1401/08/03-16:00
در صحن شورا قرائت شد:

گزارش محله‌گردی امانی از محله «شیوا» در منطقه ۱۴

گزارش محله‌گردی امانی از محله «شیوا» در منطقه ۱۴

عضو شورای اسلامی شهر تهران در جریان ارائه گزارشی از محله شیوا در صحن شورا اظهار داشت: این محله با کمبود شدید پارکینگ و سدمعابر وانت‌بارها مواجه است و مردم محله منتظر بسته‌های تشویقی نوسازی بافت فرسوده هستند.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران امروز در صحن شورا ضمن قرائت گزارش محله‌گردی خود از محله «شیوا» در منطقه ۱۴ گفت: قبل از قرائت گزارش می‌خواهم به جمله‌ای از نامه علی علیه السلام به مالک اشتر اشاره کنم. حضرت می‌فرمایند: «نباید بدین بهانه، که به کارهای بزرگ می‌پردازی، از کارهای کوچکشان غافل مانی، زیرا الطاف کوچک را جایی است که از آن بهره مند می‌شوند و توجه به کارهای بزرگ را هم جایی است که از آن بی‌نیاز نخواهند بود.»

او ادامه داد: گزارشاتی که من از محله‌گردی می دهم واقعاً مسائل ریز و کوچک محله‌های کم برخوردار شهر تهران است و اگر به این موضوعات پرداخته شود، حتماً می‌توانیم رضایت‌مندی مردم را جلب کنیم؛ انگیزه ما هم حل مشکلات است و لذا فقط در محلات حضور پیدا می‌کنیم تا مشکلات مردم را احصاء  کنیم. در غیر اینصورت اگر قرار باشد کارهایی که در محلات بعد از انقلاب اسلامی و مخصوصاً در دوره مدیریت جهادی در شهرداری تهران انجام گرفته است را بشماریم، تعدادشان بسیار زیاد است.

امانی در ادامه به قرائت گزارش خود پرداخت و گفت: آرامستان مهاجرین جنگ جهانی دوم از کشور اشغال شده نازی‌ها یعنی لهستان قطعاً نشانه مورد قبولی برای معرفی یک محله در قلب شهر تهران نخواهد بود زیرا در آن تاریخ یعنی ۱۹۴۵ میلادی یا دهه بیست شمسی این نقطه از تهران خارج از محدوده شهر تلقی می‌شده است. اما آنچه امروز می‌تواند برای معرفی این محله شایسته و زیبنده باشد نام شاعری است که این محله را با محافل شعرش در تهران قدیم بنیان گذاشته است؛ یعنی شیوا.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: محله‌ای که با کار فرهنگی تولد یافته است و هنوز هم هویت فرهنگی خود را حفظ کرده است. با ۲۷ هزار جمعیت، ۳ مسجد و ۱۰۰ شهید سر افراز فدایی میهن و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی؛ اما متأسفانه از آسیب‌های اجتماعی در امان نمانده است و تعداد معلولین و زنان سرپرست خانوار و مهاجرین ساکن در محله، اعم از کوچ‌کرده از مناطق محروم کشور و یا همسایه شرقی، بافت اجتماعی محله را تحت تأثیر قرار داده و نگرانی نخبگان و معتمدین محله را سبب و علت شده است.

وضعیت نامناسب جمع‌آوری زباله و رفت و روب شهری

او با بیان اینکه متأسفانه بافت فرسوده،  قالب کالبد محله را تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: مردم منتظر و البته امیدوار به تغییر رویه‌های گذشته و ابلاغ و عملی شدن بسته نوسازی هستند؛ که هنوز اجرایی نشده است. در این محله نیز پیمانکاران حوزه پسماند و رفت و روب به گفته شهردار منطقه قراردادشان به اتمام رسیده و به صورت موقت و در حال تسویه مشغول به کار هستند و طبیعی است که از هزینه کردن و انجام قالب وظایف شان خودداری کنند. آخرین محله‌ای که مشکلات‌شان را در صحن شورا قرائت کردم، محله بریانک در منطقه ۱۰ بود که دقیقاً همین مشکل را داشت! نمی دانم این مشکل چه زمانی می‌خواهد در مناطق ما حل شود و ما پیمانکاران دائم را در حوزه رفت و روب داشته باشیم. 

ضروت جابه‌جایی ستون‌های برق مزاحم و نگهداشت مناسب درختان و فضای سبز حداقلی محله

امانی با بیان اینکه نگهداشت درختان حاشیه معابر و خیابان‌های اصلی محله مثل اکثر محلات وضع مناسبی ندارد، تاکید کرد: حتی درختانی دیدیم که با وجود محیط بن بالا اما اطراف آن به طور کامل آسفالت شده و قطعاً در آینده نه چندان دور خشک خواهند شد. من به شهردار ناحیه چند نمونه را نشان دادم. با توجه به سرانه حداقلی و نیم‌متری فضای سبز به ازای هر نفر در این محله ( البته منطقه ۱۴ دو بخش دارد؛ این محله جزء بخشی است که سرانه فضای سبز پایینی دارد و بخش دیگر از منطقه ۱۴ سرانه فضای سبز آن عالی است) حفظ فضای سبز و درختان موجود از اهمیت مضاعفی برخوردار است. مردم تعدادی زمین مشجر و باغ را در محله به بنده نشان دادند و گفتند شهرداری می‌تواند آن‌ها را تملک کند، مالکین آنها هم تمایل دارند. امیدواریم در دستور کار تملک و تبدیل آن به بوستان و تأمین سرانه‌های فضای سبز این محله قرار بگیرند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه سرانه آموزش محله تقریباً صفر است و تنها یک مدرسه ابتدایی فعال دارد، گفت:  یک مجموعه ورزشی به نام ایثارگران توسط شهرداری تهران احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفته اما مانند بسیاری از مراکز ورزشی به بخش خصوصی اجاره داده شده است و تعرفه آن در توان پرداخت مردم شریف محله که اغلب کارگران و  اقشار ضعیف هستند، نیست. سرانه بهداشتی و درمانی محله نسبتاً مناسب است، هم خانه بهداشت دارد و هم یک درمانگاه وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که البته پایگاه بهداشتی وابسته به دانشگاه به دلیل عدم پرداخت حقوق و مزایای کادر درمان، در آستانه تعطیلی است.

کمبود شدید پارکینگ و سد معابر وانت‌بارها

او با بیان اینکه موضوع ستون‌های برق مزاحم تردد در این محله هم مثل سایر محلات دغدغه مردم است، گفت: بسیاری از معابر و کوچه‌ها به دلیل وجود این ستون‌ها برای تردد خودروهای مردم و امدادی و خدمات رسانی، مانع ایجاد کرده است؛ که تعداد آنها بالغ بر ۶۲ ستون است.  یکی از معضلات اصلی محله کمبود پارکینگ است. زمینی در مقابل سرای محله که مالکیت آن متعلق به شهرداری است بنا بوده تبدیل به مرکزی تجاری با ۳ طبقه پارکینگ شود که اجرایی نشده است. شهردار تهران بازدید کرده‌اند و آنجا به مردم قول داده اند که زمین را تبدیل به پارکینگ می کنیم و مردم منتظر اجرایی شدن این مصوبه هستند.

امانی با بیان اینکه بانک‌ها مثل همه محلات محروم هیچ شعبه‌ای در این محله ندارند، اضافه کرد: تنها ۲ دستگاه خودپرداز با ضمانت یکی از معتمدین محله توسط یکی از بانک‌های خصوصی ایجاد شده است که پاسخگوی مردم نیست. معلوم نیست که بانک‌های دولتی مسئولیت اجتماعی خود را در قبال ارائه خدمات به مردم محلات کم‌برخوردار تهران چه زمانی عملیاتی می‌کنند؟ بارها من در گزارشات‌ام از محلات محروم گفته‌ام که بانک ها فقط به دنبال کسب سود‌ هستند، اگر شعبه‌ای ایجاد می‌کنند یا خودپردازی نصب می کنند، اگر برایشان سودی نداشته باشد، ظاهراً احساس مسئولیتی در قبال دادن خدمات به مردم نمی‌کنند. جالب است برای نصب خودپرداز یک فرد رفته به بانک ضمانت داده و بانک آمده خودپرداز گذاشته تا مردم از آن استفاده کنند. این از عجایب و غرایب در جمهوری اسلامی است!

او اضافه کرد: تنها یک پروژه کوچک مقیاس محله‌ای، یعنی پروژه «ساماندهی معبر کوچه شهید نظام‌دوست» در حال اجرا بوده که پس از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شده است. مسیر راحت دسترسی از بزرگراه امام علی به این محله باعث شده تا تعداد زیادی وانت‌بار از حومه تهران جهت فروش بار خود این محله را انتخاب و باعث ترافیک، آلودگی صوتی و محیطی ناامن برای مردم شوند. ساماندهی این وسائل نقلیه مورد تقاضای مردم است.

او با بیان اینکه مدیر محله خانمی فرهیخته با ۱۲ سال سابقه خدمت از مشکلات خود و ۳ نفر از همکارانش می گوید و نگران آینده کاری و تغییر شیوه و روش کار است؛ هزینه های اداره سرای محله فعلاً با اجاره برخی از واحد‌های سرا تأمین می‌شود. در  محله‌ای که سرانه آموزش آن صفر است، کلاس‌های پیش‌دبستانی و مهد کودکی که در سرای محله تشکیل می‌شده با ابلاغ ستاد مدیریت شهرداری تعطیل شده است. پیاده‌راهی در اواخر دوره پنجم بین دو قسمت آرامستان ارامنه ایجاد شده و مسیر عبوری انتهای خیابان را مسدود کرده است. مردم ناچار هستند از مسیرهای فرعی و کوچه‌ها به سمت غرب محله تردد کنند، در حالی که هدفی که از این پیاده راه سازی منظور بوده، عملاً محقق نشده است.فقط آنجا بسته شده است و در ساعتی هم که ما رفتیم اتفاقً وسط روز بود و تنها افرادی که از آن عبور کردند ما بودیم. بازگشایی مجدد این مسیر از خواسته‌های اصلی و مهم اهالی محله است.

مردم محله منتظر بسته‌های تشویقی نوسازی بافت فرسوده

او در نهایت خواسته‌های مردم محله «شیوا» را اینگونه دسته‌بندی کرده و گفت: اجرایی کردن هرچه سریع‌تر بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده، احداث پارکینگ محله‌ای در زمین مقابل سرای محله، انتخاب قطعی پیمانکار خدمات شهری ناحیه و توجه ویژه به رفت و روب، توجه ویژه به آبیاری و نگهداشت درختان و فضای سبز موجود محله، جابه‌جایی ستون‌های برق مزاحم تردد خودروها در معابر محله، نصب خودپرداز توسط بانک‌های دولتی، تکمیل پروژه کوچک مقیاس کوچه شهیدان نظام‌دوست، ساماندهی وانت‌های غیر بومی و بازگشایی پیاده‌راه آرامستان و امکان تردد خودروها به سمت غرب محله.

۵۳ پروژه توسعه محلی در منطقه ۱۴

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه ۵۳ پروژه توسعه محلی در منطقه ۱۴ بالغ بر ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: این میزان پیشرفت فیزیکی رقم بدی نیست، اما نیاز به جهش دارد. ۳۲ پروژه توسعه محلی در منطقه هنوز آغاز نشده که با توجه به فرصت زمانی کمی که داریم باید این طرح ها آغاز شود.

حل مشکل خیابان کرمان که ۵۰ سال فریز شده بود

سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران نیز با اعلام اینکه مشکل خیابان کرمان که ۵۰ سال فریز شده بود و امکان بازسازی منازل مسکونی در آن وجود نداشت، برطرف شد، گفت: اقدام بزرگی در بافت فرسوده انجام و بسته تشویقی ساخت و ساز در این بافت ابلاغ شد که اتفاق خوبی است و جای تقدیر از شهرداری دارد.

وی در ادامه یادآور شد: یکی از درخواست های مردم منطقه ۱۴ تعیین تکلیف بازارچه گل محلاتی است که تقاضا داریم این موضوع مورد پیگیری قرار بگیرد.

در ادامه جلسه محمدامین سالاری پور، شهردار منطقه ۱۴ در خصوص نوسازی بافت فرسوده اظهار کرد: ارتقای کیفیت زندگی مردم در محلات مهم است و مستقیما بر حضور افراد مختلف تاثیر خواهد داشت. بسته تبلیغی ابلاغ و اجرا شده است اما خواست مردم بیش از آن است که نوسازی بافت فرسوده بتواند اتفاق بیفتد.

سالاری پور افزود: پیگیری‌های لازم در این زمینه انجام می‌شود، ما در حال مذاکره با مجموعه‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی هستیم تا بتوانیم با ترغیب و تغییر شرایط و ارتقای بسته‌های تشویقی شاهد نوسازی بیشتری در این خصوص باشیم.

وی در ادامه درباره سرانه‌های فضای سبز در منطقه ۱۴ نیز گفت: فضای سبز در منطقه ۱۴ به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ ما در حال تامین بوستان برای محلاتی هستیم که دارای فضای سبز شهری نیستند که مذاکرات در این خصوص با مالکان در حال انجام است. در مورد باغات نیز همین مجموعه شیوا وجود دارد که سه باغ آن قابل توافق و بالای ۳هزار متر است تا بتوان رای کمیسیون ماده ۵ را برای تغییر کاربری اخذ کرد.

شهردار منطقه ۱۴ درباره موضوع تیرهای معارض برق نیز به بیان نکاتی پرداخته و گفت: پس از نوسازی بافت فرسوده و در جریان عقب نشینی املاک، متاسفانه تیرهای قبلا در ملک قرار داشته، در میان کوچه باقی می‌ماند. با وجود برگزاری چندین جلسه با اداره برق در این باره، همچنان شاهد وجود این تیرها در محل خود هستیم، لذا درخواست می‌شود اداره برق اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد، به ویژه در مناطق جنوبی تهران و در محل‌هایی که جابجایی در حال انجام است.

سالاری پور ادامه داد: در اولویت بندی‌های انجام شده پیرو بازدیدهای انجام شده، ۱۰ تیر معارض وجود دارد که برای جابجایی نیاز به ورود اداره برق دارد.

وی در ادامه با اشاره به تذکر علوی درباره وضعیت خیابان کرمان گفت: خوشبختانه عرض معبر این خیابان تقلیل یافته است. ایجاد بوستانی شهری نیز در این خیابان آغاز شده که جزو کمبودهای فضای سبز در سرانه‌های شهر بود. در مورد کمبود مجموعه‌های ورزشی نیز پیگیری‌ها در حال انجام است تا بتوان از این ظرفیت به ویژه برای شهروندانی که امکان پرداخت شهریه را ندارند، استفاده کرد.

شهردار منطقه ۱۴ نسبت به کمبود سرانه آموزشی در این منطقه نیز هشدار داد و گفت: سرانه آموزشی در این منطقه بسیار پایین است به ویژه اینکه نیاز به دبستان و مهد کودک بسیار حائز اهمیت است و برای اینکه بتوانیم از سرای محلات همچون گذشته برای مهدکودک‌ها و دبستان استفاده کنیم که نیاز به مجوز آموزش و پرورش دارد.

سالاری پور درباره پروژه‌های کوچک دراین منطقه بیان کرد: قراردادها در این زمینه منعقد شده و در حال پیگیری و انجام است. در باره تعیین تکلیف پیاده راه ها هم باید بگوییم که قبل از حضور ما احداث و مسیرها مسدود شده بود؛ و با توجه به وجود آرامستان، استفاده مردمی و محلی چندان در این مکان انجام نمی‌شود.

شهردار منطقه ۱۴ ادامه داد: در خصوص پارکینگ شیوا نیز شایان ذکر است که پیمانکار مربوطه خلع ید شده است و پگیر رفع مشکل صنعتی درباره این پروژه و مشکلات حقوقی هستیم. این اطمینان را می‌دهیم که این مکان حتما به عنوان پارکینگ بهره برداری خواهد شد.

وی در مورد شرایط کنارگذر امام علی(ع) توضیح داد: در خصوص این کنارگذر یک طرح اصلاح هندسی وجود دارد و ورودی تندرو به کنارگذر که به بزرگراه مام علی(ع) به سمت جنوب متصل می‌شود، مسدود شده است ما قبل از رسیدن به این نقطه با علائم مشخص شده که شهروندان می‌توانند با استفاده از آن‌ها وارد کنارگذر شده و می‌توانند در بزرگراه به مسیر خود ادامه دهند. قرار است در اینجا دوربرگردانی احداث شود که در اینصورت این کنارگذر بسته شده و از قبل از آن شهروندان می‌توانند به تردد خود ادامه دهند.

پس از توضیحات شهردار منطقه ۱۴ تهران، احمد علوی، عضو شورا در قالب اعتراضی بیان کرد: شیوه کار به این شکل نیست که ابتدا یک مکانی مسدود شده و بعد چند متر آن طرف‌تر مسیری را برای تردد مردم ایجاد کنیم. این موضوع باعث ایجاد درگیری‌های روزانه در تردد شهروندان شده است، لذا درخواست می‌شود در این باره تامل بیشتری داشته باشیم. ما برای آزار مردم گویا راه‌های بسیاری داریم.

سالاری پور در پاسخ به اعتراض علوی تصریح کرد: پیش از این، برای مردم اعلام مسیر شده اما بررسی این موضوع شامل سه مرحله می‌شود که اگر انجام شود، این مشکل پایان می‌یابد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط