1401/09/29-12:29
اعلام جزئیات جلسه ویژه آلودگی هوا در وزارت کشور؛

پیش بینی اختصاص ۱۰ هزار میلیاردی در تامین اتوبوس/ افزایش سهم دولت در حمل و نقل عمومی

پیش بینی اختصاص ۱۰ هزار میلیاردی در تامین اتوبوس/ افزایش سهم دولت در حمل و نقل عمومی

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اعلام مباحث مطرح شده در برگزاری جلسه فوق العاده به دستور شخص رییس جمهوری در وزارت کشور در خصوص آلودگی هوا از پیش‌بینی ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای خرید اتوبوس و افزایش سهم دولت در حمل و نقل عمومی خبر داد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر تهران؛ مهدی چمران در جریان یکصد و شانزدهمین صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران در ابتدا با یادآوری ۲۹ آذر ماه بعنوان سالروز تجلیل از مقام شهید محمد جواد تندگویان ضمن گرامیداشت یاد و خاطر این شهید گفت: شهید تندگویان در حین اینکه بعنوان وزیر نفت کشور در آن زمان مسئولیت داشتند با احساس تکلیفی که داشتند در جبهه های جنگ حاضر بودند که در نهایت ایشان در محور اهواز و در منطقه دارخوین توسط نیروهای بعثی به اسارت گرفته شدند، این شهید پس از فشارهای سخت نیروهای بعثی در دوران اسارت به شهادت می رسند.

وی در ادامه با تبریک فرا رسیدن آخرین روز از ماه پاییز که به بلندترین شب سال نام گرفته برای ملت ایران و مردم کشورهایی که سنت های ایرانی را برپا می دارند آرزوی سلامتی کرد.

رییس شورای شهر ابقای پرویز سروری برای دومین سال متوالی بعنوان رییس شورای عالی استانها را تبربک گفت و اظهار کرد: شورای عالی استانها بعنوان مهمترین و بالاترین مرجع شورایی کشور است و ما امیدواریم با تلاشهای بیشتر  روابط بین دستگاه های اجرایی همچون دولت و مجلس و سایر ارگانها در جهت رفع مشکلات کشور و مردم بیشتر از قبل شود.

مهدی چمران در حاشیه یکصد و شانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همه مردم این سوال را دارند که باید با آلودگی هوا چه کرد، اظهار داشت: شب گذشته وزیر کشور جلسه‌ای را برگزار کرد که تمام معاونین وزارت خانه‌های درگیر با قانون هوای پاک حضور داشتند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حضور شهردار تهران در این جلسه یادآور شد: پیشنهاد دادیم که برنامه ها در قالب برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت همچون خرید واگن و تامین اعتبار برای آن پیش بینی شود؛ این باعث خوشحالی بود که با دستور رئیس جمهور این جلسه تشکیل شد.

وی با بیان اینکه شهرداری باید خرید واگن و اتوبوس را دنبال کند تا حمل و نقل عمومی ساماندهی شود، تصریح کرد: حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان در بودجه برای تامین اتوبوس ها پیش‌بینی خواهد شد، قرار بر این شد که طرح ترافیک فروخته نشود، این پیشنهاد نیز مطرح شد که قیمت بلیت اتوبوس نصف شود تا مردم به سمت حمل و نقل عمومی بیایند هرچند مساله اصلی قیمت نیست، بلکه کمبود اتوبوس است. 
 
نتایج کم کاری های مسئولان دوره گذشته در شهر مشهود است

چمران با اشاره به اینکه صرفه زمانی بیش از صرفه مالی مورد اهمیت است، خاطرنشان کرد: هیات دولت و شهردار تهران مسائل را دنبال می کنند، اما این موضوع انباشته شده از سالهای قبل است؛ ما مرتب اعلام کردیم که اگر شهر را به عنوان موجود زنده رها کنیم، دردها اینگونه رخ نشان خواهند داد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه نمودار خطی تهیه شده که تعداد اتوبوس‌ها در سالهای مختلف در آن مشخص بود، یادآور شد: این منحنی از سال ۹۲ آمار را نشان می‌دهد و از سال ۹۶ آمار کاهشی بوده به گونه‌ای که از ۶ هزار دستگاه به هزار و ۸۰۰ دستگاه رسید و سال ۱۴۰۱ مجددا روند افزایشی بوده است.

وی تاکید کرد: علاوه بر تلاش برای تامین واگن که به این زودی تحویل داده نمی‌شود، باید فرهنگ‌سازی شود که مردم از وسایل شخصی استفاده نکنند تا بتوانیم از این بحران عبور کنیم.

چمران با بیان اینکه باید سهم دولت در حمل و نقل عمومی جهت کاهش قیمت بلیت اتوبوس افزایش یابد، گفت: در مواردی دولت‌ها این سهم را کمتر پرداخته کرده یا نپرداخته‌اند و این بحث مطرح شد که سهم دولت افزایش یابد.

وی افزود: شهردار تهران این حکم را از وزارت کشور نداشته که مسئولیت اصلی آلودگی هوا را بر عهده داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ۱۱۵ واگن ملی نیز علاوه بر ۶۳۰ واگن تامین خواهد شد، خاطرنشان کرد: بخش تحقیقاتی وزارت دفاع و سازمان‌های دانشگاهی در این زمینه وارد می شوند که قراردادها آماده شده اما به این زودی انجام نمی‌شود و طی یک سال و نیم آینده باید اقدامات انجام شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط