1401/05/05-14:20
پس از ۱۴ سال انتظار؛

بزرگترين پايانه زيرزمينی قطارهای شهری در كشور، ‌هفته آينده به بهره برداری می رسد

بزرگترين پايانه زيرزمينی قطارهای شهری در كشور، ‌هفته آينده به بهره برداری می رسد

پايانه اكباتان (دپو – پاركينگ تعميراتی) كه بزرگترين پايانه زيرزمينی قطارهای شهری در كشور به حساب می آيد، پس از ۱۴ سال انتظار افتتاح خواهد شد. عمليات اجرایی اين پروژه مهم شهری از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و شنبه هفته آينده با حضور شهردار تهران و برخی مقامات لشكری و كشوری مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بين الملل شركت راه آهن شهری تهران و حومه(مترو)، مهندس مسعود درستی مديرعامل شركت مترو تهران با اعلام مطلب فوق افزود: پایانه اکباتان در ۲ طبقه طراحی شده و ۷۰ هزار مترمربع زیربنا با کاربری های اداری و خدمات فنی و مهندسی را شامل می‌شود. این پایانه ظرفيت پذیرش ۲۱ رام قطار را دارا بوده که ۹ خط ريلی آن دارای جایگاه تعمیرات دوره‌ای و سرویس قطارها است.

از نکات بارز طراحی و اجرای پايانه پارکینگ اکباتان، ایجاد دهانه‌های بزرگ به ابعاد ۳۸ متر با استفاده از خرپاهاي فلزی جهت نصب سوزن و ایجاد انشعاب های مختلف برای هدایت قطارها به هر یک از ۲۱ خط ریلی تعبیه شده است. همچنين طراحی و اجرای ۲۱ هزار مترمربع كانال تهويه هوا با ورق های گالوانيزه و سازه‌های فلزی متصل به سقف، اجرایی بارانداز، جرثقيل دروازه ای و سيستم هوای فشرده از ديگر ويژگی های پايانه مذكور است.

وی در ادامه افزود: احداث پایانه اكباتان به صورت زیرزمینی باعث شده است تا ضمن رعایت ضوابط ایمنی، كمترين مزاحمت برای اهالی منطقه و همچنین کمترین آسیب برای منظر شهری را به دنبال داشته باشد.

مديرعامل شركت مترو در پايان گفت: از جمله مزایای خط ۴، بهره‌مندی قطارهای این خط از خدمات تعمیر، نگهداری و اورهال در دو پایانه شهید کلاهدوز و اکباتان در ابتدا و انتهای خط مذکور است كه همين امر منجر به کاهش سرفاصله حرکتی قطارها و افزایش ظرفیت مسافرگيری در خط ۴ می‌شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط