1400/05/04-17:50

پدیده «دیوارنویسی»

یکی از مهمترین و زیربنایی‌ترین مبانی برای داشتن شهری سالم و بدون تخلف، آشنایی با تخلفات شهری است. تخلفات شهری مجموعه مواردی است که علاوه بر نقش حقوق شهروندی، سلامت روان و زیبایی شهر را دچار اخلال می‌کند، موجب آسیب‌رسانی به شهر و تهدید سلامت اجتماعی می‌شود و معضلات و مشکلات عدیده‌ای را پدید می آورد.

این روزها اگر به دیوار کوچه و خیابان‌های شهر نگاهی بیندازیم، تبلیغات اقتصادی آژانس‌ها و بازاریان و همچنین متن‌های عاشقانه و یا اعتراضی، سیاسی به دیوار منازل مسکونی، دکه‌ها، مغازه‌ها، مدارس، ادارات و اماکن آموزشی و ورزشی را مشاهده می‌کنیم. دیوارنویسی و اقدامات این چنینی چهره شهر را مخدوش می‌کند و یکی از عوامل نازیبایی شهر است و  شعارنویسی و نقاشی که بر روی دیوار بدون اجازه صاحب ملک انجام شود، آسیب رساندن و تخریب است و یک عمل غیراخلاقی محسوب می‌شود. از نظر جامعه‌شناسی دیوارنویسی بیشتر محتوایی و جایگاهی است. ممکن است بهترین موقعیت یک دیوار زمانی تبدیل به بدترین موقعیت شود. دیوار یک منبع علمی نیست، توده مردم به اعتبار حرف توجه ندارند و یک موقع ممکن است به یک کتاب ضعیف استناد کنند و تحقیق نکنند محتوای آن کتاب چقدر معتبر است..

به طور کلی، هر رفتاری که افراد انجام می‌دهند، متأثر از مجموعه‌ای از عوامل است. در هر جامعه‌ای سلسله عواملی همچون شرایط جغرافیایی، وضعیت اجتماعی، اقتصادی، موقعیت خانوادگی و فرهنگ خاص، در ایجاد رفتار همگن یا ناهمگن افراد مؤثر است. متاسفانه دیوار نویسی تخلفی است که به کرات در سطح شهر به چشم می‌خورد. افراد و موسساتی که دست به این اقدام می‌زنند، بدون توجه به تاثیر اقدام خود در برهم زدن زیبای شهر هرکجا را مناسب ببینند انتخاب کرده و بر روی آن مطلب و یا تبلیغ مورد نظر خود را می‌نویسند و یا اعلامیه و اطلاعیه خود را نصب می‌کنند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط