1401/08/07-16:18
عزیزی در مراسم افتتاح نخستین مرکز MRF:

در MRF تفکیک صددرصدی پسماند باارزش در ابتدای مسیر انجام می‌شود/ مستندات از تشکیل ابر ۵ کیلومتری گاز متان وجود ندارد

در MRF تفکیک صددرصدی پسماند باارزش در ابتدای مسیر انجام می‌شود/ مستندات از تشکیل ابر ۵ کیلومتری گاز متان وجود ندارد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران از تاکید شهردار تهران به لزوم کاهش میزان دفن زباله در کهریزک به زیر ۱۰ درصد خبر داد و گفت: هدف ما از بهره برداری از فاز نخست MRF تفکیک صددرصدی پسماند با ارزش در ابتدای مسیر است که رونمایی از زیرساخت های این پروژه امروز در قالب ۵۵ غرفه رونمایی می شود.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از شهر مهدی عزیزی در مراسم افتتاح نخستین مرکز مدیریت یکپارچه پسماند شهری (MRF) و ۵۵ غرفه دریافت پسماند خشک که امروز شنبه -۷آبان ۱۴۰۱- انجام شد، گفت: در مجموع در شهر تهران ۶هزار تن پسماند در روز تولید می شود که از این میزان ۵ هزار تن در کهریزک تحویل مجموعه آرادکوه می شود.

وی افزود: در حال حاضر ۵۰ درصد از زباله های آرادکوه دفن می شود و مابقی نیز تبدیل به کمپوست و یا سوزانده می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند ادامه داد: به این دلیل به سمت مراکز مدیریت یکپارچه پسماند شهری یا MRF رفتیم که نیاز بود تا پسماندهای شهر تهران را بر اساس اسناد بالادستی ساماندهی کنیم.

وی بیان کرد: براساس تاکید شهردار تهران باید در کمترین زمان بتوانیم دفن زباله در کهریزک را به ۱۰ درصد برسانیم.

عزیزی با بیان اینکه در تهران نیاز به زیرساخت هایی داشتیم تا دفن زباله در تهران را به ۱۰ درصد و کمتر برسانیم؛ یادآور شد: این مجموعه با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی راه اندازی شده تا پسماند با ارزش ۲۵ درصد در مبدا افزایش پیدا کند.

وی تاکید کرد: فاز دوم این طرح با سرمایه گذاری ۱۰۰۰ میلیارد تومانی است که با تعامل سازمان محیط زیست دستگاه های مدرن را بتوانیم پای کار بیاوریم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با بیان اینکه روش های مختلفی برای تشویق و افزایش مشارکت شهروندان باید داشته باشیم، گفت: شهر تهران به ۸ پهنه تقسیم شده است و مدیریت یکپارچه پسماند در تهران از طریق این هشت مرکز و با بهره گیری از ظرفیت سرمایه‌ گذار انجام می شود که قطعا در این راستا از فناوری‌های نوین بهره گرفته خواهد شد.

وی افزود: به عبارتی از ابتدا تا انتهای مسیر را که استفاده از تکنولوژی های نوین در سیستم های هاضم و زباله سوزی است، در اختیار سرمایه گذار قرار می دهیم.

عزیزی ادامه داد: از ظرفیت سرمایه گذار صددرصد استفاده شده، تمام تجهیزات ایرانی است  تمام واگذاری ها انجام شده است.

وی بیان کرد: هدف ما از فاز نخست این پروژه تفکیک صددرصدی  پسماند با ارزش در ابتدای مسیر است که رونمایی از زیرساخت های این پروژه امروز در قالب ۵۵ غرفه رونمایی می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران یادآور شد: در این غرفه ها مشوق های مختلفی برای شهروندان در نظر گرفته شده است که با اقداماتی که انجام داده ایم تقریبا سه برابر افزایش مراجعه کننده داریم که به نسبت غرف دیگری که به روش سنتی مشغول فعالیت هستند، این میزان مراجعه قابل توجه است.

وی تاکید کرد: فرق غرفه های جمع آوری پسماند مدرن و سنتی از نگاه شهروندان باید بررسی شود. ما در غرف سنتی قالبا شوینده به شهروندان می دادیم اما اکنون به ازای دریافت پسماند خشک، گل تحویل مردم می دهیم و یا مردم در منطقه ۱۶ به ازای دریافت پسماند خشک می توانند از فضای بازی ای که سرمایه گذار ایجاد کرده است، استفاده کنند.

عزیزی در ادامه گفت: در منطقه ۵ فضایی داریم که نزدیک به یک ۱۵۰۰ کیلوگرم پسماند خشک جمع آوری می کند. وقتی ما مردم را به مشارکت دعوت کنیم مردم  نیز استقبال می کنند.

وی افزود: مجموعه ای که امروز در منطقه کوهک افتتاح می شود قرار است پسماندهای مناطق ۵، ۲۱،۲۲ را مدیریت کند. ظرفیت ورودی این مجموعه ۷۵۰ کیلوگرم است که پردازش و جداسازی حداکثری انجام می شود. پسماند تر و بی ارزش از آن جدا می شود و پسماند تفکیک شده به  آرادکوه منتقل می شود.

به گفته وی؛ در فاز دوم قرار است اقدامات لازم برای پسماند تر و خشک را در این مرکز انجام دهند تا دیگر نیازی به انتقال به آرادکوه نباشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در حاشیه مراسم امروز در جمع خبرنگاران درباره ابر ۵ کیلومتری گاز متان گفت: این یک گزارش خبری است که به دست ما رسیده از اساتید دانشگاه تهران و مسئولان محیط زیست سوال کردم آنها نیز گزارشی در این رابطه نداشتند و این مساله در حد خبر است و نمی  توان رد و تکذیب کرد.

عزیزی تاکید کرد: ما اقدامی که در کهریزک موجب تولید گاز متان شود انجام نداده‌ایم. البته بحث پسماند تر در مجموعه آرادکوه وجود دارد که هوادهی برای آن انجام می‌شود؛ اما اقدامی که گاز متان در این مجموعه تولید کند ما نداشته‌ایم.

وی افزود: گزارش باید مکتوب اعلام شود. مشکل بو نیز در محدوده کهریزک نداشتیم ما در کهریزک مدیریت پسماند انجام می دهیم.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط