1401/04/20-14:45
آقامیری در نشست بررسی "علل و راهکار مقابله با فرونشست زمین در تهران" تاکید کرد:

پیگیری مجدانه موضوع مقابله با فرونشست زمین در مجلس شورای اسلامی

پیگیری مجدانه موضوع مقابله با فرونشست زمین در مجلس شورای اسلامی

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در نشستی که با موضوع بررسی عوامل ایجاد و مقابله با فرونشست برگزار شد بر پیگیری مجدانه موضوع مقابله با فرونشست زمین در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران حجت الاسلام سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در ادامه برگزاری سلسله نشست های بررسی موضوع فرونشست در تهران با بیان اینکه فرونشست و کمبود منابع آبی و کسری آن یه تهدید برای ما حساب می شود اظهار داشت: در ابتدا  قرار بر این بود که بحث فرونشست را در تهران و از طریق شهرداری دنبال کنیم ولی با توجه به عدم وجود قوانین شفاف در کشور با شورای عالی استانها به این نتیجه رسیدیم که کمیته راهبردی برای بحث فرونشست ایجاد و کارگروه هایی تشکیل شود تا با تنظیم لایحه ای که وظایف دستگاه ها مشخص شده و ارسال آن به مجلس مصوبه ای حاصل شود که ضمن مشخص شدن متولی این بحران بتوان با آن مواجه شده و برای رفع آن اقداماتی ملی و یا فراملی انجام داد.

وی ادامه داد: البته در مدیریت شهری تهران موضوع زودتر در دستور کار قرار خواهد گرفت و با مشخص شدن راهکارها و وظایف شهرداری، اقدامات موثر با پیگیری و تایید شورای اسلامی شهر تهران آغاز خواهد شد.

در ادامه جلسه همایون کتیبه عضو  هیات علمی دانشگاه امیرکبیر اظهار داشت: برداشت آب زیرزمینی طی سالهای گذشته به میزانی بی رویه و غیر اصولی صورت گرفته است که باعث منفی شدن بیلان آب شده و همین امر سبب افت سطح آب زیرزمینی و فرونشست شده است.

وی ادامه داد: موضوع فرونشست تهران قابل پیش بینی بوده است کما آنکه پیش از این نیز بارها پیش از شکل گیری شبکه فاضلاب تهران این مهم مورد تذکر قرار گرفته بود. اگر چه موضوع وظیفه مستقیم شورای اسلامی شهر تهران نیست، اما این که موضوع در دستورکار قرا رگرفته است موضوعی موثر است که بسیار جای تشکر دارد.

همچنین حمید رضا جانباز مشاور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ضمن قدردانی از احساس مسئولیت شکل گرفته در کمیته عمران شورا در خصوص موضوع مورد بحث گفت: هرچند عمده کار جزء وظایف دستگاه های اجرایی بوده اما ورود شورا به این امر جای تقدیر دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: در تهران نباید مشکل فرونشست داشته باشیم. چون سالانه میلیونها مترمکعب آب از دشتهای دیگر خارج از محدوده آبریز تهران، آب وارد تهران می شود. عملا اگر این آب جمع آوری شود و وارد آبخوان شود مشکلی برای فرونشست وجود نخواهد داشت.

مشاور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: حدود ۲۰۰ میلیون متر معکب به فضای سبز و حدود همین میزان به ورامین انتقال می یابد. عمده مشکل فرونشست تهران در حال حاضر متمرکز بر دشت ورامین است. موضوع در حال حاضر در استانهایی همانند اصفهان و فارس بسیار حاد است و باید در این مناطق اقدامات فوری صورت گیرد.

وی خاطر نشان ساخت: البته در تهران نگرانی کمتری وجود دارد چون صرفا بازگرداندن آب سطحی به چرخه آبخوان می تواند کلید حل معضل باشد. بر خلاف بسیاری از حوزه ها ی آبریز که این قابلیت را نداشته اند. در پایان نیز بیان کردند لایحه ای که مقرر است تنظیم شود بسیار عالی است و باید در این لایحه به بحث پایش بطور دقیق پرداخته شود.

در ادامه جلسه بنفشه زهرایی دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی نیز با بیان اینکه برنامه مصوبی در خصوص موضوع وجود ندارد و بر اساس مصوبه هیات وزیران کارگروه مقابله با کم آبی در سال ١۳۹۶ شکل گرفت افزود: بر اساس مصوبات موضوع کاهش فرونشست به کارگروه مقابله با کم آبی محول شد. بسیاری از برنامه هایی که به آنها اشاره شد در حال حاضر در کارگروه مزبور تهیه شده اند و در دستور کار قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه تدوین فاز اول برنامه های ملی مبارزه با کم آبی از مهمترین خروجیهای کارگروه بوده است افزود: تمامی استانها حدود دو سال برنامه های دقیق برای اقدامات خود ارائه نموده اند. در تهران در خصوص چاه ها، کسری مخزن و... تک به تک بحث شده است و حدود ۷۶ هزار نفر ساعت در سطح استانی و ملی کار تخصصی انجام شده است. نقشه های توزیع صرفه جویی در آب تا سال ١۴۰۴ بر اساس برنامه کل آبخوانهای کشور تهیه شده و باید احیا شوند. براساس مطالعات ۹ میلیارد مترمکعب صرفه جویی در کشور نیاز داریم.

در ادامه اکرم حسین نیا و نسرین حاجی زاده که از پژوهشگاه صنعت نفت در جلسه حضور داشتند بر این نکته تاکید کردند که پژوهشگاه توانمندی های خوبی در خصوص پایش فرونشست براساس تجهیزات در اختیار دارد که می تواند نرخ فرونشست را در دوره های ۱۲ روزه به انجام برساند. همچنین اعلام آمادگی پژوهشگاه صنعت نفت را برای کمک در بحث فرونشست در کنار سایر ارگانهای ذیربط اعلام کردند.

همچنین  اکبری از پژوهشگاه نیرو نیز افزود: در پژوهشگاه نیرو از سال ١۳۹۸ طرح اولیه  بر روی منطقه معین آباد ورامین انجام گرفت. پروژه هایی بر روی خطوط برق کشور انجام شده است. هیچ مطالعات اولیه ای مشخصی در خصوص فرونشست وجود ندارد.

وی ادامه داد: شناخت فرونشست و تفاوت آن و همچنین معیارهای ایمنی مورد نیاز بر روی ساختمانها در شهر تهران بسیار مهم هستند.  باید موضوع بر اساس سازه و شریان حیاتی به صورت کمی و عددی در آید. سازه های مختلف باید پهنه بندی خطر داشته باشند. اکثر کارگروه ها مسیر پیشگیری و کنترل را پیموده اند اما مساله مقابله نیز بسیار مساله مهمی است که جا دارد به آن بیشتر پرداخته شود.

صالحی نیز تاکید کرد: مساله باید توسط فرهنگ سازی به مساله ملموس و حاد مبدل شود. دغدغه نداشتن افراد در خصوص موضوع فرونشست منجر به این می شود که عملا حتی در صورت تصویب قوانین نیز اثرات ملموسی دریافت نشود.

امیر نظری متخصص حوزه ژئوتکنیک نیز یادآور شد: موضوعاتی که در خصوص شریانهای حیاتی وجود دارد و عدم خروج آب از مجموعه شهر بسیار مهم است.

وی همچنین تاکید کرد: ضوابطی که در خصوص تفکیک آب در مبحث ١۶ مقررات ملی ساختمان است را باید اجرا نماییم.

آقامیری رئیس کمیته عمران شورا در پایان نشست ضمن تشریح مجدد اهداف پیگیری این موضوع از طریق شورای عالی استانها، اظهار داشت: در کنار مطالعات و برنامه ریزی های که صورت گرفته متاسفانه اقدامات اجرایی و متناسبی را شاهد نیستیم و این امر می طلبد تمامی راهکارها و وظایف بصورت قانون از طریق مجلس شورای اسلامی در بیاید تا از این طریق با تغییر دولت و مدیران، هدف و اقدامات دچار فراموشی و تغییر نگردند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط