1401/04/24-14:13
یادداشت؛

لزوم پدافند غیر‌عامل در حوزه فناوری اطلاعات و سرمایه‌گذاری

لزوم پدافند غیر‌عامل در حوزه فناوری اطلاعات و سرمایه‌گذاری

🖋علی اصغر قائمی؛ عضو شورای اسلامی شهر تهران

«بسمه تعالی»

با سلام و احترام به همۀ عزیزانی که در عرصۀ فناوری اطلاعات کشور، مشغول خدمت هستند، چه در بخش دولتی، غیردولتی، عمومی و چه در بخش‌های علمی و پژوهشی.

برای جامعه فناوری اطلاعات کشور، جای افتخار دارد که زادروز «محمد خوارزمی» را البته به ابتکار سازمان نظام صنفی رایانه (نصر) به عنوان روز فناوری اطلاعات، در تقویم رسمی کشور نام‌گذاری شده؛ یکی از بزرگترین دانشمندان ایران و جهان که در بیان و نظر فلاسفه و ریاضیدانان نامدار بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای دارد و حتی دوران حیات وی در قرون وسطی را عصر خوارزمی نامیده‌اند و جبر وامدار تلاش‌ها و نام وی است.

آیندۀ زندگی بشر در ابعاد مختلف نیازهای روزمره، فرهنگ، اقتصاد، سیاست و دیگر موارد به انحاء مختلف به داده و اطلاعات و استفاده از آن گره خورده است، امروزه بسیاری از مفاهیم مبنایی باید با اضافه شدن جوهره‌ای از خصوصیات اطلاعات و  داده روزآمد شوند، نسبت مفهوم آزادی با اطلاعات یا مردم‌سالاری در ساختار سیاسی از این قِسم هستند به گونه‌ای که بدون تعیین ساختار مالکیت داده، شیوۀ تولید داده، برقراری ارتباط، انتشار و استفاده از آن، حقیقتاً تعریف مفاهیم عقیم خواهند ماند.

با شناخت ارزش اطلاعات و جایگاه آن در انقلاب‌های صنعتی و چه بسا تمدنی آینده است که اهمیت نحوۀ کار با آن و تسلط بر آن شفاف می‌شود، فناوری که امکان بهره‌برداری از اطلاعات و مدیریت بهینۀ آن را برای ما فراهم می‌کند، «فناوری اطلاعات» است.

مطمئناً فناوری اطلاعات به مثابه یک ابزار در طیفی از سودمندی و آسیب‌رسانی عمل می‌کند و ماهیت خیر یا شری ندارد، لکن به نظر می‌رسد یکی از وظائف جامعۀ فناوری اطلاعات که امروز به نام آن ضرب شده، تبیین صحیح تعریف و حدود و ثغور این فناوری است، چه بسا عدم شناخت درست آن، موجب تسلط فناوری اطلاعات بر ما شود، نه ما بر فناوری اطلاعات. متأسفانه برخی مصداق‌ها در کشور وجود دارد که پس از استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات، فرایندها بهبود و پیشرفت مشهودی نداشته است، این موارد از آسیب‌های همین تعاریف و شناخت اشتباه از آن است که اصلاح آن در بدنۀ مدیریتی کشور بر عهده ماست.

تمام اقداماتی که در توسعۀ زیرساخت‌های لازم، ارتقاء دانش عمومی و تخصصی و دیگر تسهیلات مرتبط با فناوری اطلاعات صورت می‌پذیرد و موجب بالندگی این صنعت و اقبال بیشتر نخبگان و فعالان اقتصادی می‌گردد، لاجرم به تسریع توسعۀ کشور در مقیاس ملی کمک خواهد نمود و اهمیت این موضوع بر کسی پوشیده نیست، اما بایستی به این نکته نیز توجه کرد که باید همراه و همسطح با افزایش وابستگی مدیریت زیرساخت‌های مهم کشور و ارائۀ خدمات عمومی به فناوری اطلاعات، زیرساخت‌ها و راه‌کارهای امنیتی آن نیز ارتقاء یابد. موضوعی که نگاه پدافند غیرعامل در حوزۀ فناوری اطلاعات و سرمایه‌گذاری در آن را اجتناب‌ناپذیر می‌نماید؛ اتفاقاتی که در برخی از نهادهای عمومی و خدمت‌رسان کشور اتفاق افتاد، سطح اهمیت این موضوع را بخوبی نشان می‌دهد.

در پایان تبریک و تهنیت خود را برای این روز ملی و همچنین زادروز دانشمند بزرگ ایرانی، محمد خوارزمی به تمام فعالان، متخصصان و جامعۀ محترم فناوری اطلاعات عرضه می‌دارم.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط