1401/07/17-21:52
با برداشت ۳۷ هزار تن رسوب از مسیل ها؛

شمال تهران آماده بارش های پاییزی شد

شمال تهران آماده بارش های پاییزی شد

شهردار منطقه یک گفت: با تخلیه ۳۷ هزار تن رسوب از کانال و مسیل های شمال تهران در ۹ ماهه گذشته، منطقه یک  آماده بارش های پاییزی شد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه یک، حمید رضا حاجوی در جلسه نظارت ستادی عملکرد معاونت خدمات شهری و محیط زیست که با حضور معاونان، شهرداران نواحی دهگانه و دیگر مدیران شهری این شهرداری برگزار شد با اعلام مطلب فوق گفت: در ۱۰ سال گذشته بیشترین میزان رسوب برداری در سال از مسیل ها و آبراهه های شمال تهران ۳۲ هزار تن بوده و امسال با فعالیت شبانه روزی و مستمر نیروهای خدمات شهری در ۹ ماهه اخیر، این مقدار به ۳۷ هزار تن رسیده و تا پایان سال افزایش خواهد یافت.

حاجوی افزود: قنوات، شریان ها و آبراهه های شمال تهران یک شهر زیرزمینی هستند که افزایش گنجایش آب در این مسیل ها با رسوب برداری های مستمر و شبانه روزی ضامن امنیت شهروندان به هنگام بارش ها خواهد بود.

او گفت: برای خدمات رسانی بهینه به شهروندان باید در حوزه مسیل ها از نگاه سنتی فاصله بگیریم و این موضوع را فراگیر تر ببینیم.

حاجوی تهیه نقشه های GIS از سر شاخه های اصلی و مسیر قنوات را لازمه حفظ و ایمن سازی مسیر قنوات دانست و بر اهتمام ویژه شهرداران نواحی به شناسایی این سرشاخه ها و بررسی مسیر آنها از نظر موانع و روان سازی جریان آب تاکید کرد.

او تصریح کرد: یک لایه از نقشه GIS قنوات در معاونت شهرسازی باید ملاک عمل قرار گیرد تا هر گونه مجوز ساخت و ساز منوط بر بررسی های لازم جهت جلوگیری از تخریب قنوات و مسیر آبراهه ها باشد.

حاجوی سامانه اعلام و هشدار سیل را از دیگر موارد مورد توجه در شمال تهران دانست و گفت: این سامانه با نصب بر روی حوضچه ها، مسیل و کانال ها به صورت شبانه روزی مانیتورینگ و رصد شود تا هر گونه وضعیت جوی و خطر سازی قبل از وقوع، اعلام و ساماندهی شود.

سعید سلطان مرادی، مسئول اداره مسیل ها و قنوات شهرداری منطقه یک نیز در این جلسه به ارائه گزارش عملکرد پرداخت و گفت: رسوب برداری و بارگیری مستمر حوضچه های شانزده گانه رسوبگیر انجام، موانع موجود در مسیل ها به خصوص کانالهای مدفون از قبیل نیلینگ های عبوری بر اثر ساخت و سازها جمع آوری و همچنین ساماندهی چاه های جذبی، قنوات و... از جمله اقدامات اجرایی در زمینه ساماندهی تاسیسات زیرزمینی محدوده منطقه یک بوده است.

او همچنین از جمع آوری چندین فاضلاب ورودی به مسیل ها خبر داد و گفت: این اقدام پس از پیگیری های متوالی از سازمان آب و فاضلاب انجام شد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط