری در حوزه تولید قابل تامل و با اهمیت باشد.

نکته قابل تامل دیگر اینکه از میزان تقریبی ۶ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور بیش از ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان در محدوده شهر تهران مستقر هستند، یعنی سهم ۵۰ درصدی تهران در ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان که بازهم رویکرد حمایتی شورا و مدیریت شهری از این شرکت‌ها می‌تواند در تحقق شعار سال موثر باشد. چنین آمارهایی ایجاب می‌کند هم اعضای فعال شورای ششم و هم مدیران شهری امسال تعامل بیشتری با فعالان اقتصادی به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشند، حرف‌ها و درد دل‌های آنها را بشنوند و بسته‌های حمایتی خود را از این مجموعه‌ها افزایش دهند تا شاهد افزایش کمی و کیفی این شرکت‌ها و ارتقاط سطح تولید در شهر تهران و در نهایت در کل کشور باشیم.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط