1401/04/07-11:13
زاکانی در نشست هم‌اندیشی با نخبگان منطقه ۸:

تبدیل بوستان گفتگو به نمایشگاه دائمی فناوری/۱۲ ایستگاه مترو در نیمه دوم امسال افتتاح می‌شود

تبدیل بوستان گفتگو به نمایشگاه دائمی فناوری/۱۲ ایستگاه مترو در نیمه دوم امسال افتتاح می‌شود

شهردار تهران بیان کرد: در برنامه کلان ۱۰ میلیون سفر سهم مترو است اما امروز این عدد ۱.۵ میلیون نفر است و تکمیل مترو می‌تواند بار اصلی را به زیر زمین منتقل کند؛ بر همین اساس در نیمه دوم امسال ۱۲ ایستگاه مترو افتتاح می‌شود.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از شهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران در نشست هم اندیشی با نخبگان علمی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی و معتمدین و موثرین منطقه ۸ که عصر روز دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ برگزار شد، ضمن تسلیت سالروز شهادت شهید بهشتی و یارانش اظهار کرد: تهران بزرگترین کلانشهر غرب آسیا است که ۲۶۴ سال از پایتخت بودن آن می‌گذرد؛ شهری که علیرغم ظرفیتها، مشکلات متعدد و یک برهم انباشتگی از معایب و نواقص را در خود دارد.

وی افزود: تهران غیر از هویت پایتختی هویت دیگری ندارد و از بعد عدالت محوری فاصله بین شمال و جنوب آن بسیار زیاد است؛ لذا این برهم انباشتگی مشکلات، راه برون رفت دارد و باید این گره کور را باز کنیم و دست توانمندی که می تواند این گره را باز کند مردم بوده و نخبگان، محور و پیشتاز این حرکت هستند.

تهران نیازمند تحول است

زاکانی ادامه داد: اگر شهر، شهروند و مدیریت شهری را تجسم کنیم، با شهری مواجهیم که در بخش های جدی آن، فرسودگی وجود دارد و همراه با پیشرفت ها، خلاها و نیازهایی دارد که نیازمند یک تحول است و این تحول مگر با کمک شهروندان و نخبگان و مدیریت شهری رقم نمی خورد. باید این اعتماد آنچنان فراهم شود که مردم محور تحول قرار گیرند.

شهردار تهران بیان کرد: تلاش می کنیم شهرداری از یک نهاد خدماتی صرف به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود و در خدمت به مردم میدان را برای آنها باز کند؛ طرح ها و ایده هایی در این زمینه وجود دارد و به دنبال این تحول هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از معضلات بی مسکنی و بد مسکنی است که بیشترین فشار از این زاویه به مردم تحمیل می شود، اضافه کرد: تهران ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در شب ساکن دارد و وقتی این جمعیت را در بعد خانوار که ۲.۹ است تقسیم کنید، در می یابید که تهران به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار خانه نیاز دارد و  امروز تهران‌ یک میلیون خانه کم دارد و کسی که حقوق می گیرد باید ۶۵ درصد حقوق خود را برای بحث مسکن هزینه کند و ۶۶ سال طول می کشد یک فرد صاحب خانه شود.

کارسازی برای ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکن در پایتخت

زاکانی عنوان کرد: تا امروز شهرداری پروانه صادر می کرد و سازندگان می ساختند اما ماه ها است که تصمیم گرفتیم طبق بند ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها به ساخت خانه های استطاعت پذیر و خانه دار شدن مردم کمک کنیم و در قرارگاه مسکن بنا شد ۱۸۰ هزار واحد را برای مردم کارسازی کنیم.  

شهردار تهران یادآور شد: تلاش ما این است که با تسهیل در صدور پروانه و فراتر از آن فراهم کردن شرایط برای مشارکت مردم و به میدان آوردن امکانات توسط آنها، به خانه دار شدن‌شان کمک کنیم؛ همچنین شهرداری تلاش می‌کند بازار اجاره را در دست بگیرد تا شرایط اجاره داری را که ۵۱ درصد مردم شهر با آن درگیر هستند، بهبود ببخشد و تا ظرف ۶ تا ۷ سال آینده کمبودهای حوزه مسکن را جبران کنیم و در فاز مثبت قرار بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: در ترافیک و حمل و نقل عمومی تلاش می کنیم با بارگذاری بر محور ۳۲۵ ایستگاه مترو که ۱۴۳ ایستگاه آن در حال حاضر فعال است، هم هویت، معماری و  ایمنی شهر و در کنار آن مسکن مردم را تامین کنیم و هم یک بازطراحی امکانات موجود در موضوعات مختلف برای تهران داشته باشیم و با استفاده از این اقتضائات و امکانات، مترو را به سرعت تکمیل کنیم.

زاکانی گفت: طبق برنامه گذشته، متروی تهران باید تا ۱۹ سال آینده تکمیل می شد اما در این دوره این زمان ۵ ساله است چرا که مشکل اصلی تامین اعتبار بود که امروز بر اساس توسعه بر محور ایستگاه ها این مشکل حل خواهد شد.

افتتاح بزرگترین مجتمع ایستگاهی غرب تهران در هفته آینده

شهردار تهران افزود: در برنامه کلان ۱۰ میلیون سفر سهم مترو است اما امروز این عدد ۱.۵ میلیون نفر است و تکمیل مترو می تواند  بار اصلی را به زیر زمین منتقل کند؛ بر اساس همین اقدامات در نیمه دوم امسال ۱۲ ایستگاه مترو افتتاح می شود و بزرگترین مجتمع ایستگاهی غرب تهران را در هفته آینده افتتاح می کنیم؛ در کنار آن ظرفیتهای اتوبوسرانی را فعال خواهیم کرد و امسال با افرایش ۱۵۰ درصدی تعداد اتوبوس ها از حدود دو هزار دستگاه به ۵ هزار دستگاه می رسد و برنامه ریزی این کار انجام شده است.

تبدیل بوستان گفتگو به نمایشگاه دائمی فناوری

وی با اشاره به اینکه در کنار این مسائل، تهران ظرفیت های بالای علمی و دانشی دارد، بیان کرد: باید مسیری را دنبال کنیم که به هویت فناورانه تهران بینجامد، بر همین اساس در نیمه دوم این ماه بوستان گفتگو به نمایشگاه دائمی فناوری تبدیل خواهد شد تا به کمک ظرفیتهای این حوزه بیاید. 

زاکانی با اشاره به مهاجرت جوانان و نخبگان از کشور تاکید کرد: بالطبع ما در مقابل جوانی که احساس می کند کاری از دست او ساخته نیست و باید مهاجرت کند خودمان را  مسئول می دانیم تا زمینه کار  و شرایط او را فراهم و تسهیل کنیم تا ‌در کشور خود بماند. 

شهردار تهران عنوان کرد: فردا آغاز سلسله مسابقات ورزشی را داریم که رقابت در آن از درون محلات و مناطق شکل می گیرد؛ ایده ای که از طرف تهران شکل گرفت و دیگر شهرهای کشور نیز آن را اجرا می کنند.  

وی با اشاره به برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت شهرداری توضیح داد: در این مسیر امکان و اقتضائات مدیریت شهری به اندازه نیاز شهر نیست و راهی وجود ندارد جز اینکه مردم به میدان بیایند و نخبگان پرچم این تحول را در دست گیرند؛ امیدواریم بتوانیم با هم تشریک مساعی داشته باشیم و یک کار مشترک را آغاز کنیم؛ منطقه ۸ ویژگی های خاصی دارد و محیط متنوعی فراهم شده که از ادیان و سلائق و ظرفیت های گوناگون برخوردار است و امیدواریم استفاده مناسبی از این ظرفیت ها داشته باشیم.

زاکانی با بیان اینکه امیدواریم تهران را در یک چشم انداز ۱۰ ساله با یک هویت جدیدی تجربه کنیم و با کمک و میدان داری شما این مسیر را بپیماییم، افزود: در مجموعه مدیریت شهری در هر موضوعی که مبتلابه ما است،  خودمان را حاشیه نشین ندیدیم و خودمان را مسئول می دانیم؛ تهران علیرغم مشکلات بن بست ندارد و باید دست به دست دهیم تا از وضعیت موجود خارج شویم.

به گفته وی؛ سالیان سال است که در کنار مسیحیان زندگی می کنیم و این مسأله پیام مهمی دارد.  

به دنبال گسترش صنایع دستی هستیم 

شهردار تهران درباره سخنان یکی از نخبگان درباره صنایع دستی توضیح داد: در این حوزه برنامه ریزی کردیم تا صنایع دستی را گسترش دهیم و طی فرایندی با آموزش دائم، ضمن فعالیت افراد این حوزه، ظرفیت برای عرضه محصولات آنها در جامعه نیز فراهم شود.

وی در توضیح مسائل مطرح شده یکی از مسئولین مجمع خیرین منطقه درباره کمک شهرداری به خیرین گفت: می توانیم از طرف شهرداری زمین و پروانه بدهیم تا مجموعه های خیرین بتوانند ساخت و ساز کنند و آنها را در اختیار نیازمندان قرار دهند.

به امکانات زیرساختی، نگاه درآمدی نداریم

زاکانی در پاسخ به یکی از ورزشکاران در خصوص مجموعه های ورزشی شهرداری تهران تصریح کرد: نگاه درآمدی به امکانات زیرساختی شهرداری نداریم و نگاه خدماتی داریم و رویکرد درآمدی از سال گذشته تغییر کرده و در حال دنبال کردن زیرساخت های این کار هستیم تا مجموعه ها را در اختیار مناطق قرار دهیم و طمع عایدی از این مجموعه ها نداشته باشیم تا ماحصل آن کاهش شهریه ها و فراهم کردن شرایط مناسب برای فعالیت ورزشی شهروندان باشد؛ ضمن اینکه تلاش می کنیم تهران در کنار هویت فناورانه، هنری و ادبی، هویت ورزشی نیز کسب کند و برای آن به دنبال سرمایه گذاری هستیم. 

شهردار تهران در توضیح موضوع آسیب های اجتماعی با بیان اینکه در شهر برخی معضلات مانند استخوان لای زخم است که باید حل شوند، عنوان کرد: برای مثال در مساله معتادان متجاهر هفته های آینده حدود دو هزار و ۲۰۰ تخت را برای معتادان متجاهر افتتاح می کنیم و با کمک همه دستگاه ها تلاش می کنیم تا در ماه های آینده پرونده این موضوع بسته شود؛ همچنین کار جدی ما درباره کودکان کار شروع شده و سعی می کنیم جایگاه هایی برای آموزش و کار آنها داشته باشیم و آنها را  از این وضعیت نجات دهیم. 

آغاز بازسازی زیرساخت‌های نمایشگاه شهر آفتاب

وی در خصوص نمایشگاه شهر آفتاب نیز یادآور شد: شهر آفتاب‌ وارد فاز جدیدی شده و بازسازی زیرساخت های آن شروع شده تا حدود دو برابر فضای نمایشگاهی موجود، یعنی فضایی بالغ بر ۱۰۰ هزار متر در آن داشته باشیم و از برنامه های شما نخبگان درباره شهر آفتاب نیز استقبال می کنیم. 

زاکانی در توضیح صحبت‌های یکی از نخبگان درباره زنان سرپرست خانوار تاکید کرد: مجموعه خواهران ما در شهرداری، برای آموزش و توسعه زیرساخت ها برای فعالیت و عرضه محصولات زنان سرپرست خانوار در حال فعالیت مستمر هستند. 

ضرورت نوسازی ساختمان‌های کانون فرهنگی نوجوانان 

به گزارش خبرنگار شهر، کلر ژوبرت، پژوهشگر و نویسنده مسلمان اصالتا فرانسوی در نشست هم اندیشی با شهردار تهران بیان کرد: درخصوص مراکز کانون فرهنگی نوجوانان، ساختمان تعدادی از این مراکز متعلق به شهرداری است که در حال فرسوده شدن هستند و امیدواریم فکری برای نوسازی آنها شود؛ همچنین فعالیت های فرهنگی کودکان و نوجوانان با کمبود بودجه مواجه است و تقاضا داریم شرایطی فراهم کنیم که نوجوانان با هزینه کم بتوانند در این مراکز ثبت نام کنند.

محسن فولادی خالق منحصربه‌فردترین کتاب قرآن چوبی جهان گفت: اگر قرار است به نخبگان اهمیت دهیم باید یک سری امکانات در اختیارشان قرار دهیم مثلا اینکه یک کارت شهروندی برای آنها فراهم کنیم تا از یک سری از امکانات به صورت رایگان و یا تخفیف ویژه برخوردار باشند. 

وی افزود: طرحی در شمیرانات و لواسان دادم تا این منطقه را به قطب صنایع دستی ایران تبدیل کنیم و هویت فرهنگی بخشیدن به‌ تهران امکان پذیر است.

معضلات بوستان‌ها با هم‌افزایی دستگاه‌ها برطرف شود

سرهنگ محمدی فرمانده بسیج ناحیه شهید بهشتی منطقه ۸ بیان کرد: استقرار جریان انقلابی در کشور باید یک خروجی داشته باشد تا مردم آن را احساس کنند و در سطح منطقه باید هماهنگی و هم افزایی وجود داشته باشد اما بوروکراسی اداری باعث شده این اتفاق رقم نخورد؛ از سال گذشته تاکنون در بوستان ها شرایط بدتر شده و معضلاتی در بوستانها وجود دارد که اگر دستگاه ها با یکدیگر هم‌افزایی نداشته باشند، شرایط برای استفاده خانواده ها از این بوستانها فراهم نمی شود. 

محمدی ادامه داد: مواردی مانند سگ گردانی و حضور اراذل و اوباش و افراد بزهکار در بوستان‌ها وجود دارد و باید قوانین و آیین نامه ها به صورتی تنطیم شود که این مشکلات حل شود.

شهردار تهران توجه خاصی به مراکز دینی، اجتماعی و فرهنگی دارد

آرا شاهوردیان نماینده مجلس شورای اسلامی و ساکن منطقه ۸ نیز گفت: منطقه ۸ منطقه ای خاص است و هم زیستی مسالمت آمیز در منطقه ۸ قابل مشاهده است و خوشحالیم که شهردار تهران توجه خاصی به مراکز دینی، اجتماعی و فرهنگی دارد. 

محمد طیبی، مدیر گروه جهادی شهید طیبی و مسئول مجمع خیرین منطقه ۸ نیز در ادامه بیان کرد: در این گروه در حوزه کودک و خانواده از اعتیاد و دارو گرفته  تا بحث مسکن و تحصیل، هر خدمتی که مورد نیاز باشد انجام می شود؛ تا الان دو  میلیارد تومان کمک نقدی و ۲۲ آپارتمان به نام گروه جهادی شهید طیبی است که مردم نیازمند می توانند از آن استفاده کنند.
 
وی همچنین از شهردار تهران درخواست کرد که بازارچه های میدان ولیعصر و چهارراه ولیعصر که در اختیار بسیج قرار داده شده، دائمی شود تا بتوان خدمات بهتری ارائه کرد، همچنین  مکان و جایگاه خاصی برای قرارگاه محرومیت زدایی شمال غرب تهران در اختیار گذاشته شود.  

در ادامه مریم یوسفی نایب رییس فدراسیون هندبال عنوان کرد: سالن های شهرداری به بخش خصوصی واگذار شده و میزان شهریه ها افزایش یافته است و به همین دلیل خانواده ها ورزش را از سبد هزینه خود حذف کرده‌اند؛ تقاضا داریم شهرداری با در دست گرفتن این مجموعه ها بتواند به نوعی شرایط را برای حضور جوانان در حوزه ورزش فراهم کند.  

حسن خسروی از فعالان حوزه نسل چهارم انقلاب یادآور شد: شبکه سازی مجموعه های فرهنگی منطقه را با شناسایی این مجموعه ها انجام دادیم و آماده همکاری با همه نهادها از جمله شهرداری هستیم. 

از تجربیات دیگر کشورها برای توسعه تهران استفاده شود

میناسیان نویسنده و پژوهشگر ارامنه گفت: پیشنهاد می کنم از تجربیات دیگر کشورها و شهرهای پیشرفته آنان برای توسعه شهر تهران استفاده کنیم.

کشیش گریگوریس پدر کلیسای گریگور مقدس نیز تأکید کرد: از شهردار تهران تشکر می کنیم که توجه خاصی به اماکن مذهبی ارامنه داشتند و برای بهینه سازی آنها تلاش کردند. 

حجت‌الاسلام عباسی امام جماعت مسجد امام حسین(ع) اظهار کرد: ۵۶ مسجد در منطقه وجود دارد و برخی از آنها فرسوده شدند و نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و بودجه آنها کم است؛ تقاضا داریم بودجه بیشتری برای این مساجد در نظر گرفته شود. 

حمید اعرابی خادم گروه جهادی شهید اعرابی و فعال در حوزه کودکان کار و اوتیسم یادآور شد: در منطقه تعداد ‌زیادی کودکان استثنایی داریم که در بین آنها نخبگانی نیز وجود دارند، این کودکان نیاز به توجه و امکاناتی دارند و تقاضا داریم توجه ویژه ای به آنها اختصاص پیدا کند. 

درسا محمد ابراهیم‌خان، استاد جهانی شطرنج نیز در ادامه این نشست بیان کرد: توجه بیشتر به ورزش به ویژه ورزش شطرنج را از شهرداری تقاضا داریم. 

شهر آفتاب به محل رفت‌وآمد سرمایه‌گذاران تبدیل شود

مجید تکبیری اقتصاددان و فعال اجتماعی و فرهنگی گفت: می توان در حوزه نمایشگاه های حوزه شهری، با برنامه ریزی شهر آفتاب‌ را فعال و مولد و به محل رفت و آمد سرمایه گذاران تبدیل کرد.

حمید اعرابی، پهلوان باستانی عنوان کرد: ورزش زورخانه ای در بین خانواده ها جا افتاده است و دو زورخانه در منطقه داریم که نیاز به کمک داریم تا آن ها را مجددا فعال و محل فعالیت جوانان این منطقه کنیم. 

محسن روزبهانی برگزیده بنیاد ملی نخبگان با اشاره به پیچیده شدن بوروکراسی اداری گفت: همکاران شما در دستگاه های نظارتی مقیم منطقه ۱۹ هنوز قرارداد بنده را درباره اختراعی که برای حل مشکل محله خلازیر داشتم، تایید نکرده‌اند؛ فرصت ندادن به جوانان مشکلات زیادی برای آنها ایجاد کرده است. 

پس از این سخنان شهردار تهران قول مساعد برای حل مشکلات این شهروند داد. 

با کمبود مراکز قرآنی مواجه هستیم 

محمدرضا حاتمی قاری قرآن تاکید کرد: تقاضا داریم نگاه ویژه تری به جلسات قرآن شود، ضمن اینکه با کمبود مراکز قرآنی و اساتید این حوزه  مواجه هستیم. 

رعنا نصرزاده فعال تخصصی در حوزه زنان سرپرست خانوار یادآور شد: آسیب های زیادی در کمین زنان سرپرست خانوار است و درخواست ما این است که فضاهایی ایجاد شود تا بتوانیم این افراد را در این فضاها آموزش دهیم تا از فروش دستاوردهای خود بتوانند هزینه های زندگی خود را تامین کنند و از آسیب ها دور بمانند.

در پایان محمدرضا رئیسی رئیس هیات های مذهبی شمال شرق تهران با بیان اینکه در منطقه ۸ حدود ۴۰۰ هیات ثبت شده داریم، تاکید کرد: می دانیم که با چه شرایطی تهران را اداره می کنید و یکی از مهمترین موضوعات شهر، بحث آسیب های اجتماعی است؛ طرحی را  تحت عنوان شبکه معنوی شهر تهران نوشتیم تا به کمک آن مباحث فرهنگی و مذهبی شهر احیا شود.

دیدار شهردار پایتخت با خانواده شهید حجت‌الله حسینی

به گزارش شهر، شهردار تهران در پویش قرار خدمت امروز خود در منطقه ۸، با خانواده شهید حجت‌الله حسینی دیدار کرد.

زاکانی در این دیدار تابلو شهید حجت الله حسینی را سر در منزل شهید نصب کرد.

بازدید از پروژه‌های منطقه

شهردار تهران در ادامه از پروژه های مجموعه ورزشی شهدای نارمک، مخزن آب خیابان گلشن دوست و ملک چهاردیواری بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت آن ها قرار گرفت.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط