1401/07/29-21:13
شهردار تهران در یکصد و چهاردهمین نشست مجمع شهرداران کلان‌شهرهای کشور:

لزوم ایجاد مدیریت واحد برای اداره امور کلان‌شهرها/ حل معضل مسکن، نیازمند حرکت جهادی است

لزوم ایجاد مدیریت واحد برای اداره امور کلان‌شهرها/ حل معضل مسکن، نیازمند حرکت جهادی است

شهردار تهران گفت: باید مدیریت واحدی برای اداره امور کلان‌شهرها ایجاد شود.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از شهر، علیرضا زاکانی در یکصد و چهاردهمین نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور، اظهار کرد: ما در یک سه گانه شهر، شهروند و مدیریت شهری در شرایطی به سر می‌بریم که حال شهر مناسب نیست و شهرها از فرسودگی، ترافیک، آلودگی هوا، ایمنی در ساخت، شرایط مسکن، زیرساخت‌های آسیب خورده و... رنج می‌برند.

وی بیان کرد: در مجموعه شهرها و ارائه‌دهندگان خدمت و کارگزاران نظام، ظرفیت‌های بی‌نظیری نهفته است که این امر را شدنی می‌کند.

زاکانی خاطرنشان کرد: موضوع بعدی پیشرفت و آبادانی است؛ امروز بیش از ۷۵ درصد مردم در شهرها سکونت دارند و بیش از ۸۰ درصد مردم در کلان‌شهرها زندگی می‌کنند که نزدیک‌ترین سطح ارائه خدمات و رضایتمندی در شهرداری‌ها را ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: امروز نیازمند این هستیم که در شهرها، ظرفیت‌هایی در کنار یکدیگر قرار بگیرد اما ظرفیت‌ها، نامحدود است که بعضا با موازی‌کاری و ناهماهنگی از بین می‌رود و در بهترین فرصت در هماهنگ کردن قالب مدیریت شهری و ایجاد زمینه هماهنگ و مشارکت‌پذیر، می‌تواند ظرفیت‌هایی را به یکدیگر گره بزند و بتوانیم آبادانی و پیشرفت را شتاب دهیم.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: اولین نکته‌ای که به ذهن من می‌رسد این است که باید اراده‌ای ایجاد شود تا هماهنگی بین کلان‌شهرها با ایجاد مدیریت واحد و انسجام باشد.

زاکانی ضمن اشاره به اینکه پشتیبانی از نهاد خدمت‌گزار و کمک به رشد آن و تبدیل شهرداری‌ها به نهاد خدمتگزار نکته دوم است، تصریح کرد: برای این امر دچار عقب افتادگی و دچار خلا هستیم، در حوزه نیروی انسانی، مجموعه شهرداری‌ها، حوزه مالی و بخش اداری و مشکلاتی وجود دارد و نیازمند پشتیبانی هستیم تا در کوتاه ترین زمان، شیرین‌ترین خدمت را به مردم ارائه کنیم.

وی ادامه داد: این پشتیبانی‌ها ضرورت جدی دارد و بسیاری از آنها نیازمند قانون و مقررات و ایجاد تسهیلات و دادن فرصت‌ها و... است، ممکن است ایجاد زمینه فرصت برای مجموعه مدیریت شهری را فراهم کند.

شهردار تهران گفت: سال گذشته دولت با اراده‌ای که در آن وجود دارد، گام‌های موثری برداشته شده اما عقب افتادگی سال‌های سال نیازمند تجدید قوای جدی است، بسیاری از ظرفیت‌ها قانونی است که حقوقی برای شهرداری‌ها ایجاد می‌کند اما خدمت در بخش‌هایی که ان محروم هستیم، به ما آسیب می‌زند زیرا درآمدهای پایدار شهر نداریم و با افول جدی صدور پروانه مواجه شدیم.

زاکانی اظهار کرد: در بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه می‌رسیم که با ابلاغیه‌ها و ایجاد تنگناها نه تنها برای مردم راه را باز نکرده‌ایم بلکه شرایطی را ایجاد کرده‌ایم که قیمت مسکن سرسام آور شده است لذا از شما آقای قالیباف و رییس قوه قضاییه درخواست می‌کنم تدبیری بیندیشید زیرا برخی از مسایل در گلدن تایم است و اگر به آن پرداخته نشود به بحران تبدیل می‌شود.

وی افزود: امروز که دغدغه مسکن و مشکلات متعددی داریم و این به روشنی فرا روی ما است، توجه به مسکن به صورت نقطه‌ای امیدبخش بوده که فرصتی طلایی و نیازمند حرکت جهادی است.

شهردار تهران گفت: ۲۰ کلانشهر بالای ۵۰۰ هزار نفر وجود دارد و برای رونق کمیسیون مسکن، ضرورت دارد که اهتمام ویژه‌ای صورت بگیرد تا بتوانیم حرکتی درجهت رفاه مردم داشته باشیم و لبیکی به رهبر عزیزتر از جانمان بگوییم.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط