1401/05/26-16:05
در یکصد و سیزدهمین نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران مطرح شد؛

زاکانی: دست به دست هم می‌دهیم تا گام بلندی در جهت خدمت به کشور برداریم/ چمران: شهرداری تهران به لحاظ اقتصادی کار را از زیر صفر شروع کرد

زاکانی: دست به دست هم می‌دهیم تا گام بلندی در جهت خدمت به کشور برداریم/ چمران: شهرداری تهران به لحاظ اقتصادی کار را از زیر صفر شروع کرد

شهردار تهران بیان کرد: واقعه مهم اربعین را در پیش داریم که پیرامون آن صحبت می‌کنیم و تامین منابع و مسائلی که درباره سازندگی‌ها خواهیم داشت از دیگر مباحث این نشست است که امیدواریم دست به دست هم دهیم و گام‌های بلندی در جهت خدمت به مردم عزیز ایران اسلامی برداریم.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از شهر، یکصد و سیزدهمین نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران ظهر روز چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ به میزبانی تهران و با حضور علیرضا زاکانی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، برخی از مدیران و معاونان وزارت کشور و جمعی از شهرداران سایر کلانشهرهای کشور در حال برگزاری است.

بررسی موضوعات گزارشی از فعالیت ۸ ماهه مجمع، هماهنگی ستادهای اربعین شهرداری های کلانشهرها و بررسی و هماهنگی در خصوص مسائل و مشکلات شهرداری های کشور از جمله موارد قابل بحث و تبادل نظر در این نشست است که تا عصر امروز ادامه خواهد داشت.

علیرضا زاکانی شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در این نشست ضمن تبریک سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی اظهار کرد: جلساتی از قبل در این مجمع برگزار شد و اثرات آن را بعضا مشاهده کردیم؛ در کنار آن واقعه مهم و عزیز اربعین را در پیش داریم که پیرامون آن با هم صحبت می کنیم و تامین منابع و مسائلی که درباره سازندگی ها خواهیم داشت از دیگر مباحث این نشست است؛ امیدواریم دست به دست هم دهیم و گام‌های بلندی در جهت خدمت به مردم عزیز ایران اسلامی برداریم. 

چمران: شهرداری تهران به لحاظ اقتصادی کار را از زیر صفر شروع کرد

در ادامه مهدی چمران رییس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه امیدواریم این نشست نتایج مثبت و خوبی داشته باشد، عنوان کرد: همه شهرها مشکل دارند و شرایط اقتصادی که متاسفانه به وجود آمده باعث شد که دولت و شهرداری ها، به ویژه شهرداری تهران از زیر صفر شروع کردند؛ بدهی های فراوانی که وجود دارد باعث شد که ما هنوز نتوانیم‌ خودمان را به صفر برسانیم. 

وی با بیان اینکه مسائل اربعین نیز در دستور جلسه  امروز است، تاکید کرد: اربعین یک نعمتی برای ما است که شهرداری تهران برای کمک به این مراسم پیش قدم شد و شهرداری های دیگر نیز به میدان آمدند و ارتباط خوبی بین دو ملت ایران و عراق برقرار و این دو ملت در کنار هم یک امت را تشکیل دادند.

پیگیری مطالبات شهرداری ها از دولت و محل جرائم پلیس راهور

احسان متولیان دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در ادامه این نشست بیان داشت: پیگیری مطالبات شهرداری ها از دولت و محل جرائم پلیس راهور که بخشی از این مطالبات از طریق تهاتر وصول می شود، یکپارچه سازی سامانه پرداخت الکترونیک، تهیه آیین نامه درآمدهای پایدار شهری، آسیب شناسی مربوط به حوزه حمل و نقل عمومی و مشارکت با مرکز پژوهش های مجلس و سازمان شهرداری ها در خصوص تدوین قانون جامع مدیریت شهری از مهمترین موضوعات بررسی شده در کمیسیون ها و کمیته های تخصصی مجمع است.

وی افزود: در حوزه آموزش؛ نسبت به طراحی و اجرای جایزه تعالی مدیریت شهری، استقرار مدیریت دانش در سطح شهرداری های کشور و مستندنگاری تجربه های موفق و ناموفق شهری اقدام شده است.

به گزارش شهر همچنین در این نشست از سایت مجمع کلانشهرهای ایران رونمایی شد.

در بخش دوم یکصد و سیزدهمین نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران درباره موضوعات فی مابین شهرداری کلانشهرها و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ ها بررسی و تبادل نظر صورت گرفت.

ضرورت تسریع در آیین‌نامه اجرایی لایحه درآمدهای پایدار

علی قاسم زاده شهردار اصفهان در این نشست گفت: اگر تفاهم نامه ای بین وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه مبنی بر توزیع ارزش افزوده به کلانشهرها داشته باشیم به ما کمک می کند، همچنین در بحث لایحه درآمدهای پایدار، هر چه آیین نامه اجرایی آن دیرتر اجرایی شود ما کلانشهرها متضرر می شویم.

رضا امینی شهردار اهواز نیز اظهار کرد: اگر در این مجمع بتوانیم سازوکاری تعریف کنیم که هزینه های جاری از جمله حقوق و دستمزد در شهرداری ها از طریق منابعی مانند ارزش افزوده و به غیر از درآمدهای ساختمان تامین کنیم بسیاری از دغدغه ها بر طرف می شود.

مطالبات شهرداری ها از دستگاه های دولتی پیگیری شود

جواد حمیدی شهردار بجنورد، عنوان کرد: تخفیف هایی که در بحث جهش تولید مطرح شده بود، محقق نشده است، موضوع بعدی مطالبات شهرداری ها از دستگاه های دولتی است که باید پیگیری شود.

حسین مهدی زاده شهردار ارومیه هم گفت: نگرش دستگاه‌های حاکمیتی در حوزه مدیریت شهری باید به صورت کلان عوض شود؛ شهرداری از یک منظر نهاد غیر دولتی و از یک منظر دیگر حاکمیتی است اما پایین‌ترین و اساسی ترین لایه ارائه خدمات بر عهده ما است و این باعث به وجود آمدن اشکالات و نواقصی می شود بنابراین موضوع جایگاه شهرداری ها باید مورد بررسی قرار گیرد.

مهدی جمالی نژاد رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در ادامه در خصوص موضوع مراسم اربعین اظهار کرد: اربعین موضوع دلی است که همه پای کار هستیم و امسال بعد از طی کردن مسائل کرونا سال ویژه ای است که یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر پیش ثبت نامی داشتیم. پیش بینی ما این است مراسم امسال با استقبال بسیار زیادی از سوی مردم مواجه شود.

خدمات‌رسانی بهبنه به زائران، حمل و نقل و توجه به گرمازدگی باید مدنظر باشد

علیرضا زاکانی شهردار تهران در این باره یادآور شد: برای مراسم اربعین، هم موضوع حمل و نقل در ایران و عراق، هم موضوع گرمای هوا و گرما زدگی و هم خدماتی که به زائرین باید داده شود، بسیار مهم است.

زاکانی اضافه کرد: در سه موقف باید خدمت ارائه دهیم؛ یکی مورد آن در لب مرزهایی مانند آذربایجان و... و ارائه خدمت به زوار خارجی است ، یک مورد ارائه خدمت به زوار کشور ما است چه قبل از مرز و چه بعد از آن و مورد بعدی داخل عراق است که از بعد کمک به موکب ها و خدمت و خدمات ترابری باید مورد دقت قرار بگیرد؛ باید دست یه دست هم دهیم و عقب افتادگی های حوزه های مختلف را جبران و باری را برداریم.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه این حرکت عمومی یک نمادی از کارآمدی و خدمت خواهد بود، ادامه داد: در غدیر که پیاده روی در محور خیابان ولیعصر(عج) داشتیم، پیش بینی ۸۰۰ هزار نفری مطرح شد، خودمان را برای یک میلون و نیم نفر آماده کردیم اما سه میلیون نفر از آن استقبال کردند. باید توجه کنیم که استقبال از سوی مردم در این مراسمات بالا خواهد بود. باید از قبل از آن برای خودمان یک سرمایه اجتماعی ایجاد کنیم.

پیش بینی استقبال ۵ میلیون نفری از مراسم اربعین

محمد امین توکلی زاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز با بیان اینکه پیش بینی ۵ میلیون نفری از مراسم اربعین برای امسال می شود؛ عنوان کرد: در سالهای گذشته بسیاری از زیرساخت ها برای مراسم اربعین از بین رفته، هر چند زیرساخت هایی که از قبل وجود داشت نیز پاسخگو نبود؛ یکی از موضوعات و چالش‌ های اصلی برای امسال بحث گرما است که در همه مرزها و عراق باید مورد توجه قرار گیرد. برای موارد مختلف در موضوع اربعین، در حال گفت‌وگو برای یک تقسیم کار ملی هستیم.

کمک بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی برای تقویت زیرساخت‌ها در پایانه های مرزی

حجت الله غلامعلی دبیر کمیته زیرساخت ستاد اربعین نیز در ادامه خاطرنشان کرد: امسال‌۲۳ بازدید میدانی و جلسات هماهنگی در پایانه های مرزی پیرامون اربعین داشتیم و بنا به مقدورات تصمیمات اتخاذ شد. ۳۰ توافق نامه را با دستگاه های اجرایی داشتیم؛ بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان از طریق بخش خصوصی برای تقویت زیرساخت‌ها در پایانه های مرزی استفاده می کنیم.

وی افزود: در بهسازی محورهای مواصلاتی بالغ بر ۶۵۰ کیلومتر آن زیر بار رفته و هزار میلیارد تومان هزینه شده و موضوع تامین ایمنی و امنیت به صورت جدی پیگیری می شود. از ظرفیت‌های ایجاد شده دیگر نیز می توان به این نکته اشاره کرد که ۴۰ ایستگاه برای امکان تماس رایگان با داخل کشور برای زائرین ایجاد شده و ظرفیت پارکینگ مرز مهران برای امسال به ۵۰ هزار خودرو می رسد.

بحث تامین آب و برق پایدار در پایانه های مرزی از دیگر مسائلی است که پیگیری شده است و برای تامین برق مواکب و سایر زیرساخت‌ها تمهیداتی اندیشیده شده است.

غلامعلی خاطرنشان کرد: همچنین آبرسانی توسط ۱۱۰ تانکر سیار انجام می شود و برای آب آشامیدنی ۵۰ تا ۶۰ دستگاه آبسرد کن در حال نصب است؛ البته با توجه به اینکه اربعین در این سال‌ها در دوره فصل گرم قرار گرفته است، به دنبال ایجاد زیرساخت های موقت نیستیم و سعی می کنیم زیرساخت به صورت ثابت و قابل استفاده در سال‌های بعد باشد.

دبیر کمیته زیرساخت ستاد اربعین با بیان اینکه در همه بازدیدهای میدانی برای اربعین، دوستان ما در شهرداری تهران حضور فعال داشتند، تاکید کرد: امسال مرزهای ورودی و خروجی نسبت به سال‌های قبل تغییر کرده و در بحث استقرار و جانمایی محل ارائه خدمات شهرداری ها باید تجدید نظر صورت گیرد. همچنین در پایانه مرزی برای مناسب سازی برای افراد دارای معلولیت پیش بینی خاصی نشده و امیدواریم در این باره نیز اقداماتی داشته باشیم.

تقسیم کار در مسیر پیاده روی اربعین میان شهرداری های کلانشهرها

محمد جواد تاجیک مشاور و دستیار شهردار تهران نیز گفت: شهردار نجف تعدادی ماشین آلات و ۲ هزار پاکبان نیاز دارد که هزار نفر را تهران و مشهد تقبل کرده و هزار نفر کم دارند و تقاضا داریم شهرداری های دیگر شهرها در این مقوله کمک کنند. پیشنهاد مشخص ما برای نقش آفرینی شهرداری های کلانشهرها این است که برای مسیر پیاده روی تقسیم کار کنیم؛ همچنین از این دوره مدیریت جدید شهری، تصمیم گرفتیم محوری را باز کنیم برای ارتباط با شهرداری های محور مقاومت که ظرفیت جدیدی برای تعامل در حوزه های پسماند، فضای سبز و... و نیز دیپلماسی شهری ایجاد می کند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط