1401/07/16-15:57
شهردار تهران در جمع خبرنگاران:

معتادان در یاورشهرها بعد از سم‌زدایی، بازسازی شخصیتی و اجتماعی و کارآموزی دارای شغل می شوند/ شناسایی سرشبکه‌های بکارگیری کودکان کار در دست اقدام

معتادان در یاورشهرها بعد از سم‌زدایی، بازسازی شخصیتی و اجتماعی و کارآموزی دارای شغل می شوند/ شناسایی سرشبکه‌های بکارگیری کودکان کار در دست اقدام

شهردار پایتخت با پرداختن به کلنگ‌زنی فاز دوم یاور شهر ۹ گفت: با توجه به افتتاح یاورشهرهای جدید و مجموعه اخوان ظرفیت ساماندهی معتادان در شهر تهران امروز به ۲۲هزار و ۵۰۰ نفر رسید.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از شهر؛ علیرضا زاکانی در حاشیه آیین افتتاح ۳ مجتمع تربیتی، آموزشی، درمانی یاور شهر در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر ظرفیت ساماندهی معتادان در شهر تهران ۱۹هزار و ۷۰۰ نفر است. با توجه به افتتاحیه های امروز شهرداری که هزار و ۷۵۰ظرفیت جدید در شهر تهران ایجاد کرد و افتتاح مجموعه اخوان با ظرفیت هزار نفر توسط سازمان بهزیستی؛ درمجموع ظرفیت ساماندهی معتادان در شهر تهران به ۲۲هزار و ۵۰۰ نفر می رسد.

وی افزود: این در حالی است که امروز کلنگ فاز دوم یاور شهر ۹ -این مرکز اکنون هزار نفر ظرفیت دارد که در مجموع ظرفیت این مرکز ۲هزار و ۵۰۰ نفر می شود- به زمین زده شد. به نظر می رسد این روند افق جدیدی است که حکایت از به ثمر نشستن اقدامات شهرداری و سایر دستگاه های متولی در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی دارد.

شهردار تهران با بیان اینکه امروز شاهد این هستیم که در یک سال اخیر ۱۱هزار و ۵۰۰ ظرفیت به ۱۱هزار ظرفیت قبلی افزوده شد، تصریح کرد: مددجویانی که در این مراکز نگهداری می شوند، با آنها به گونه ای رفتار می شود که به  عنوان یک انسان و شهروند علاوه بر سم زدایی، آموزش و تربیت؛ بازگشت به خانواده، اجتماع و ایجاد شغل برای این افراد و در مجموع صیانت اجتماعی از آنها نیز انجام می شود.

وی در پاسخ به این سوال که با افزایش ظرفیت پذیرش معتادان در شهر تهران آیا باز هم شاهد حضور آنها در محله های پایتخت هستیم؛ بیان کرد: به هر حال ۱۹هزار و ۷۰۰ ظرفیت در گذشته بوده که اکنون نیز نزدیک به ۲۳هزار ظرفیت در شهر تهران ایجاد شده است. در برخی از مناطق شهر تهران مانند منطقه ۱۵ با کاهش حضور معتادان روبه رو هستیم؛ یا در دره فرحزاد واقع در حدفاصل دو منطقه ۲ و ۵ که بااقدامات صورت گرفته، این محدوده امکان تبدیل به سایت گردشگری را پیدا کرده است، اما در برخی از مناطق نیز همچنان با این آسیب روبه رو هستیم.

زاکانی با بیان اینکه اکنون وضع شهر بهتر از گذشته شده است، یادآور شد: در حال حاضر این امکان فراهم شده است تا معتادان زخم باز و یا معتادان دارای بیماری اعصاب و روان پذیرش شوند. همچنین امکان پذیرش معتادان معلول نیز فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه از ظرفیت ۱۹هزار و ۷۰۰ نفری مراکز نگهداری معتادان اکنون ظرفیت پذیرش ۷۰۰ نفر خالی است، تاکید کرد: روش جمع آوری معتادان توسط فراجا در نوع خود منحصر به فرد است. ضمن اینکه با توجه به فرارسیدن هفته فراجا این روز را به نیروی انتظامی تبریک می گویم که در این چند هفته زحمات زیادی کشیدند. 

شهردار تهران در ادامه گفت: به این مساله نیز تاکید می کنم که امکانات ایجاد شده در حوزه اعتیاد محصول همکاری تمام نهادهای متولی است.

شهردار تهران افزود: تربیت معتادان در مراکز یاور شهر به این صورت است که به سمت کارآموزی می روند و بعدا ما کار این افراد را نیز تضمین می کنیم. این افراد بعد از سم زدایی، بازسازی شخصیتی و اجتماعی و کارآموزی؛ دارای شغل می شوند. 

وی ادامه داد: تمام مجموعه هایی که در این زمینه فعالیت می کنند مانند مراکز زیر نظر بهزیستی و... نیز به این روش فعالیت می کنند.

شهردار پایتخت درباره برنامه های قرارگاه اجتماعی در حوزه کودکان کار بیان کرد: هفته پیش در این رابطه جلسه ای برگزار شد و از حدود ۲ تا ۳ ماه پیش کمیته متکدیان و کودکان کار و همچنین کمیته مربوط به خانواده این افراد را در قرارگاه اجتماعی ایجاد کرده ایم. در حال شناسایی جدید سرشبکه هایی هستیم که کودکان کار را به کار می گیرند.

وی درباره فعالیت کودکان زباله گرد یادآور شد: ما اکنون در یکی از مناطق تهران کوله کتفی نداریم و این طرح به صورت پایلوت اجرا شد که قرار است در تمام مناطق شهر تهران نیز اجرایی می شود.

شهردار تهران تاکید کرد: برخی پیمانکاران پسماند خشک با واسطه یا بی واسطه از کودکان استفاده می کنند که در حال رفع این مشکل هستیم. امیدواریم تا قبل از عید این مساله در شهر تهران حل شود.

وی در ادامه گفت: درباره کودکان کار نیز شبکه مافیایی برای بکارگیری این افراد وجود دارد که نهادهای متولی به دنبال شناسایی شبکه ها و ایجاد فضاهایی برای آموزش این کودکان هستند. کودکان کار شامل کودکان اتباع نیز می شود که آموزش این افراد خاص است اما درباره کودکان کار ایرانی به دنبال راهکاری برای بازگرداندن این کودکان به خانواده و آموزش این افراد هستیم.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط