1401/02/07-11:29

صدور کارت شناسایی برای دستفروشان تهران/ دستفروشان میدان ولیعصر به کجا منتقل می‌شوند؟

صدور کارت شناسایی برای دستفروشان تهران/ دستفروشان میدان ولیعصر به کجا منتقل می‌شوند؟

ساماندهی دستفروشان محور تجریش، میدان هفت تیر، ولیعصر، خیابان صابونچی و... آغاز شد. مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران از صدور کارت شناسایی برای دست‌فروشان واقعی شهر خبر داد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، در ماه‌های پایانی سال گذشته ساماندهی دستفروشان در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت. محور تجریش و خیابان صابونچی به عنوان پایلوت برای این کار در نظر گرفته شد اما قرار است که به زودی چند خیابان دیگر هم ساماندهی شود.

بزرگترین مرکز دستفروشان کشور در خلازیر افتتاح می شود

قدرت الله محمدی مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل و صنایع شهر تهران در این‌باره گفت: بعد از عید فطر بزرگترین مرکز دستفروشان کشور در خلازیر افتتاح می شود. بیش از ۸۰۰ غرفه در این مکان ایجاد شده و تمام دستفروشان کف خیابان و در کنار اتوبان به این مکان منتقل می‌شوند.

وی با تاکید بر این موضوع که امکانات رفاهی هم برای دست فروشان در این مکان فراهم می‌شود گفت: دیگر اجازه نمی‌دهیم که در خیابان‌های اطراف دستفروشی صورت گیرد.

افزایش زمان فعالیت در خلازیر/هزینه یک میلیونی برای اجاره غرفه

این مقام مسوول در خصوص اجاره غرفه در این محدوده گفت: با توجه به اینکه پیمانکار سرمایه‌گذاری چند میلیاردی انجام داده است هزینه حدود یک میلون تا یک و خورده ای از دستفروشان گرفته می شود البته این را هم بگویم که قبلا دستفروشان خلازیر فقط یک روز فعالیت می‌کردند اما از بعد از عید از روز دوشنبه تا جمعه می‌توانند اقدام به فعالیت کنند.

محمدی اضافه کرد: ساماندهی دستفروشان را در ۵ محور آغاز کرده‌ایم محور تجریش ،هفت تیر، ۱۵ خرداد، خیابان شهرزاد و همچنین خیابان ولی از جمله مکان هاست.

وی با بیان اینکه پیاده راه محل تردد عابرین است نه سد معبر گفت: بازارهای را برای دست فروشان در نظر گرفته‌ایم مثلاً در میدان هفت تیر دستفروشان را به پلازای میدان منتقل می‌کنیم و بخشی از دستفروشان خیابان ولیعصر را نیز به پارک دانشجو منتقل می شوند.

محمدی تاکید کرد از حالا شروع به ساماندهی دستفروشان می‌کنیم و کار را به روزهای پایانی سال واگذار نمی کنیم.

مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران از صدور کارت شناسایی برای دستفروشان خبر داد و گفت دستفروشان واقعی شناسایی و برای آنها کارت شناسایی صادر می شود و افرادی که کارت شناسایی نداشته باشند اجازه کار نخواهند داشت.

وی گفت: ما دستفروشان واقعی را با ثبت نامی که در سامانه انجام میدهم شناسایی می کنیم البته هنوز ثبت نام تکمیل نشده است.

مدیریت شهری تلاش دارد تا نظمی به وضعیت دستفروشان تهران دهد.جلال بهرامی، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران می‌گوید: تا پایان سال ۱۴۰۱ فعالیت‌های انجام گرفته در شرکت در خصوص نظم بخشی متمرکز خواهد بود و باید امور اجرایی به حداقل و ضرورت محدود شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد دستفروشان، کارگر و ۲۰ درصد دیگر دستفروش شناور هستند، گفت: ما در این شرکت وظایف ذاتی داریم و اجرای آن‌ در دستور است تا ماموریت‌های اصلی به نتیجه برسد.

سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌هایی دستور العملی برای ساماندهی دستفروشان ابلاغ کرد. مهدی جمالی نژاد رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در این‌باره گفته است: این دستورالعمل در راستای اجرای تبصره یک بند ۲ ماده ۵۵ و تبصره ۶ ماده ۹۶ قانون شهرداری، ماده ۱۶ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و آیین‌نامه اجرایی آن، ماده ۱۱ قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و دستورالعمل اجرایی آن و ماده ۸۵ قانون نظام صنفی و آیین‌نامه اجرایی آن تهیه شده است.

وی در ادامه توضیح داد: به منظور ساماندهی پدیده دست‌فروشی توسط مدیریت شهری در معابر و فضاهای عمومی شهری و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت قانون و همکاری بین بخشی سازمان های متولی به‌صورت نظام‌مند، دستورالعمل ساماندهی دستفروشی با محوریت سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تهیه شد.

وی اضافه کرد: این دستورالعمل باهمکاری و مشورت دستگاه‌های مرتبط طی نشست‌های تخصصی تدوین و جنبه های مختلف فنی، ترافیکی، ایمنی و بهداشتی در آن لحاظ شده است.

جمالی نژاد اهدف اصلی تدوین این دستورالعمل را حمایت از تولیدات ایرانی، کسب‌وکار خانگی و فروشندگان کم سرمایه از طریق ایجاد بازارهای موقت و محلی، انتظام بخشی و ساماندهی افراد شاغل در پدیده دست فروشی ذکر نمود و اظهار کرد: در عین حال با ساماندهی این افراد از تضییع حقوق شهروندان برای استفاده از معابر و فضاهای عمومی، از طریق جلوگیری از سد معبر و اشغال غیر مجاز معابر و فضاهای عمومی و نازیبایی منظر شهری، جلوگیری می شود.

وی اضافه کرد: رویکرد حمایت از اقشار کم برخودار و آسیب پذیر شاغل در پدیده دست فروشی با ایجاد فرصت اشتغال مجاز در فضاهای تعیین شده مناسب از راهبردهای ارایه شده در این دستورالعمل است.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برخی ویژگیهای دستورالعمل ساماندهی دستفروشی را شناسایی افراد واجد شرایط، تعیین محل­‌های مجاز استقرار، تعیین نوع سازه و پوشش محل­‌های استقرار و امکانات مورد نیاز و پیش بینی الزامات ایمنی و انتظامی محل­‌های استقرار دستفروشان ذکر کرد.

جمالی نژاد ابراز امیدواری کرد که با اجرای مفاد دستورالعمل ساماندهی دستفروشی و شناخت زمینه‌های ایجاد دست‌فروشی، بهره گیری از ظرفیت قانون و همکاری بین بخشی سازمان‌های متولی به‌صورت نظام‌مند، پدیده دست‌فروشی با محوریت مدیریت شهری به نحو مناسبی در شهرها ساماندهی شود.

بخشی از فعالیت دستفروشی ریشه در مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد که ساماندهی آن، نیازمند فرهنگ سازی است.مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در این باره می‌گوید: بررسی‌های کلی نشان می‌دهد که حدود ۱۳ هزار نفر در موضوع دست فروشی در شهر تهران فعالیت دارند و گزارشات حاکی از آن است که از این میان ۳۰ درصد تقریباً دارای شغل با سوابق بیمه‌ای هستند و در کنار آن به امر دست فروشی روی آورده‌اند.

این عضو شورای شهر تهران به همین میزان نیز از سایر شهرها و شهرک‌های اطراف تهران جهت امرار معاش اقدام به بساط گستری و دست فروشی می‌کنند و به عبارت دقیق‌تر بخش عمده از اینگونه فعالیت‌ها به صورت بساط گستری انجام می‌شود.

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: لذا پرداختن به این پدیده و رفع معضلات آن و ساماندهی دست فروشان تهران و ارتقای توانمندی ایشان باید با درایت و هماهنگی همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مرتبط صورت بپذیرد.

پیرهادی ادامه‌داد: قوانین و دستورالعمل‌های سه دهه گذشته مدیریت شهری از منظر حقوقی ممانعت‌ها و ضوابط ایجابی را در بر دارد و مصوباتی نیز در شورای شهر برای کمک و ساماندهی دست فروشان وجود دارد که با تاکید بر تکریم ایشان و کمک به معیشت خانواده‌های این قشر درصدد هستیم با تقویت دستورالعل هایی اصلاحی و در قالب لایحه‌ای از شهرداری و یا به صورت طرح، خلاء‌های قانونی برطرف شود و در صورت لزوم پیشنهادات عملیاتی تری برای تصویب نهادهای بالادستی و وزارت کشور ارایه دهیم که نیازمند کارشناسی همه جانبه با همکاری دستگاه‌های اجرایی می‌باشد.

بر اساس این گزارش، ساماندهی دستفروشان در تهران آغاز شده است. مدیریت شهری تاکید دارد که این بار جمع آوری صورت نمی‌گیرد بلکه ساماندهی می‌شود و مکان هایی را برای حضور دست فروشان در نظر گرفتند تا معیشت آنها دچار مشکل نشود.

قرار است که دست فروشان میدان ولیعصر به پارک دانشجو و دستفروشان میدان هفت‌تیر به پلازای میدان منتقل شود البته برای دستفروشان سایر نقاط شهر هم برنامه‌ریزی شده است و یکی از برنامه‌های شهرداری این است که مکان هایی را در پارک‌های پرتردد برای حضور دست فروشان مهیا کند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط