1401/07/29-21:00
هدایت توضیح داد؛

برنامه ها و اقدامات سازمان نوسازی برای تحقق مأموریت های قرارگاه جهادی مسکن در پایتخت

برنامه ها و اقدامات سازمان نوسازی برای تحقق مأموریت های قرارگاه جهادی مسکن در پایتخت

سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران در خصوص برنامه ها و اقدامات شهرداری تهران برای تحقق مأموریت های قرارگاه جهادی مسکن در پایتخت به ارائه توضیحاتی پرداخت.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، مهدی هدایت در رابطه با برنامه های قرارگاه جهادی تأمین مسکن، توضیح داد: نخستین گام در بحث تولید مسکن شهرداری، کاهش زمان صدور پروانه ساخت در شهر تهران است. به عبارتی ما باید برای به حداقل رساندن زمان دستور العمل های دست و پاگیری که مانع صدور به موقع پروانه ساخت می شد، اقدامات لازم را انجام دهیم تا در این زمینه تسهیلگری صورت گیرد.

سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که اراضی مستعد ساخت مسکن در مناطق مختلف پایتخت شناسایی شده اند، تصریح کرد: این اراضی مربوط به نهادهای نظامی، دانشگاهی، موسسات و یا یکسری اراضی عمومی بودند که پهنه های بی دفاع شهری را به وجود آورده بودند. به عنوان مثال زمین هایی که در منطقه ۱۹ به عنوان محدوده آجرپز خانه نامیده می شد و یا اراضی واقع در منطقه ۱۸ که به شن چاله ها معروف بود و یا زمین های رها شده ای که در برخی از پهنه های شهر تهران واقع شده بود.

هدایت با تاکید بر اینکه در اراضی شناسایی شده ۵۷ پروژه در قرارگاه مسکن تعریف شد، گفت: در این ۵۷ پروژه استعداد ساخت ۵۷ هزار واحد مسکونی وجود دارد که از جمله می توان به اراضی پادگان جی، دوشان تپه، ساصد، اراضی بنیاد مستضعفان و اراضی رها شده و عمومی واقع در مناطق ۱۸ و ۱۹ و... اشاره کرد. این ۵۷ پروژه جزو برنامه های قرارگاه مسکن است که در کنار آن قرار است ۵۴ پروژه دیگر نیز در حوزه ساخت مسکن توسط این قرارگاه اجرایی شود.

سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که این اراضی قرار نیست به مالکیت شهرداری تهران در آید، افزود: به عنوان مثال در پروژه ساصد با وزارت دفاع وارد مذاکره شدیم و در این رابطه نیز تفاهمنامه ای امضاء کردیم تا برای ساخت در این زمینه پروانه ساخت بدهیم. به عبارتی بخشی از این اراضی به واحدهای مسکونی ای تبدیل می شود که سازنده آن نیز خود وزارت دفاع است و شهرداری تهران به نوعی موانعی که بر سر راه ساخت وجود دارد را برطرف می کند.

هدایت با اشاره به اینکه در این اراضی بزرگ شهری ضمن ساخت مسکن سرانه های خدماتی و عمومی شهر تهران نیز تامین می شود، ادامه داد: به عنوان مثال در منطقه ۴ با پادگان کوهک وارد مذاکره شده ایم؛ در این منطقه کمبود یکسری سرانه های خدمات عمومی بسیار مشهود است. در توافقاتی که انجام شده نسبت ساخت و اعطای پروانه ساخت به مالک ۳۰ به ۷۰ است. به عبارتی ۷۰ دصد از این اراضی به همراه پروانه ساخت سهم شهرداری تهران بوده و مالک این اراضی نیز در ۳۰ درصد از زمین حق ساخت و ساز دارد. در ۷۰ درصد سهم شهرداری اراضی عمومی شهری و شبکه معابر شهری تامین می شود.

وی بیان کرد: همچنین در سهم ۳۰ درصدی که متعلق به ارگان ها و سازمان هاست، آنها تنها در ۳۰ درصد از سهم خود حق ساخت و ساز دارند و مابقی نیز برای تامین سرانه های خدماتی و خدمات عمومی شهر اختصاص داده می شود.

سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که یکسری اراضی در شهر تهران شناسایی کرده ایم که صاحبان آن توان پرداخت هزینه های مربوط به پروانه ساخت و یا ساخت و ساز را ندارند، خاطرنشان کرد: در مورد این زمین ها نیز مشارکت شهرداری به این صورت است که پروانه ساخت و سرمایه گذار جهت ساخت واحدهای مسکونی را هماهنگ می کند. به عبارتی قدر السهم مالک و شهرداری در این مشارکت کاملاً مشخص است.

هدایت با اشاره به رونق مسکن سازی و احیای بافت فرسوده با بارگذاری در اراضی متعلق به شهرداری تهران، تاکید کرد: اراضی متعلق به شهرداری تهران حدود ۶۰ تا ۷۰ هکتار است که توان بارگذاری ۳۰ هزار واحد مسکونی در این زمین ها وجود دارد. این اراضی در اختیار سازمان نوسازی به نمایندگی از سوی شهرداری تهران قرار گرفته است که برای ساخت و ساز در این زمین ها نیز پروانه ساخت از سوی شهرداری تهران صادر شده و سرمایه گذاران اقدام به ساخت و ساز در این اراضی که عمده آن در بافت فرسوده قرار دارند، می کنند تا روند نوسازی در این پهنه ها تسهیل شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط