1401/02/27-10:48
یادداشت

تعیین اولویت‌های کاری از مسیر مشارکت مردمی

تعیین اولویت‌های کاری از مسیر مشارکت مردمی

🖊حمید جوانی؛ شهردار منطقه3 تهران

حدود ۶۶ سال از تشکیل منطقه‌ای با ذخیرگاه‌های ارزشمند سبز، تاریخی و فرهنگی در تهران می‌گذرد؛ جایی که با محله‌های قدمت‌داری همچون زرگنده، قلهک، ونک، اختیاریه، رستم‌آباد و... نقشی مهم را از نظر سکونتگاهی، فضای سبز و کسب‌وکارهای ریز و درشت پایتخت ایفا می‌کند.

منطقه ۳ تهران اگرچه در پی آزاد شدن حد فاصل محدوده ۵ ساله خدمات شهری و تعیین محدوده ۲۵ ساله و تحول تقسیمات شهری ۱۰ و ۱۲ ناحیه‌ای به تقسیمات ۲۰ منطقه‌ای شهر در سال ۱۳۵۸ به‌عنوان یکی از تقسیمات خدمات شهری ایجاد شده، اما محله‌هایی با هویت را با سابقه طولانی‌تر از این، در خود جای داده است. هنوز هم می‌توان در کوچه پس‌کوچه‌های محله‌هایی که از آنها نام برده شده، نشانه‌هایی از زندگی روستایی و آثاری از تاریخ نه خیلی دور و نه خیلی نزدیک را به‌وضوح مشاهده کرد. همین شاخصه‌ها باعث شده تا منطقه ۳ به‌عنوان یکی از محدوده‌های استراتژیک و مهم تهران شناخته شود که چه این شناخت، خود از یکسو مزایایی را به‌دنبال داشته و از سوی دیگر سبب شده تا طی ایام، بر پیکره‌اش زخم‌هایی نیز وارد شود. اینکه اصلی‌ترین ذخیرگاه‌های تنفسی و سبز شهر به‌ویژه اراضی عباس‌آباد و لکه‌های بزرگی در حاشیه بزرگراه شهید همت، شهید آیت‌الله مدرس در حدود منطقه قرار گرفته‌اند، حاکی از اهمیت فراوان است. در عین حال به‌واسطه جذابیت‌هایی مثل قرارگیری در مرز مناطق شمالی، مرکزی، غربی و شرقی تهران هم پیامدهایی مثل بارگزاری‌های ساختمانی، فعالیت‌های تجاری و ترافیک را نیز به همراه آورده که غفلت و مدیریت نکردن آنها می‌تواند منطقه را دچار آسیب‌های فراوان کند؛ چه بسا که بروز آسیب‌های اجتماعی در برخی از محله‌ها، ترافیک‌های سنگین‌ بعضی از معابر و کمبود جای پارک در نقاط مختلف از همین بی‌توجهی طی دهه‌های گذشته ناشی می‌شود.

این در حالی است که مرور محورها و تقاطع‌های‌قدمت دار، به‌خوبی نقش بااهمیت منطقه ۳ تهران را بازگو می‌کند. خیابان‌های ولیعصر، پاسداران و شریعتی، سه‌راه ضرابخانه، پل سیدخندان و... از این دست محورها و تقاطع‌ها به ‌حساب می‌آیند.

بر این اساس و با تأکیدات عنوان شده در برنامه مدیریت شهری فعلی، شهرداری منطقه بر آن شده تا در موازات کاهش مشکلات، ابتدا پروژه‌های نیمه‌تمام را به اتمام برساند و سپس پروژه‌هایی برای افزایش نشاط اجتماعی و باززنده‌سازی محله‌ها به اجرا درآورد. تعریف ۵۰۰ پروژه کوچک‌مقیاس و فرامنطقه‌ای برای سال ۱۴۰۱ در این راستا انجام شده است که تنها ۵ مورد از آنها عبارتند از:
امسال اقداماتی برای کاهش زمان صدور پروانه صورت می‌گیرد تا نوسازی در بافت فرسوده منطقه ۳ سرعت بهتری پیدا کند. اینکه فرایندهای صدور پروانه ساخت در وهله نخست و انجام مراحل پایانکار ساختمان در مراحله پایانی الکترونیکی شده و همه‌‌چیز از سوی مدیریت شهری و شهروندان تحت نظارت باشد، نکته مهمی به‌شمار می‌رود که جزو اولویت‌های کاری قرار گرفته است.

از این موضوع در دنیا با عنوانEIBP(Electronic issuance of building permits) یاد می‌شود و طی یک ‌دهه اخیر به وضوح ثابت شده که الکترونیکی‌سازی روال‌هایی که برای ساخت‌وساز طی می‌شود، می‌تواند ۱- هزینه‌های مدیریت شهری را در بازه‌های میان‌مدت و بلندمدت در حوزه شهرسازی به میزان قابل توجهی کم کند (حتی کاهش یک‌سومی هزینه‌ها)، ۲- کار نظارت را برای جلوگیری از تخلفات آسان‌تر کند، ۳- به سرعت پیشرفت اقدام بینجامد، ۴- نیروی انسانی را چابک‌تر کند، ۵- رضایت را در میان شهروندان افزایش دهد و ۶- از مواردی که به زیست شهری آسیب می‌زند مثل ترددهای شهروندان برای اخذ مجوز و تکمیل اسناد و پرونده‌ها، جلوگیری به‌عمل آورد؛ بنابراین ما نیز طبق برنامه مدیریت شهری، یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های‌مان الکترونیکی ساختن مراحل ساختمانی است که به افزایش بهره‌وری سازمانی نیز منجر می‌شود.

توجه به مسائل زیست‌محیطی، توسعه فضاهای عمومی سبز و حفظ فضای سبز موجود یکی دیگر از برنامه‌های منطقه به‌ حساب می‌آید. ممانعت از تخریب بیشتر یکی از مهم‌ترین ذخیرگاه‌های تنفسی در محدوده ژئوفیزیک، ازجمله اقدامات بااهمیتی بوده که در همین جهت صورت گرفت. احداث پارک‌های کوچک محلی در محدوده‌های کم‌برخودارتر از این نظر، در اولویت‌های کار قرار دارد.

برای کاهش یکی از مشکلات منطقه3، نهضت تامین پارکینگ را در دستور کار داریم. تکمیل هر چه سریع‌تر پارکینگ طبقاتی نیایش، طراحی و احداث پارکینگ‌های طبقاتی و پارکینگ‌های مکانیزه و ایجاد فضاهای پارک حاشیه‌ای هوشمند ازجمله برنامه‌های در دستور اقدام است.

با بهره‌گیری از ظرفیت متخصصان و نخبگان و برنامه‌ریزی دقیق و اصولی می‌بایست نقشه راهی برای پیشگیری از وقوع اتفاقات احتمالی ناشی از فرونشست در شهر تهران طرح‌ریزی کرد؛ بنابراین آگاهی دادن به شهروندان و کمک در اداره شهر از جنس مقابله و پیشگیری از بحران بالاخص با موضوع فرونشست زمین در معابر و بزرگراه‌ها از اهداف مهم تشکیل منظم ستاد بحران و برنامه‌ریزی جهت پایش و کنترل فضاهای زیرسطحی شهر را دنبال می‌کنیم.

اصلاحات هندسی اگرچه شاید یکی از موارد ساده به‌نظر برسد، اما می‌تواند به گره‌گشایی از ترافیک کمک کند. به همین‌خاطر یکی دیگر از اولویت‌های کاری، اصلاح‌های هندسی میادین و تقاطعی معابر، مناسب‌سازی معابر با نگاه ویژه به معابر واقع شده در اطراف محدوده سکونت افراد دارای معلولیت، کنترل آزادسازی معابر اصلی از مصالح ساختمانی و رفع سدمعبر ساختمانی غیرمجاز است.

نتیجه: مشارکت مردم زنجیره‌ای است که حلقه‌های عملیاتی در شهر را تکمیل می‌کند. در این راستا، با نظرسنجی و مشارکت دادن شهروندان در اداره شهر، سعی می‌کنیم تا اقدامات مورد نیاز محله‌ای و مردمی در اولویت قرار گیرد؛ نکته‌ای که نتیجه‌اش انجام دادن امور با کمترین خطا و بیشترین رضایت خواهد بود. در این مسیر، با برگزاری نشست‌های مداوم با نخبگان، معتمدان و حضور در محله‌ها، درگاه‌های خوبی برای دریافت ایده‌ها و نظرات مردمی باز شده است و از این منظر، دعوت می‌کنیم تا متخصصان، جوانان و ساکنان منطقه، ایده‌ها و نظرات خود را بدون واسطه به شهرداری منتقل کنند./همشهری

نظرات

captcha

اخبار مرتبط