1401/08/18-20:50
چمران همزمان با آغاز بکار مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان شهرها تاکید کرد:

کسی به فکر شوراها نیست جز خود شوراها/ چهار چالش اصلی روبروی شوراها است

کسی به فکر شوراها نیست جز خود شوراها/ چهار چالش اصلی روبروی شوراها است

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه کسی به فکر شورها نیست، افزود: بر همین اساس باید هماهنگی و همفکری میان شوراها و نمایندگان مجلس ایجاد شود تا اگر طرحی در مجلس مطرح می شود که برای شوراها ایجاد مشکل می کند، این همفکری مانع از تصویب آن در صحن مجلس شود. بنابراین امیدواریم نشست فعلی مجمع مشورتی روسای شوراهای کلان شهرها آغازی برای این همکاری و همفکری ها باشد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، شصت و چهارمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای کلانشهرها و شهرهای مرکز استان ها به میزبانی شورای شهر تهران امروز هجدهم آبان ماه برگزار شد.

مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران در ابتدا ضمن خوشامدگویی با اشاره به آغاز به کار شوراها با فرمان امام خمینی(ره) و نامگذاری روز شورا اظهار کرد: امام خمینی(ره) در تاریخ ۱۳۵۸/۰۲/۱ به عنوان روز شورا فرمانی مبنی بر تشکیل شوراها را صادر کردند که این دستور فوریت داشت که به دلیل وقوع جنگ تحمیلی عراق به ایران، انجام این مهم به تعویق افتاد و سرانجام اولین جلسه شورا در سال ۱۳۷۷ در شورای تهران و در سال ۱۳۸۸ در شهرها و روستاهای سراسر کشور تشکیل شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ادامه داد: در ابتدا جلسات شوراها با تعداد اندکی از اعضا تشکیل می شد که این عقب ماندگی در تشکیل شورا، آن را حتی از وظایف خود نیز عقب گذاشت؛ ما هم اکنون هم با برخی بی مهری ها مواجهیم، شاهد بوده ایم که بعضا هنگام وضع قوانین جدید مربوط به شورا، هیچ مشورتی به اعضای شورا انجام نمی شود و آنچه را به ذهن خودشان خطور می کند، وضع و تدوین می کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه با شوراها مشورت نمی شود، این در مورد شوراهای استان ها تیز صادق است. این مسئله مورد قبول ما نیست و امیدواریم مجلس به این نکته توجه داشته باشد. 

چمران با اشاره به چالش های موجود در مسیر شوراها بیان کرد: ما با ۴ چالش مهم مواجهیم: نخست چالشی که با دولت داریم که به دلیل تشکیل دیرهنگام شوراها، دولت و حکومت وظایف آن را انجام می دادند، مسئله ای که همچنان ادامه دارد و آنها تصور می کنند که باز هم باید این رویه ادامه داشته باشد. ما با تشکیا شوراها بار زیادی از این وظایف را به دوش کشیده ایم و خوشبختانه در این زمینه شرایط خوبی داریم و قدردان همکاران خود هستیم.

رویکرد مجلس، دومین چالشی بود که رئیس شورا به آن اشاره کرده و گفت: نمایندگان مجلس مشکلاتی را که در شهرها و مناطق خود مواجهند، در مجلس مطرح می کنند که خود این امر مشکلاتی را برای شوراها ایجاد می کند. بر اساس قانون، انتخاب شهردار در حیطه اختیارات و وظایف شوراهاست زیرا که شوراها نمایندگان و متخصصان شهرها هستند و انتخاب آنها هیجانی و احساسی نیست بلکه بر اساس شناخت است بنابراین آنها انتخاب بهتری خواهند داشت. 

وی ادامه داد: سومین چالش خود شوراها هستند؛ شوراهایی که در حدو مرز خود را حرکت نمی کنند از این مشکلاتی را در این راستا ایجاد می کنند. گاهی می شنویم که برخی از شوراها خلاف قانون عمل می کنند که شورای مرکزی این موضوع را پیگیری خواهد کرد که دیگر با اقدامات خلاف قانون در شوراها مواجه نباشیم. 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در ادامه، آرای قوه قضائیه را در برخی موارد، چالش چهارم شورا عنوان و بیان کرد: بسیار شاهد آن بودیم که به دلایل مختلف، شهرهای مختلف تصمیماتی مغایر قانون داشته اند. بسیار نیز شاهد آن بوده ایم که شوراها مصوباتی داشته که دیوان عالی آنها را رد کرده است. واقفیم که آنها به وظایف خود عمل می کنند اما مشکلات نی تواتد رفع شود، برای این منظور جلساتی تشکیل شده است تا مصوبات قبل از ورود به دیوان عالی رفع و رجوع شود. 

چمران افزود: در برخی مواقع، شوراهای شهرها قبل از اقدامی حتی با دیوان عالی هم مشورت می کنند تا به مرحله لغو مصوبات نرسیم. این هم مشکلی است که باید در سطوح عام حل شود. خوشبختانه ما آغازگر این شوراهای مشورتی بوده ایم. 

وی در ادامه با بیان این نکته که شوراها نیز همچون وزارتخانه نشست ها و جلسات همفکری برگزار می کنند، تصریح کرد: در شوراها نیز برای حل مشکلات، جلسات همفکری برگزار می شود. متاسفانه جز خودشان کسی به فکر شوراها نیست بنابراین خود شوراها باید به فکر خودشان باشند. وقتی طرحی در مجلس به تصویب می رسد که برای شوراها ایجاد مشکل میکند، این شوراها هستند که باید با پیگیری و برگزاری نشست ها این مشکلات را رفع کنند. خوشبختانه نتیجه یک دوره با این رویکرد خوب و موثر بوده است.

رئیس شورا در پایان با تاکید بر اینکه شوراها باید با نمایندگان خود در ارتباط باشند، اظهار کرد: باید یک هماهنگی و همفکری میان شوراها و نمایندگان مجلس باشد. اگر طرحی در مجلس بیاید که برای شوراها ایجاد مشکل می کند، نباید اجازه دهیم به مرحله تصویب برسد. امیدواریم نشست فعلی آغازی برای این همکاری ها باشد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط