1401/08/21-20:41
شهردار تهران در جمع خبرنگاران:

استقرار ۵۰ دستگاه لرزه‌نگار در عمق زمین/ ایمن‌سازی چندبعدی ساختمان‌های بالای ۶ طبقه در برنامه است

استقرار ۵۰ دستگاه لرزه‌نگار در عمق زمین/ ایمن‌سازی چندبعدی ساختمان‌های بالای ۶ طبقه در برنامه است

شهردار تهران از استقرار ۵۰ دستگاه لرزه‌نگار در عمق زمین در پایتخت خبر داد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از شهر؛ علیرضا زاکانی در حاشیه آیین رونمایی از طرح ها و برنامه ایمنی و مدیریت بحران شهر تهران که امروز- شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱- برگزار شد، گفت: یکی از اقداماتی که امروز به بهره برداری رسید؛ این است که لرزه نگارهایی در عمق ۵۰ متری زمین مستقر کردیم تا بتوانیم یک پیش بینی اساسی برای گسل ها و فعالیت آنها داشته باشیم و در صورت وجود گسل جدید بتوانیم لرزش های عمقی را بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه این اقدام کار بزرگی است که توسط دانشگاه تهران انجام شده است، افزود: کار دیگری که در دستور کار قرار گرفت کار روانشناسی و پایداری در متن جامعه بود. این کار نیز توسط دانشگاه روان شناسی دانشگاه تهران انجام شد. 

شهردار تهران ادامه داد: ساماندهی مردم و گروه های دوام مسجد محور در دستورکار قرار گرفت که این کار توسط مسجد امام صادق(ع) انجام شد.

وی بیان کرد: امیدواریم در مساجد و کانون هایی که درنظر گرفته شده جوانان عزیزمان در سنین مختلف بتوانند موارد لازم در حوزه مدیریت بحران را یاد بگیرند و به دیگران نیز یاد بدهند و از مردم محافظت کنند.

زاکانی یادآور شد: مورد دیگر سامان دهی ۲۲ گروه بررسی ایمنی ساختمان های بلند مرتبه شهر تهران است که این گروه ها توسط ۹ دستگاه که ۵ سازمان آن از شهرداری تهران است؛ اجرایی شده است.

وی بیان کرد: با این کار می توانیم ابنیه تهران را در ابعاد مختلف بررسی کنیم و در جهت نوسازی و بهسازی آنها اقداماتی انجام دهیم.

شهردار تهران با بیان اینکه شهر تهران جزو ۱۰ شهر مخاطره آمیز کشور است و در این میان آموزش شهروندان امری ضروری است به مساله آموزش به عنوان یک اصل محوری اشاره کرد و یادآور شد: آموزش حرف اول را در جهت ایجاد زمینه های لازم با هدف هدایت مردم از محیط های نا ایمن به محل های ایمن می زند که در دستورکار قرار دارد. در این زمینه مجموعه شهرداری تهران کارهای جدی انجام می دهد و سایر دستگاه ها نیز این مساله را در دستور کار قرار داده اند.

وی در ادامه گفت: ما امروز در نقاطی از شهر و در پیرامون تهران فضاهایی مانند سوله های بحران ایجاد کرده ایم که با آماده سازی آن مردم آسایش داشته باشند. 

زاکانی افزود: ما می خواهیم به مسیری برویم که فضاهای موجود شهر با نوسازی و بازسازی ای که انجام می شود، ایمنی داشته باشند. به عبارتی شرایط به سمتی پیش برود که بافت فرسوده ای نداشته باشیم که با ویژگی ریزدانگی، ناپایداری و نفوذناپذیری همراه باشد. 

وی ادامه داد: در دستورکار ما یک روند نوسازی و بازسازی منطقی وجود دارد که مقدمه آن اقداماتی است که انجام می شود از جمله ساماندهی ۲۲ گروهی که با ۹ سازمان مشترک اقدام می کنند جهت کاهش مخاطرات ساختمان های شهر تهران. اینها گام هایی است که به صورت اصولی بر محور حمل و نقل عمومی برداشته می شود که از کنار آن بتوانیم مشکلات زیست محیطی شهر را هم حل کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در سوله های بحران موادغذایی نگهداری می شود؛ بیان کرد: ما جز امکانات اولیه ای که برای امدادهای اولیه انجام می شود، چیزی نگهداری نمی‌کنیم. 

شهردار تهران یاد آور شد: به صورت منطقی باید از سوله های بحران به شکل چند بعدی استفاده کرد. سوله ای که می تواند در اختیار امور ورزش قرار گیرد، این کار انجام می شود. در حال حاضر سوله های بحران به صورت دو بعدی استفاده می شود.

وی تاکید کرد: این مجموعه ها بسیار مستحکم ساخته شده که در زلزله هایی با ریشتر بالا نیز قابل استفاده است اما در مجموع نباید این مجموعه ها از کارکرد اصلی خود خارج شود.

زاکانی در ادامه درباره دلایل عدم انتشار لیست ساختمان های ناایمن شهر تهران گفت: لیست اعلام کردن کار بسیار اشتباهی است. مهم این است که ساختمان های نا ایمن ایمن سازی شود. کاری که از گذشته تا امروز انجام می شده این است که به صورت تک بعدی مسایل ناایمنی مد نظر قرار گرفته است. به عنوان مثال اعلام می شد در بعد آتش نشانی مخاطراتی در برخی از ساختمان ها وجود دارد اما همه موضوعات که در حوزه آتش نشانی نیست بلکه به مسایل سازه ای نیز باید توجه شود.

وی بیان کرد: باید دست به دست دهیم تا تمام ساختمان های بالای ۶ طبقه را ایمن سازی کنیم. البته این کار از ساختمان های بسیار بلند شروع می شود تا به ساختمان های ۶ طبقه برسد. هر ساختمان دارای یک شناسنامه می شود که در آن ضرورت نوسازی و بازسازی یا حفظ شرایط موجود لحاظ می شود.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که ساختمان هایی که در سنوات گذشته در اختیار اشخاص یا سازمان های خاص قرار گرفته، چه زمانی تعیین تکلیف می شود؛ یادآور شد: ما دو دسته املاک داریم، یک دسته املاکی است که به افراد تحویل داده شده است و سالیان سال است که حق و حقوق شهر را نمی دهند ما لیست تمامی این املاک را تهیه کرده ایم و حکم به تخلیه این ساختمان ها داده ایم که بالغ بر ۳۰ ساختمان از بیش از ۱۰۰ ساختمان شناسایی شده تخلیه شده است.

زاکانی گفت: نکته دوم ساختمان هایی است که به سازمان ها و یا افراد دارای موسسه داده شده است و باید تبصره ماده ۶ برای تمامی این ساختمان ها مورد بررسی قرار گیرد و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در این رابطه در حال بررسی است تا گزارشی به شورای شهر تهران ارائه شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط