1401/08/18-13:53
زاکانی در مجمع مشورتی رؤسای شوراهای مراکز استان‌ها:

سیاست اشتباه مدیریت شهری پنجم ملک را به بلایی خانمان‌سوز تبدیل کرد/ بازشدن گره مشکلات مردم با توجه به جایگاه شوراها

سیاست اشتباه مدیریت شهری پنجم ملک را به بلایی خانمان‌سوز تبدیل کرد/ بازشدن گره مشکلات مردم با توجه به جایگاه شوراها

شهردار تهران گفت: این که ما مدیریت شهری و شوراها را در خدمات صرف و امر حداقلی که البته به آنها نیز افتخار می‌کنیم، محدودشان کنیم، جفای بزرگی به آنهاست.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از شهر علیرضا زاکانی شهردار تهران در شصت و چهارمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی شهرهای مراکز استان ها که صبح امروز -چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱- در صحن شورای شهر تهران برگزار شد با بیان اینکه خرسندم که درباره ارتقای سطح شهرداری ها و مدیریت شهری از یک نهاد خدماتی صرف به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی و چارچوب ها، مبانی و  دلایل آن مطالبی را تقدیم می کنم، اظهار کرد: اصل مشورت و شورا یک مبانی دینی است و حتی خداوند پیامبر (ص) را به مشورت و عزم بعد از آن برای اقدام امر فرمود.

وی افزود: مبانی قانونی شوراها و مدیریت برگرفته از شوراها نیز در اصل ۱۰۰ و ۱۰۲ قانون اساسی مشخص است. قانون شهرداری ها در سال ۱۳۳۴ و ماده ۵۵ آن نیز ۲۶ بند را بیان می کند که بر این اساس جامعیت قانون کاملا مشخص است.

زاکانی ادامه داد: اینکه شوراهای شهر در سال ۷۸ با یک تاخیر ۲۰ تشکیل شد و برخی از اموراتی که مستقیما به شوراها بر می‌گردد هنوز در دستان دیگران است و مطابق با قانون  اساسی اجزا و عناصر در جای خود ننشسته اند، مسأله ای واقعی و ملموس است.
شهردار تهران اضافه کرد: مجلس قریب ۲۰ سال برخی از تکالیف شوراها را دنبال کرد و هنوز هم برخی از این تکالیف انتقال پیدا نکرده و بسیاری از امور هنوز در ید شوراها نیست.

وی عنوان کرد: این که ما مدیریت شهری و شوراها را در خدمات صرف و امر حداقلی که البته به آنها نیز افتخار می کنیم، محدودشان کنیم، جفای بزرگی به آنهاست. یکی از اتفاقاتی که می تواند تحول و جهش را در کشور داشته باشد که ما را از بعد سیاسی برای پیشرفت نظام و در تعارض با نظام سلطه یاری می کند، توجه به مدیریت شهری و شوراهاست و مبسوط‌الید کردن شوراها و متنوع دیدن این خدمت می تواند شرایط را طوری رقم بزند که این واقیت امروز به عنوان یک حق شناخته شود.

زاکانی با اشاره به وضعیت موجود و سطح حداقلی مدیریت شهری و انجام مواردی مانند نظافت و رفت و روب  و امور حداقلی جاری در شهرها، یادآور شد: این مساله نمی تواند قابل پذیرش باشد چرا که علاوه بر کار خدماتی که در شهرداری ها انجام می شود، عمده کارهای فرهنگی و اجتماعی شهرها نیز به دست شهرداری ها انجام می شود، مثلا در تهران امکانات در حوزه ورزش شهرداری قابل مقایسه با دیگران نیست و در بحث فرهنگسراها و سینماها و مسائل فرهنگی نیز همینطور است. همچنین در بخش عمران و آبادانی شهرها آنچه که سنگینی کار است امکانی است که مجموعه مدیریت شهری آن را دنبال می  کند و این مسأله تلاطم پذیر نیست بلکه امری قطعی و مستمر است.

وی با بیان اینکه اگر حقیقت ماجرا را نگاه کنیم موضوع فراتر از یک امر خدمتی حداقلی است، گفت: شهرداری ها از قبل از تولد تا بعد از مرگ بیشترین نزدیکی و پیوستگی را در همه عرصه ها با عموم مردم دارند اما آنچه القا می شود یک نگاه حداقلی است که این جفاست. 

زاکانی افزود: بر اساس قانون و حقیقتی که جاری و ساری است نگاه به مدیریت شهری حداکثری است اما توجه به آن حداقلی است و تناسبی در این مساله وجود ندارد. امروز مدیریت شهر و دولت به سمتی رفت که کسانی که مجری امور هستند خودشان را مسئول می دانند و خدمت و آبادانی و پیشرفت کشور را مورد توجه قرار می دهند.

شهردار تهران با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که این هجمه و آشوب ترکیبی بر علیه ما صورت گرفت این است که دیدند شرایط کشور به سمت یکپارچگی، همبستگی، ایجاد رضایت عمومی و تغییر ریل  و به سمت پیشرفت می رود که پیوستگی و انسجام ملی و الگوی جدیدی مبتنی بر آرمان های انقلاب را سبب می شود و این برای آنها قابل پذیرش نیست، گفت: بر همین اساس گفتند که کشور باید تجزیه و مذاهب و اقوام در مقابل هم قرار گیرند، در حالی که حضور قومیت ها و مذاهب کنار هم برای ما ارزشمند و قابل احترام است که این کار الگوی جدیدی از زیست برای جهانیان فراهم می کند و الهام بخشی دارد. 

توجه به شوراها گره زندگی مردم را باز می کند

شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه توجه به شوراها و مدیریت برگرفته از شوراها بسیاری از گره های موجود در زندگی مردم را باز می کند، اظهار کرد: قانون و مبانی تأکید بر جامعیت دارند و اراده نیز بر این است و توقع مردم نیز این است که خدمت ارائه شود و شرط این است که ما خود را باور کنیم. ما باید مسئولیت پذیری داشته باشیم. ما در شهر تهران شعاری را با الهام از اساس اسلامی دنبال می کنیم و می گوییم که مسئول همه چیز در تهران هستیم.

وی افزود: تلاش ما این است در حد اعلا برای وظایف خود تلاش کنیم و در دیگر بخش ها نیز کمک اعلا به سایر دستگاه ها داشته باشیم که در این راستا با تمام دستگاه ها تفاهم نامه منعقد و با آنها مشارکت می کنیم. ما با مشارکت نخبگان، نهادها و مسئولان کشور می توانیم سطح آبادانی را پیش ببریم. ما مشکل منابع نداریم؛ نه اینکه ما روی گنج نشسته باشیم بلکه از آسمان برای ما گنج می بارد اما شرطش این است که ما خود را باور داشته باشیم.

سیاست اشتباه مدیریت شهری پنجم ملک را به بلای خانمان سوز تبدیل کرد

زاکانی با بیان اینکه در دو سال پیش از آغاز این دوره مدیریت شهری ، شهرداری شاهد تنش مالی جدی بوده است، خاطرنشان کرد: شهرداری در سال ۹۹ به مدت سه ماه با قرض اداره می شد. در سال ۹۹ تعداد ۳۱ هزار پروانه صادر می شده اما در سال ۱۴۰۰ بالغ بر پنج هزار فقره پروانه صادر شده است. عوارض شهرسازی ۶۷ درصد امکان مالی ما را فراهم می کند. علت این بوده که مدیریت شهری می خواسته شهر را گران اداره کند. کم ساخت و ساز صورت بگیرد و تهران گران اداره شود و بر اساس این سیاست شرایطی را ایجاد کردند که ملک در بخش مالکیت و استیجاری به بلای خانمان سوز تبدیل شده است.

در تحقق بودجه نقد حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان نسبت به سال قبل جلوتر هستیم

وی ادامه داد: در همین سال گذشته ۹۹ درصد منابع اعتباری را تأمین کردیم و امسال نیز بر اساس آخرین برآوردها در حوزه نقد حدود ۹ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان نسبت به سال قبل جلوتر هستیم. تاکنون لازم نشده یک سانت تراکم بفروشیم تا حقوق دهیم. ما مبدل سازی را در دستور کار قرار دادیم و با مشارکت مردم حرکت کردیم.

شهردار تهران تأکید کرد: ما در حوزه اجتماعی وارد شدیم و ۱۴ دستگاه دو هفته یکبار جلسات قرارگاه اجتماعی را تشکیل دادند. تهران ۲۱ هزار معتاد متجاهر دارد و کل ظرفیت گذشته ۱۱ هزار نفر بود و ۱۰ هزار نفر رها بودند. تهران پیش از این یک تخت را نیز نپذیرفته بود اما در ماه های اخیر پنج هزار تخت را تأسیس کرد و سه هزار نفر را پذیرش کرد البته چون جمع آوری بر عهده ما نیست خلأ وجود دارد. دو هزار و ۵۰۰ تخت دیگر را نیز به ظرفیت موجود اضافه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه سالانه ۱۸۰ هزار مسکن را تسهیل گیری خواهیم کرد، گفت: ۳۴۰ هزار واحد تفاهم نامه منعقد شده که عملیات عمرانی نزدیک به ۴۰ هزار واحد آغاز شده است. اگر ما به جامعیت حرکت کنیم راه به رویمان باز می شود.

زاکانی با تأکید بر اینکه برخی معتادان را هیچ بخشی نمی پذیرفت، یادآور شد: هرکسی را که هیچ بخشی نمی پذیرفت، ما پذیرش کردیم و یک فرهنگ ایجاد شد تا همه دست به دست هم بدهیم و بتوانیم در این زمینه موفق عمل کنیم. دو جلسه با شهرداران کلانشهرها داشتیم که ببینیم چه کاری می توانیم انجام دهیم که دولت این بخش را به ما واگذار کند و بتوانیم به کشور کمک کنیم.

شهردار تهران تأکید کرد: طبق قانون، وزارت راه و شهرسازی متولی مسکن است اما ابزاری در شهرها ندارد. اگر شهرداری متولی شهرسازی شود و راه و شهرسازی کمک کند، شرایط بهتر خواهد داشت. باید خود را باور کنیم و برنامه داشته باشیم و اگر دیگران می خواهند ما را محدود کنند ما نگاه قانونی داشته باشیم تا بتوانیم عقب ماندگی ها را جبران کنیم. ما نمی توانیم خود را منقطع کنیم و باید مسیر خود را پیش ببریم. باید از تصدی گری آغاز کنیم اما به مدیریت یکپارچه شهری برسیم. تا ما تلاش نکنیم به این مهم دست پیا نمی کنیم. باید فرهنگ را اصلاح کنیم و خدمات را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه شورای عالی استانها و مجمع مشورتی شورای شهرهای مراکز استانها و شورای کلانشهرها با هم پیوستگی دارند، گفت: این پیوستگی باید در هم تنیده شود تا صدای ما به گوش برسد و گام محکمی برداریم. ما معتقدیم خودمان می توانیم به خودمان کمک کنیم و سطح خدمات را به سایر بخش ها توسعه دهیم. می توانیم کنار هم ظرفیت خلق کنیم و در خدمت مردم قرار دهیم.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط