1401/08/19-23:15
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران عنوان کرد؛

بازار تهران، نیازمند مشارکت دستگاه های خدمات رسان، شهرداری، کسبه و مالکان برای ساماندهی و مرمت

بازار تهران، نیازمند مشارکت دستگاه های خدمات رسان، شهرداری، کسبه و مالکان برای ساماندهی و مرمت

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ضمن بازدید از بازار بزرگ تهران، بر ضرورت مشارکت دستگاه های خدمات رسان، شهرداری، کسبه و مالکان برای ساماندهی و مرمت این هسته تاریخی پایتخت تأکید کرد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، مهدی هدایت به همراه جمعی از معاونان و مدیران ضمن حضور در بازار بزرگ تهران از محدوده هایی همچون بازار سیداسماعیل، بازار کفاش ها، تیمچه حاجب الدوله و سرای محمدعلی بازدید کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در حاشیه این بازدید با اشاره به این که بازار تهران با مساحت ۱۱۲ هکتار در منطقه ۱۲، هسته اولیه شکل‌گیری شهر تهران به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های شهر و یکی از مهم‌ترین قطب‌های اقتصادی و اجتماعی کشور محسوب می شود، یادآور شد: بازار بزرگ تهران در سال ۱۳۵۶ به شماره ۱۵۴۰ در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.

هدایت با بیان این که محدوده بازار از ظرفیت بسیار گسترده‌ای برای مرمت، احیاء و ارتقاء به یک کانون اقتصادی، گردشگری، هویتی-تاریخی برخوردار است، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط موجود بازار، مسایل و مشکلات متعددی این محدوده ارزشمند را تهدید می کند که از مهم ترین آن می‌توان به عدم مرمت یا نوسازی این محدوده در سال‌های گذشته و ناپایدار بودن بناها و راسته ها، مسایل ترافیکی، ایمنی و ظاهر آشفته و نابسامان آن اشاره کرد.

وی افزود: عدم وجود سیاست و ضوابط مشخص، ناهماهنگی میان دستگاه‌های خدمات‌رسان با شهرداری تهران و بی اقبالی کسبه و مالکان به انجام اقداماتی از سوی خودشان برای ساماندهی وضعیت موجود از جمله اصلی ترین دلایل عدم توفیق در مرمت و نوسازی بازار بزرگ تهران است.

هدایت تصریح کرد: رویکرد سازمان نوسازی شهر تهران در این محدوده در سال های اخیر، مرمت و احیای نقاط و کانون ها و محورهای مختلف ارزشمند تاریخی بازار با مدل تسهیلگری و استقرار دفتر توسعه محله از طریق اقداماتی همچون اطلاع‌رسانی، مذاکره و جلب مشارکت مالی کسبه (پرداخت هزینه های ساماندهی، پیرایش و مرمت جداره ها و بعضاً سقف توسط کسبه و مالکان) و سایر ذی‌نفعان برای مرمت و احیای آن بوده که با همراهی و همکاری شهرداری منطقه و ناحیه صورت گرفته است. 

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این بازدید بر ادامه فرآیند ساماندهی، پیرایش و مرمت به ویژه جداره ها و سقف بازار با مشارکت کسبه و مالکان به صورت مالی و لزوم حمایت سایر نهادها و دستگاه ها از جمله مجموعه شهرداری تهران، وزارت میراث فرهنگی، سازمان اوقاف و امور خیریه(با توجه به مالکیت بیش از ۵۰ درصد محدوده بازار)، شرکت توزیع برق و مخابرات و آب و فاضلاب برای ساماندهی، ایمنی و ارتقای وضعیت کنونی بازار تأکید کرد. 

لازم به ذکر است، با تأکید مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، تکمیل فرآیندهای ساماندهی و مرمت راسته ها و سراهای بازار از جمله بازار پاچنار، سرای حاج زمان و سایر محدوده های دارای ظرفیت مرمت که کسبه آن آمادگی مشارکت در این امر را دارا هستند نیز در دستور کار سازمان و دفتر توسعه محله بازار قرار گرفته است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط