1401/05/01-13:20
یادداشت

چهارشنبه‌های فرهنگی آغاز یک طرح بزرگ در پایتخت

چهارشنبه‌های فرهنگی آغاز یک طرح بزرگ در پایتخت

🖋علی رضا نادعلی؛ سخنگو و نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران

تهران شهری با نظام مسائل پیچیده و درهم تنیده‌ است. در این بین وسعت جغرافیایی و تراکم جمعیت در شهر تهران، آن را تبدیل به یک ابرشهر کرده است. رویکردها و سیاست‌های لازم برای حل مسائل تهران باید با درنظر گرفتن ملاحظات و شرایط کالبدی شهر نظیر عمران، معماری، محیط‌زیست، حمل‌و‌نقل و... باشد. در عین حال، شرایط روحی و فرهنگی شهر مانند آسیب‌های اجتماعی، فعالان و فعالیت‌های فرهنگی، استفاده از ظرفیت‌های مردمی و... باید درنظر گرفته شود.

ازجمله مهم‌ترین مسائل فرهنگی شهر تهران بی‌هویتی است. از دست رفتن هویت محله‌ها و به‌طور کلی شهر تهران بر سایر عوامل کالبدی نیز تأثیرگذار است. سیاست‌های هویت‌بخش برای شهر تهران باید مبتنی بر دو رکن اصلی زیست مردم باشد. محور قرار گرفتن خانواده به‌عنوان رکن نخست در تمام برنامه‌ها و رویکردهای مجموعه مدیریت شهری و همچنین توجه به مساجد به‌عنوان پایگاه‌های اصیل اجتماع و جریان‌ساز مردم می‌تواند در ایجاد هویت مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و ایرانی در شهر تهران نقش بسزایی ایفا کند.

«چهارشنبه‌های فرهنگی» نام طرحی است که برای بررسی کارآمدی رویکردها، سیاست‌ها و برنامه‌های مجموعه مدیریت شهری در شکل‌گیری کامل هویت‌بخشی در تهران برگزار می‌شود. این طرح با بازدید از پروژه‌ها و موقعیت‌های فرهنگی، هنری و دینی ناتمام و بر زمین مانده در مناطق شهرداری تهران شروع می‌شود. تحلیل چرایی رکود برخی پروژه‌ها و بررسی راهکارهای اجرایی برای بهره‌برداری بهینه از آنها از جمله مهم‌ترین اتفاقات طرح چهارشنبه‌های فرهنگی است.

از سوی دیگر دیدار با نخبگان و فعالان فرهنگی، هنری و دینی منطقه و گفت‌وگوی بدون واسطه با آنها در مناطق ازجمله دستاوردهای طرح چهارشنبه‌های فرهنگی است. بررسی مسائل هر منطقه و تبادل نظر با کارشناسان عرصه فرهنگ با حضور شهردار منطقه و مجموعه مدیریتی آن در اغلب موارد راهکارهای اجرایی مناسبی را در اختیار تصمیم‌گیران عرصه سیاستگذاری قرار می‌دهد. باید توجه داشت که تعامل مدیریت شهری تهران با فعالان و نخبگان فرهنگی در طرح چهارشنبه‌های فرهنگی از اولویت بالایی برخوردار است؛ چراکه مجموعه مدیریت شهری تهران نیز به‌دنبال یک تعامل سازنده دوطرفه در حوزه‌های فرهنگی است.

دیدار با خانواده‌های شهدا و تکریم از آنها، حضور در مساجد و گفت‌وگو با مردم برای شنیدن مشکلات، مسائل و پیگیری برای رفع آنها از سوی شهردار منطقه حسن ختام طرح چهارشنبه‌های فرهنگی است. شاید بتوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای طرح چهارشنبه‌های فرهنگی را ارتباط مستقیم بین مدیران شهری با شهروندان دانست؛ موضوعی که در این دوره از مدیریت شهری تهران بسیار حائز اهمیت است.

در پایان قابل ذکر است حل بسیاری از مسائل شهر تهران نیاز به نظارت و پیگیری مداوم بر اجرای برنامه‌ها دارد؛ چنانچه در گذشته شاهد رها کردن (ولو مقطعی) برخی از عرصه‌های مدیریت شهری بودیم که به ولنگاری‌های بسیاری به‌ویژه در حوزه فرهنگی و اجتماعی می‌انجامد. راه‌اندازی مجدد برخی از اقداماتی که 3یا 4سال رها شده بودند، سخت‌تر شده و نیاز به زمان بیشتری برای پدیدار شدن اثرات آن دارد. با این اوصاف، شورای ششم شهر تهران روی مشارکت و همراهی مردم در بهبود وضعیت فرهنگی و اجتماعی ابرشهر تهران حساب ویژه‌ای باز کرده است./ همشهری

نظرات

captcha

اخبار مرتبط