1401/02/09-14:00

احیا و مرمت خانه‌ فروغ فرخزاد و عمارت وثوق‌الدوله/تاکید بر حفاظت از میراث فرهنگی پایتخت

احیا و مرمت خانه‌ فروغ فرخزاد و عمارت وثوق‌الدوله/تاکید بر حفاظت از میراث فرهنگی پایتخت

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی را مسئولیتی اجتماعی در قبال شهر دانست و گفت: احیا و مرمت خانه‌ پدری فروغ فرخزاد و عمارت وثوق‌الدوله در پایتخت در دستور کار این نهاد قرار گرفته است.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، محمد مویدی اظهارداشت: هر چند قانون حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی پایتخت را برعهده شهرداری تهران قرار نداده و عملا میراث فرهنگی را به عنوان سازمان موثر در حفاظت و حراست از آثار تاریخی و فرهنگی و به ویژه آثاری که ثبت ملی شده‌اند، شناخته است اما این موضوع باعث نشده که شهرداری تهران نسبت به میراث فرهنگی و تاریخی که هویت فرهنگی و اجتماعی شهر را شکل می‌دهد، بی‌تفاوت باشد.

وی افزود: وظیفه و رسالت اصلی ما این است که با حفاظت از آثار ارزشمند تاریخی و هویتی شهر تهران بستر مناسبی را برای بهره‌مندی نسل امروز و آیندگان فراهم کنیم.

مویدی بیان کرد: یکی از ماموریت‌ها و وظایف جدی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، تلاش در جهت حفاظت و حراست از بناهای تاریخی و ارزشمند به ویژه بناهایی است که نقش جدی در شکل‌گیری تاریخ، فرهنگ و هویت معاصر پایتخت دارند.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران اظهارداشت: براین اساس تاکنون خانه‌های سیمین دانشور و جلال آل احمد، مهدی اخوان ثالث، دکتر علی شریعتی، استاد محمد معین، شهید ‌آیت‌الله محمد بهشتی، شهید آیت‌الله مرتضی مطهری و استاد عزت‌الله انتظامی مرمت و بازسازی شده و به عنوان کارنامه درخشان این شرکت در حفاظت و حراست میراث فرهنگی و تاریخی همواره مورد مباهات مجموعه مدیریت شهری بوده است.

وی گفت: یکی از تاکیدات در دوره جدید مدیریت شهری نیز توجه به هویت تاریخی و فرهنگی و تلاش برای حفاظت از میراث ماندگار پایتخت است که این موضوع باعث شده مجموعه‌های شهرداری در راستای ماموریت‌های محوله، تلاش کنند رسالت خود را به نحو احسن ایفا کنند.

مویدی افزود: برای این منظور در اواخر سال ۱۴۰۰، احیا و مرمت دو مجموعه؛ خانه پدری مرحوم فروغ فرخزاد و عمارت وثوق‌الدوله(سلیمانیه) به عنوان آثار فرهنگی و تاریخی شهر تهران در دستور کار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری قرار گرفت و طی مذاکرات و تفاهم‌نامه‌های صورت گرفته در تلاش هستیم امسال مرمت و بازسازی این بناهای فرهنگی و هویتی انجام شوند و به بهره‌برداری برسند.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران بیان کرد: خانه پدری مرحوم فروغ فرخزاد(شاعر معاصر متولد ۱۳۱۳ و درگذشته ۱۳۴۵) واقع در کوچه خادم آزاد در محله امیریه تهران، سوم مهرماه ۱۳۹۷ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد و اواسط مهرماه سال ۱۴۰۰ به تملک شهرداری منطقه ۱۱ درآمد که پس از واگذاری این بنا به شرکت توسعه فضاهای فرهنگی مقدمات لازم برای انجام مرمت در حال انجام است.

وی اظهارداشت: توجه به اصالت و حفظ وضعیت طبیعی بنا یکی از موضوع‌های مهم در مرمت، بازسازی، حفاظت و نگهداری بناهای تاریخی است که همواره مورد تأکید کارشناسان شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران قرار دارد.

مویدی گفت: براین اساس فراخوانی برای شرکت‌های مشاوری که در حوزه مرمت و بازسازی بناهای تاریخی تخصص‌های جدی دارند، منتشر شد و هم اکنون نیز پیشنهادها در حال بررسی است؛ مشاور منتخب باید با بهره‌مندی از تجارب خود نسبت به انجام کارشناسی درباره چگونگی عملیات مرمت و بازسازی اقدام کند تا براساس نظر کارشناسی طی برگزاری مناقصه پیمانکار واجد صلاحیت انتخاب و مرمت خانه پدری فروغ فرخزاد به عنوان خانه‌موزه‌ و مکانی فرهنگی و ادبی آغاز شود.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران درباره احیا و مرمت عمارت وثوق‌الدوله(سلیمانیه) بیان کرد: مالکیت این عمارت - که یکی از باغ‌های منطقه ۱۴ است و با مساحت تقریبی ۲ هکتار در بزرگراه شهید محلاتی، خیابان ۱۰فروردین، میدان شهدای تفحص، خیابان سهیل، جنب کلانتری ۱۲۱ واقع شده - سال ۱۳۹۸ طی تفاهم‌نامه‌ای از سوی بنیاد مستضعفان به شهرداری تهران واگذار شد و تا سال ۱۳۹۹ مجموعه باغ اطراف بنا در قالب بوستان به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: متاسفانه با پیش‌بینی نکردن اعتبار لازم برای مرمت و احیای عمارت وثوق‌الدوله اقدامات حفاظتی چندانی صورت نگرفت، همچنین سریال شهرزاد نیز در این عمارت تولید و ضبط شد. در دوره جدید مدیریت شهری تلاش شد با حمایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران و به ویژه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا اعتباری برای مرمت و بازسازی عمارت وثوق‌الدوله اختصاص یابد.

مویدی اظهارداشت: در حال حاضر شرکت مشاور واجد صلاحیتی در عمارت وثوق‌الدوله مستقر شده و در حال بررسی کارشناسی لازم است تا بر مبنای آن فرایند برگزاری مناقصه، شناسایی پیمانکار و سپس مرمت و بازسازی مجموعه انجام شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط