1401/03/28-11:34
بررسی تحقق بودجه ۱۴۰۱ شهرداری در گفت‌وگو با نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران

ارتقای کیفیت زندگی با پروژه‌های توسعه محلی

ارتقای کیفیت زندگی با پروژه‌های توسعه محلی

رضایتمندی و ارتقای کیفیت زندگی در پایتخت ۲ هدف مهم مدیریت شهری است؛ اهدافی که سکاندار تهران برای تحقق آنها باید تا پایان سال، ۱۷۵۹ پروژه توسعه محلی را اجرایی کند. اعضای شورای شهر تهران هم با اختصاص بودجه قابل‌توجه به این پروژه‌ها تلاش کردند در تحقق اهداف پیش‌بینی‌شده سهیم شوند. تحقق درآمدهای بودجه شهرداری تهران، اجرایی‌شدن طرح‌های توسعه محلی را تسریع می‌کند. اکنون حدود سه ماه از تصویب بودجه ۵۰هزار و ۳۷۰ میلیاردتومانی امسال می‌گذرد و به گفته کارشناسان حوزه شهری، ۶ ماه اول سال بهترین فرصت برای تحقق درآمدهای بودجه شهرداری تهران است. فرایند تحقق بودجه در سه ماه نخست و نحوه عملیاتی شدن پروژه‌های توسعه محلی را در گفت‌وگو با میثم مظفر، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران بررسی کردیم.

امسال برای پروژه‌های توسعه محلی چقدر بودجه اختصاص‌داده‌شده است؟
پروژه‌های توسعه محلی در مدت‌زمان کوتاه سبب رضایتمندی و بهبود کیفیت زندگی شهروندان می‌شود و به همین دلیل سعی کردیم نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشیم و حدود ۳هزار و ۳۰۰میلیارد تومان در بودجه امسال شهرداری برای پروژه‌های توسعه محلی پیش‌بینی‌شده است.

پروژه‌های توسعه محلی براساس چه معیاری به مستمر و غیرمستمر تفکیک شده‌اند؟
این تفکیک باتوجه‌به مدت‌زمان اجرای پروژه‌ها انجام شده است. به این معنا که برخی از پروژه‌ها در قالب اقدامات و خدمات ذاتی شهرداری تعیین شده‌اند؛ مانند اقدامات اصلاح هندسی و دوربرگردان در حوزه ترافیکی و ... که زمان‌بر نیستند و با انجام آنها بخش زیادی از مشکلات شهر و شهروندان حل می‌شود. به این پروژه‌ها مستمر گفته می‌شود. پروژه‌هایی که یک تا 2سال زمان می‌برند هم در گروه غیرمستمر دسته‌بندی ‌شده‌اند. این پروژه‌ها اغلب به حوزه فنی و عمران مربوط می‌شوند.

امسال چه تعداد پروژه مستمر و غیرمستمر در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد؟
حدود هزار و ۳۱۶ پروژه مستمر و ۴۴۳ پروژه غیرمستمر برای شهرداری تهران تعریف شده است که برای پروژه‌های مستمر هزار میلیارد تومان و پروژه‌های غیرمستمر هم ۲هزار و ۳۰۰میلیارد تومان اختصاص داده‌ایم.

معیار تعریف این پروژه‌ها چه بوده است؟
نیاز محله‌ها در طرح رصد و با مشارکت مردم، شورایاران، نخبگان و با مشورت شهرداران محله‌ها شناسایی و بر اساس همین مطالبات پروژه‌ها در بخش مستمر و غیرمستمر تعریف و به شهرداری ابلاغ شده است. همچنین هفته آینده دبیرخانه پایش پروژه‌های توسعه محلی راه‌اندازی می‌شود که از این طریق می‌توان بر فرایند پروژه‌ها نظارت کرد. درواقع اهتمام برای اجرایی‌شدن این پروژه یکی از ملاک‌های ارزیابی شهرداران مناطق خواهد بود و قصد داریم با این اقدام اجرایی‌شدن پروژه‌ها را تسریع کنیم.

برنامه‌ای برای پروژه‌های بزرگ‌مقیاس دارید؟
به‌هرحال تهران برای توسعه نیاز به پروژه‌های بزرگ‌مقیاس دارد و باورمان این است عملیاتی شدن پروژه‌های توسعه محلی و بزرگ‌مقیاس توأمان می‌تواند اتفاقات خوبی را در پایتخت رقم بزند؛ بنابراین تکمیل حلقه‌های بزرگراهی مانند یادگار امام، شهید شوشتری، بروجردی و نجفی‌رستگار در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد و بودجه‌هایی هم برای این پروژه‌ها پیش‌بینی‌شده است. علاوه‌برآن، توسعه خطوط مترو و افزایش واگن‌ها و بهبود وضعیت اتوبوسرانی هم در قالب پروژه‌های بزرگ‌مقیاس موردتوجه مدیریت شهری خواهد بود.

آیا اعتبارات پیش‌بینی‌شده برای این پروژه‌ها، تأمین شده است؟
صرفاً تصویب پروژه و بودجه به عهده شورای شهر تهران است و تأمین اعتبارات باید توسط شهرداری تهران صورت گیرد. پیش‌نیاز تحقق و اجرایی‌شدن پروژه‌ها این است که شهرداری تهران بتواند بودجه امسال (۵۰هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان) را محقق کند.

باگذشت سه ماه از تصویب و ابلاغ بودجه شهرداری تهران، فرایند تحقق بودجه قابل‌قبول است؟
گرچه هنوز آمار و مستندات مربوط به تحقق بودجه در سه ماه اول سال را دریافت نکرده‌ایم، اما شخصاً معتقدم شهرداری در این مورد باید سرعت و جدیت بیشتری داشته باشد؛ چرا که به نظر می‌رسد شهرداری از آنچه در تحقق بودجه پیش‌بینی‌شده بود، عقب است و باید تدابیری بیندیشد تا نظام درآمدی دچار مشکل نشود. /زینب زینال زاده، همشهری

نظرات

captcha

اخبار مرتبط