1401/02/21-17:32
دبیر ستاد مناسب‌سازی فضاهای شهری:

۲۵۶ معبر و ۱۴۵ بوستان در پایتخت تا مهرماه مناسب‌سازی می‌شود/ بهره‌برداری از ۲۰ دستگاه مینی‌بوس ویژه تردد معلولان تا پایان اردیبهشت

۲۵۶ معبر و ۱۴۵ بوستان در پایتخت تا مهرماه مناسب‌سازی می‌شود/ بهره‌برداری از ۲۰ دستگاه مینی‌بوس ویژه تردد معلولان تا پایان اردیبهشت

معاون شهردار تهران از مناسب سازی ۲۵۶ معبر، ۱۴۵ بوستان و ۵۸ ساختمان تا مهر ماه امسال خبر داد و گفت: در این دوره مدیریت شهری، موضوع مناسب‌سازی فضاهای شهری و تسهیل حمل و نقل عمومی برای جانبازان، معلولان و افراد کم توان از اولویت های کاری ما است.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، بیست و هفتمین جلسه ستاد مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولین جسمی و حرکتی با حضور اعضای این ستاد برگزار شد.

در این جلسه، برنامه های پیش روی ستاد، برای مناسب سازی معابر، بوستان ها و ساختمان های شهر و همچنین گزارش های مربوط به تأمین و راه اندازی خودروهای ون ویژه افراد دارای معلولیت، مناسب سازی ایستگاه های مترو و ایستگاه های اتوبوس BRT ارائه شد و از سوی مدیران، کارشناسان مربوطه و نمایندگان جامعه معلولان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حمیدرضا صارمی که دبیری ستاد مناسب سازی را نیز بر عهده دارد، در خصوص جلسه مذکور گفت: بخش عمده فعالیت سامانه معلولین و جانبازان، مربوط به ون های ویژه تردد معلولین است. در حال حاضر ۶۲ خودروی ون در شهر تهران مشغول به فعالیت هستند که بر اساس مصوبه سال ۹۵ شورای اسلامی شهر تهران، می بایست تعداد ۶۰ ون دیگر به این سامانه اضافه شود.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش شرکت اتوبوسرانی، ۲۰ دستگاه مینی بوس فیات با ظرفیت ۵ ویلچر تا پایان اردیبهشت ماه مورد بهره برداری قرار می گیرند و ۴۰ دستگاه مینی بوس فیات دیگر نیز تا پایان امسال تحویل خواهد شد. همچنین با توجه به ایرادات فنی تعدادی از ۶۲ دستگاه ون فعال در سطح شهر، تمام این خودروها تا پایان سال ۱۴۰۱ اورهال می شوند.

معاون شهردار تهران درخصوص مناسب سازی ایستگاه های BRT، اظهار داشت: خطوط ده گانه اتوبوس های تندرو، دارای ۳۱۰ ایستگاه هستند که از این تعداد، ۲۰۵ ایستگاه مجهز به رمپ معلولان، ۲۱ ایستگاه مجهز به تابلو بریل، ۱۶۵ ایستگاه مجهز به مسیر نابینایان و ۶۷ ایستگاه نیز به شاخک تاشو مجهز شده اند. البته در جلسه ای که داشتیم، نمایندگان جامعه معلولان ایراداتی را از نظر فنی به اقدامات انجام شده، وارد کردند که بنا شد، تمامی ایستگاه های خطوط ده گانه BRT، ظرف یک ماه مورد بازدید قرار گیرند و پس از احصاء مشکلات موجود، نسبت به رفع نواقص آن ها اقدام شود.

وی افزود: در این جلسه بر ضرورت آموزش رانندگان ناوگان اتوبوس های تندرو به منظور خدمت رسانی به افراد دارای معلولیت تأکید شد.

معاون شهرسازی و معماری با اشاره به مناسب سازی ایستگاه های مترو، بیان کرد: ما ۱۴۳ ایستگاه بهره برداری شده مترو در ۷ خط داریم که در حال حاضر ۵۲ ایستگاه آن دارای آسانسور فعال و ۱۱۱ ایستگاه دارای رمپ ورودی و ۷۰ ایستگاه دارای مسیر نابینایان است و مجموعا ً۱۱۰۰ پله برقی فعال در این ایستگاه ها وجود دارد.

صارمی تصریح کرد: مناسب سازی ایستگاه های مترو در ۶ بخش نصب آسانسور، پله برقی، خطوط بساوایی (مسیر مخصوص عبور نابینایان)، گیت عریض، رمپ معلولین و هندریل تعریف شده است که بنا به گزارش شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه، در سال گذشته ایستگاه های اقدسیه، بعثت، تربیت مدرس، شهید رضایی، شهرک آزمایش، مرزداران، یادگار امام (ره)، اشرفی اصفهانی، شهید ستاری، بوستان گفت و گو، آهنگ، مهدیه، هلال احمر، مدافعان سلامت، بسیج، دولاب، میدان قیام، کمیل، برج میلاد، توحید، رودکی، بریانک و مولوی مناسب سازی شده اند.

دبیر ستاد مناسب سازی افزود: امسال نیز مناسب سازی ایستگاه های ۱۷ شهریور، دادمان، میدان کتاب، شهدای هفتم تیر، میدان ولیعصر (عج)، بوستان لاله و کارگر انجام خواهد شد. به گفته نماینده شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه، یکی از مشکلاتی که درخصوص آسانسورها وجود دارد، نبود ضوابط مشخص برای تعیین استاندارد آسانسور ایستگاه های مترو است که قرار شد در این خصوص، جلسه ای را با حضور شهردار تهران، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مشاور معاونت شهرسازی و معماری در امور افراد دارای معلولیت و اینجانب به منظور بررسی موضوع داشته باشیم. همچنین شرکت مترو می بایست با هماهنگی دبیرخانه ستاد مناسب سازی نسبت به تعیین تکلیف استاندارد آسانسورها ظرف دو ماه اقدام کند.

معاون شهردار تهران، تعیین تکلیف برنامه مناسب سازی خطوط ۶ و ۷ مترو و امکان سنجی نصب دستگاه های پله پیما را از دیگر مصوبات این جلسه عنوان کرد که می بایست ظرف یکماه توسط کمیته فنی و شهرسازی ستاد مناسب سازی انجام شود.

صارمی در ادامه با اشاره به اهمیت مسئله نظارت در امر مناسب سازی معابر، بوستان ها و ساختمان ها گفت: طبق برنامه مصوب، قرار است تا مهرماه امسال، ۲۵۶ معبر، ۱۴۵ بوستان و ۵۸ ساختمان، مناسب سازی شوند، به منظور انجام هرچه بهتر این برنامه، تصمیم گرفته شد که هر دو منطقه شهر تهران یک ناظر که خود دارای معلولیت است و مورد آموزش قرار گرفته، داشته باشند. همچنین هر معاونت یک مشاور آموزش دیده به عنوان ناظر معرفی کند.  

وی اضافه کرد: در پایان، مقرر شد که کلیه معاونت ها و سازمان ها، برنامه زمان بندی دقیق تکالیف خود را مطابق برنامه سوم توسعه شهرداری تهران و قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت به دبیرخانه ستاد مناسب سازی اعلام کنند.

دبیر ستاد مناسب سازی فضاهای شهری تأکید کرد: جانبازان، معلولان و  افراد کم توان مانند سایر شهروندان دارای حقوق شهروندی هستند و حق بهره مندی آسان از فضاهای شهری را دارند، به همین منظور ما در این دوره مدیریت شهری موضوع مناسب‌سازی فضاهای شهری و تسهیل حمل و نقل عمومی برای این طیف را در اولویت کار خود قرار داده ایم.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط