1401/04/12-21:35
شهردار منطقه ۵ خبر داد:

رونمایی از طرح پروژه باغ ایرانی گلاریس در نمایشگاه خواهر خواندگی و دستاوردهای مدیریت شهری

رونمایی از طرح پروژه باغ ایرانی گلاریس در نمایشگاه خواهر خواندگی و دستاوردهای مدیریت شهری

احسان شریفی شهردار منطقه ۵ با اشاره به پروژه باغ ایرانی گلاریس در این منطقه گفت: در نمایشگاه دستاوردهای شهری از طرح پروژه ارزشمند باغ گلاریس رونمایی شده و به زودی روند احداث آن آغاز خواهد شد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۵، احسان شریفی شهردار منطقه با اشاره به اینکه ساخت پروژه باغ ایرانی گلاریس به زودی در منطقه ۵ آغاز خواهد شد تا شاهد یک باغ ایرانی متفاوت در پایتخت باشیم گفت: در نمایشگاه دستاوردهای مدیریت شهری در بخش ویژه، منطقه ۵ به رونمایی از پروژه ارزشمند "باغ ایرانی گلاریس" از طریق ماکت و ویدئووال خواهد پرداخت و از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای اجرایی شدن این پروژه دعوت به همکاری و همراهی می شود.

بنا بر این گزارش طراح این پروژه دو نفر از کارشناسان متخصص معاونت فنی و عمران منطقه ۵ هستند.

فرناز موسوی «طراح اصلی پروژه» در مورد مختصات این باغ گفت: باغ مذکور به مساحت ۹۰۰۰ مترمربع واقع در محله باغ فیض ناحیه ۳ منطقه ۵ به آدرس خیابان طالبی کوچه باغ ملی سوم واقع شده است.

موسوی تاکید کرد: سایت مذکور دارای شیب ۴درصد از شمال به جنوب و دارای ۲ دسترسی از شمال غربی و جنوب شرقی است. دسترسی شمال غربی(از کوچه باغ ملی سوم) و دسترسی جنوب شرقی از(کوچه نائینی)است.

موسوی اذعان داشت: کل باغ طبق ضوابط شهرسازی و معماری و سازمان پارک ها با نسبت ۳۰ به ۷۰ طراحی شده است که ۳۰ درصد کل باغ طبق ضوابط شامل مسیرهای ارتباطی و بناهای الحاقی خواهد بود.

کارشناس متخصص پروژه مذکور به ریز فضاهای این باغ ویژه اشاره کرد و افزود: ورودی اصلی جهت کنترل تردد و مراجعین، پارکینگ پرسنل، نگهبانی و اتاق مدیریت بخش هایی از ریز فضاهای این باغ هستند.

موسوی از بخش های ویژه ای که برای این باغ در نظر گرفته شده خبر داد و افزود: در یک بخش آبراه آرامش در نظر گرفته شده که فضایی به منظور ارتباط مستقیم مراجعه کنندگان با طبیعت است که در این فضا از نهر موجود استفاده شده است. مسیر پلازا نیز دیگر جاذبه ویژه این باغ است که فضایی است با طراحی چند منظوره جهت پیاده روی و تعامل افراد با یکدیگر با قابلیت نشستن در فضاهای طراحی شده است.

او از تخصیص فضایی برای کافه کتاب و شربت خانه خبر داد و تاکید کرد: کافه کتاب فضایی با عملکرد کافی شاپ و کتابخانه که هر دو کار را توام باهم برعهده دارد و شربت خانه نیز به منظور ارائه محصولات سنتی و ارگانیک به مراجعه کنندگان در نظر گرفته شده است.

این کارشناس ادامه داد: باغچه کتاب نیز دیگر بخش باغ گلاریس است که برخلاف طراحی بسته کتابخانه، فرصت مطالعه در فضای آزاد را می دهد و دارای سکوهای منعطف در فضایی باز برای مراجعه کنندگان است.

موسوی در مورد سایر بخش های درنظر گرفته شده برای باغ گلاریس گفت: مزرعه حیوانات اهلی که فضایی جهت برقراری ارتباط مستقیم مراجعه کنندگان با حیوانات اهلی است و گلخانه که فضایی برای پرورش نهال های مورد نیاز باغ و همچنین تامین نیازهای ساکنین محله که قسمتی از این مجموعه به درآمدزایی باغ کمک خواهد کرد است.

او در مورد فضاهای خدماتی این باغ خاطرنشان کرد:پنج چشمه سرویس بهداشتی بانوان، پنج چشمه سرویس بهداشتی آقایان و نمازخانه در نظر گرفته شده که این فضاهای خدماتی در جنوب غربی سایت جانمایی شده است.

همکار متخصص دیگر پروژه سمانه فردی با بیان اینکه ۱۲ماه زمان و ۵ میلیارد تومان بودجه برای ساخت این پروژه در نظرگرفته شده گفت: مصالح محدود با حفظ ساختار سازه ای باغ است. درختان عمدتا مثمر و توت و گیلاس و سیب هستند. کاشی های آبی ، آجرهای سنتی ایرانی و خشت و گل و دیگر عناصر معماری ایرانی و اسلامی برای متریال این باغ در نظر گرفته شده است. نکته مهم دیگر این است که میزان سازه ها به شدت محدود است و تلاش شده تا شهروندان به صورت جدی و مستقیم با عناصر طبیعت درگیر احساسی شوند. البته اصول هندسی، آب جاری قنات و کرت بندی کاملا رعایت شده است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط