1401/07/16-14:46
یادداشت؛

ایجاد دنیایی بهتر برای کودکان

ایجاد دنیایی بهتر برای کودکان

🖋زهرا شمس احسان، عضو شورای شهر تهران

کودکی مهم‌ترین دوره زندگی و کودکان مهم‌ترین سرمایه‌های هر جامعه‌ای هستند. سنین کودکی شیرین‌ترین سنین و مهم‌ترین دوران رشد و تکامل‌است. دورانی که شخصیت، انگاره‌ها و جهان‌بینی تا حد زیادی شکل می‌گیرد و بر آتیه فرد تأثیر غیرقابل‌انکاری دارد. در عصر حاضر کودکی به‌عنوان یک دوره‌ منحصربه‌فرد و مستقل، بیش از هر زمان دیگری واجد اهمیت و نیازمند توجه است. در عصری که تعداد کودکان در خانواده‌ کمتر شده و در برابر هجمه‌ بی‌امان محتواهای گوناگون قرار دارند و از طرفی خانواده‌ها بیش‌ازپیش درخصوص فرزندان خود حساس و نگران هستند، وظیفه سیاستگذاران و دست‌اندرکاران بسیار سنگین است.

در چنین شرایطی ارزیابی بنده بر کم‌کاری ما درگذشته در قبال کودکان و نوجوانانمان است. ما نیازمند یک جهاد در این حوزه هستیم. باید بتوانیم برای سنین مختلف کودکی و به فراخور دنیای امروز محتوا و فعالیت طراحی کنیم، شهر و عرصه‌های عمومی را برای مشارکت فعال آنها آماده‌سازیم و آنها را نسبت به فرهنگ و ارزش‌های والای اجتماعی و فرهنگی خود مرتبط و متعهد گردانیم. لازم است در برنامه‌ریزی‌هایمان برخی ملاحظات را مدنظر قرار دهیم. چرا که واقعیت این است که فرزندان ما امروزه هیجان‌طلب‌تر و کنجکاوتر هستند و از همین رو نمی‌توان با ابزارهای تکراری و همیشگی با آنها ارتباط برقرار کرد و به نیازهای این نسل جدید به شکل غیرخلاقانه پاسخ داد.

از طرفی امروزه موضوع جمعیت و فرزندآوری و ارزش‌های متناظر با آن نیز مسئله کلان کشور است که باید هم برای خانواده‌ها و هم برای کودکان برنامه داشته باشیم. در این میان ما نیازمند توجه ویژه به دوران بارداری و اوان کودکی هستیم. مشخصاً در مدیریت شهری می‌بایست به فکر توانمندسازی مادران در دوران بارداری باشیم و آنها را با مراقبت‌های اوان کودکی آشنا کنیم و آگاهی آنها را ارتقا دهیم. باید فضایی غنی از تجربه ایجاد کنیم که رشد همه‌جانبه‌ شناختی، حسی و حرکتی در کودکان توأمان شکل گیرد و اختلالات و آسیب‌پذیری‌های احتمالی سریع‌تر شناسایی شده و خدمات بهنگام در دسترس قرار گیرد. نقش دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف ضروری است و یک فرایند هم‌افزا و زنجیره‌ای باید طراحی و اجرا شود.

روز جهانی کودک، فرصت مناسبی است که توجه‌مان را به آتیه‌سازان کشور معطوف کنیم و ضرورت دارد مدیریت شهری در کنار آموزش‌وپرورش و سایر دستگاه‌ها تمام همت خود را برای ایجاد دنیایی بهتر برای کودکان به‌کار گیرد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط