1401/04/08-12:07
سرپرست سازمان فاوای شهرداری تهران در برنامه سلام صبح به‌خیر:

اپلیکیشن «تهران من» امروز در دسترس شهروندان قرار می‌گیرد

اپلیکیشن «تهران من» امروز در دسترس شهروندان قرار می‌گیرد

سرپرست سازمان فاوای شهرداری تهران روز سه‌شنبه هشتم تیرماه با حضور در برنامه «ِسلام؛ صبح به خیر» شبکه سوم سیما از راه‌اندازی مجدد نرم‌افزار موبایلی «تهرانِ من» خبر داد و گفت: از امروز شهروندان می‌توانند با استفاده از این اپلیکیشن از خدمات شهری این اپ استفاده کنند.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، هادی محضرنیا با حضور در برنامه «سلام؛ صبح به خیر» شبکه سوم سیما اظهار کرد: در پی وقوع حمله سایبری گسترده‌ای که در کل شبکه شهرداری تهران، احتمال گسترش آن وجود داشت، در راستای حراست از برنامه‌ها و اطلاعات، سامانه‌ها و نرم‌افزارها توسط سازمان فاوای شهرداری تهران از دسترس خارج شدند و به دلیل آن‌که نرم‌افزار موبایلیِ «تهرانِ من» نیازمند پشت‌سرگذاشتن تست‌های امنیتی و نفوذ بود، این مراحل کمی به طول انجامید. برای راه‌اندازی مجدد تاییدیه دستگاه‌های نظارتی نیز مورد نیاز بود و در عین حال به دنبال سرویس‌دهی بهتر بودیم که خوشبختانه هر دو امر محقق شد و از امروز با یاری خداوند شهروندان می‌توانند از طریق گوشی تلفن همراه خود به این نرم‌افزار دسترسی کامل داشته باشند.

محضرنیا در تشریح اقدامات شهرداری تهران طی مدت حمله و نفوذ سایبری به شبکه شهرداری تهران توضیحاتی را ارایه کرد و گفت: در اقدام برای حفظ و حراست از سامانه‌های خدمت‌رسانی در چند ساعت اولیه از وقوع این حادثه، ضمن دفع هجوم، اقدامات خود را در بالاترین سطح امنیتی اجرا کردیم.

وی افزود: حقیقت آن است که این حمله سایبری موفق نبود و به اهداف خود نرسید اما این حمله گسترده و پیچیده بود و برای مقابله با آن همه خدمات اینترنتی فریز شدند و با توقف همه سامانه‌ها، اقدام به انجام تست آلودگی کردیم و حفظ و حراست از داده‌های مردم را انجام دادیم. در سامانه‌های شهرداری تراکنش‌های مالی زیادی وجود دارد و باید همه‌ی این موارد با بانک‌ها و مراکز ذی‌نفع بررسی می‌شد تا حق مردم ضایع نشود و این در حالی بود که تعداد این سامانه‌ها هم قابل توجه است.

سرپرست سازمان فاوای شهرداری تهران همچنین در خصوص طرح شایعاتی مبنی بر پاک‌شدن اطلاعات و سوابق شهروندان از سامانه‌ها گفت: در سازمان فاوا اطلاعات در سه لایه دارای نسخه پشتیبان هستند، وظیفه ما حفظ و حراست از داده‌ها است که بخشی از آن سوابق پرداخت عوارض شهرسازی، خودرو، املاک و سایر مثل کیف پول شهروندی است که به طور کامل این اطلاعات حفظ شده است. وی تاکید کرد: به‌دلیل نحوه تهیه نسخه پشتیبان، هیچ داده‌ای از بین نرفته است.

محضرنیا تصریح کرد: بی‌شک هدف اصلی اخلال‌گران، اختلال در خدمت‌رسانی به مردم بوده است چرا که ۴۰۰ سرویس متنوع شهری در ۲۲ منطقه، ۱۲۳ ناحیه و سازمان‌ها و شرکت وابسته به شهرداری تهران وجود دارند و قصد آن‌ها خارج‌کردن سرویس‌ها از مدار خدمت بود. قسمتی از این خدمات قابل قطع و توقف نیستند مانند استفاده از حمل‌ونقل عمومی، مترو، سامانه بهشت زهرا (س)، که سعی کردیم در کوتاهترین زمان ممکن به خدمت‌رسانی برگردند.

وی با اشاره به اینکه از لحظات اولیه گزارش حمله سایبری بیش از ۳۰۰ نیروی سازمان فاوای شهرداری تهران با حضور در سازمان به طور ۲۴ ساعته، اقدام به خدمت‌رسانی کردند، افزود: خدا را شکر امروز ارائه خدمات شهروندی در وضعیت مطلوب قرار دارد، البته اختلالات کوتاه در شبکه شهرداری تهران و سایر شبکه‌های خدمتی، همیشه وجود دارد اما به صورت ۲۴ ساعته این خدمات رصد شده و تلاش می‌شود که اشکالات آن‌ها رفع شود.
سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران بار دیگر از شهروندان تهران در خصوص اختلال در شبکه شهرداری تهران عذرخواهی کرد و گفت: همان‌گونه که شهردار تهران تاکید دارند، شهروند اولویت اول شهرداری است و به خاطر آن‌چه رخ داد از مردم شریف عذرخواهی می‌کنم و تاکید دارم تاکنون، اجازه نداده‌ایم حق و حقوقی از شهروندان تضییع شود.

وی در پایان سخنانش از همکاری سازمان پدافند غیرعامل و بخش افتا ریاست جمهوری، شورای شهر و معاونان شهردار تهران که از ابتدای وجود این اختلال در کنار مجموعه سازمان فاوای شهرداری تهران بودند، قدردانی کرد و گفت: در سازمان فاوا نیز همکاران من شب‌ها از نگرانی خدمت‌رسانی نخوابیدند و حتی به سراغ خانواده هم نرفتند و بی‌شک نمی‌توان  آن‌گونه که باید از این زحمات جبران‌ناپذیر قدردانی کرد. اما در این فرصت قدردانی خود را از تک‌تک همکاران سازمان اعلام می‌کنم.

 

نظرات

captcha

اخبار مرتبط