1401/03/10-22:12

کوچه باغ های کن میزبان جشنواره توت

کوچه باغ های کن میزبان جشنواره توت

چهارمین جشنواره توت کن برگزار شد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی منطقه ۵، توت به عنوان یکی از اصلی ترین محصولات کن، به همراه خرمالو دیگر محصول مهم این محله، طی چند سال اخیر، جشنواره هایی را به خود اختصاص داده اند تا در بهار همزمان با فصل برداشت توت و در پاییز همزمان با فصل برداشت خرمالو، فرصتی باشند برای تمام پایتخت نشینان تا با این روستای کهنسال و باستانی، جاذبه ها و اهمیت آن آشنا شوند.

روستای کن، واقع در شمال غرب تهران در نگاه بسیاری از کارشناسان با آب و هوایی دلپذیر، درختانی کهنسال، نهرها و قنات های بسیار، از پتانسیل های بالایی در زمینه بوم گردی، اکو تورسیم و گردشگری مذهبی برخوردار است.

امروز نیز، این محله از منطقه امید و زندگی با ۲۲۰ توتستان در ۳۰۰ هکتار زمین که حدود ۱۴ هزار اصله درخت توت بالای ۷۰ سال و ۱۰۰۰ اصله درخت بالای ۱۵۰ سال را در خود جای داده است میزبان چهارمین جشنواره توت کن بود.

این جشنواره با هدف رشد فرهنگی و توسعه گردشگری در این محله مورد استقبال بومیان کن قرار دارد و در آن محصولات، غذاهای محلی و مکان های باستانی این روستای کهنسال معرفی شدند.

همچنین از سه ثبت ملی آثار طبیعی و ناملموس غرب تهران از جمله درخت چنار سرآسیاب کن، درخت چنار امام زاده شعیب و مهارت پخت والک پلو، رونمایی شد.

شایان ذکر است درخت چنار سرآسیاب کن با برآورد قدمت ۲۷۰ تا ۳۱۰ سال در ۶ دی ۱۴۰۰، درخت چنار امام زاده شعیب با قدمت ۳۲۰ تا ۳۷۰ سال در ۴ بهمن ۱۴۰۰ و مهارت پخت والک پلو در تاریخ ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۰ ثبت ملی شدند.

گفتنی است در جشنواره توت کن، حجت الاسلام قانع امام جمعه بخش کن، مهرشاد کاظمی رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران، عباس خامه یار معاون اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب، احسان شریفی شهردار منطقه ۵، روح اله حدادی سرپرست معاونت اجتماعی شهرداری منطقه و اهالی روستای کن و... حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام قانع ضمن تشکر از برگزارکنندگان این جشنواره، با اشاره به ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر، بر اهمیت تسهیل در امر ازدواج جوانان تاکید کرد.

همچنین در ادامه خامه یار با بیان اینکه جشنواره امروز فرصتی است تا همان طور که قرآن از ما خواسته، نعمات الهی را بازگو کرده و شکرگذار آن باشیم، اظهار داشت: آئین ها و رسم و رسوم، تنها محدود به یک محل یا روستا نیست، بلکه متعلق به تمام بشریت است.

او افزود: ما یک میلیون اثر فرهنگی و میراث تمدنی، در جای جای این کشور داریم که از میان آنها، تنها ۲۶ اثر ثبت جهانی شده است. این ۲۶ اثر شامل هم آثار ملموس و فیزیکی و هم آثار غیرملموس، معنوی و آئین ها است که پس از انقلاب ثبت جهانی شده اند.

معاون اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان اظهار داشت: ما باید آئین های خود را ابتدا ثبت ملی و سپس ثبت جهانی کنیم و از آن برای صنعت توریسم و گردشگری که یکی از بزرگ ترین مسائل ما در سطح جهانی به شمار می رود، بهره ببریم.

در ادامه این مراسم از باغداران نمونه و نخبگان محله کن تقدیر و تشکر شد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط