1401/06/02-11:33

دستيابی به فناوری توليد ريل سوم برای رفع نيازهای شبكه مترو كلانشهرهای كشور

دستيابی به فناوری توليد ريل سوم برای رفع نيازهای شبكه مترو كلانشهرهای كشور

به موجب تلاش‌های صورت گرفته در چند سال اخير و همچنين پيگيری ‌های شركت مترو تهران، فناوری توليد ريل سوم كه وظيفه تامين برق مورد نياز قطارهای شهری را بر‌عهده دارد، در داخل كشور بومی سازی شده و حتی برخی شركت‌های داخلی، نمونه‌های موفق و استانداردی از ريل سوم را به صورت آزمايشی و در مقياس محدود توليد كرده اند.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بين الملل شركت راه‌آهن شهری تهران و حومه(مترو) مهندس احسان رضايی سرپرست مديريت تجهيزات شركت مترو تهران با اعلام مطلب فوق افزود: ريل سوم يكی از تجهيزات اصلی شبكه خطوط راه‌آهن ريلی زيرزمينی به حساب می آيد كه وظيفه انتقال توان الكتريكی به قطارها از طريق اتصال لغزنده را بر‌عهده دارد. فناوری توليد ريل سوم كه از بخش‌های مختلف فلزی و آلياژی تشكيل شده است، بسيار پيچيده بوده و ظرافت‌های خاص ساخت آن در زمره صنايع با تكنولوژی بالا به شمار می ‌آيد. به طور مثال نوع سطح مقطع خاص ريل سوم، استحكام قطعه، قابليت پايداری پوشش فولادی در سطح تماس با قطار و نيز رعايت وزن سبک آن از جمله ويژگی هايی است كه بايد در توليد ريل مذكور به صورت بسيار دقيق با جزئيات كامل رعايت شود.

سرپرست مديريت تجهيزات شركت مترو تهران در ادامه گفت: خوشبختانه به مدد پيگيری ها و تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های اخير، برخی شركت‌های صنعتی داخلی موفق شده اند به فناوری خاص توليد ريل سوم دست پيدا كرده و حتی نمونه‌های موفقی را پس از طی مراحل مختلف تست‌های مكانيكی و الكتريكی، ارائه دهند.

در واقع می توان گفت امروز شرايط برای توليد انبوه ريل سوم توسط صنعتگران متخصص ايرانی فراهم آمده است كه اين امر در كاهش هزينه های ساخت و توليد قطعات برقی خطوط مترو كلانشهرهای كشور، می تواند بسيار موثر واقع شود. اين در حالی است كه هزينه تهيه هر يک كيلومتر ريل سوم از طريق شركت‌های خارجی حدود ۲۱۰ هزار يورو بوده و امروز حداقل نياز شبكه خطوط مترو شهرهای بزرگ به ريل سوم، بيش از ۲۰۰ كيلومتر است.

رضايی در پايان صحبت‌های خود افزود: به كمك شركت‌های دانش بنيان فعال در زمينه صنعت مترو، بسياری از قطعات سيستم برق رسانی به قطارهای شبكه راه‌آهن ريلی زيرزمينی در داخل كشور توليد می شود كه اين امر در كاهش خام فروشی مواد اوليه توليدی و نيز ايجاد اشتغال و كاهش خروج ارز از كشور بسيار تاثيرگذار است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط