1401/10/05-10:44
اظهارات اعضای شورا در جریان بررسی اصلاحیه بودجه شهرداری تهران؛

چمران: بودجه تنها در صورت ضرورت اختصاص پیدا می کند/ اولویت ما پرداخت دستمزد و حقوق است

چمران: بودجه تنها در صورت ضرورت اختصاص پیدا می کند/ اولویت ما پرداخت دستمزد و حقوق است

لايحه شهرداری تهران در خصوص اصلاحيه مصوبه بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران و سازمان ها و شركت های تابعه در یکصد و هفدهمین جلسه شورا مورد بررسی اعضاء قرار گرفت.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، محمد آخوندی، رئیس کمسیون برنامه و بودجه در ابتدای بررسی این لایحه و ارائه گزارش خود اظهار کرد: اصل لایحه که شهرداری ارائه داده برای افزایش بودجه است که ما سال گذشته در دو مرحله این افزایش را داشتیم یعنی بالغ بر ۶ هزار میلیارد شهرداری افزایش بودجه داشته است که بیش از ۵ هزار میلیارد آن برای حقوق و دستمزد بوده است.

آخوندی در ادامه گفت: برخی از موارد ذکر شده در این لایحه بلا استثناء اعمال شده است، برخی دیگر هم مربوط به پروژه ها و موارد مربوط به تملک و دارایی است مانند اعتباری که برای خط ۱۰ مترو در نظر گرفته شده بود که مورد پذیرش نبوده و حذف شد.

وی افزود: در موارد دیگر شهرداری اختیار استفاده از ماده ۱۸ دارد و می‌تواند از همان طریق مسائل را حل کند؛ برخی تبصره‌هایی هم که ذکر شده بود جای بررسی نداشت یعنی شهرداری می‌تواند در خصوص آن موارد هم از اختیارات خود استفاده کند و نیازی به طرح در اصلاحیه نیست.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در ادامه با تاکید بر اینکه سقف بودجه تغییری نمی‌کند، بیان کرد: نکته مهم بعدی اصلاحیه بر درآمدهاست که در این مورد درآمدهای پایدار افزایش و غیر پایدار کاهش یافت.

چمران: بودجه تنها در صورت ضرورت اختصاص پیدا می کند

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این نکته که ارجاع اختیارات یا بخشی از آن به جایی دیگر تنها مشکلات را تشدید می‌کند، اظهار کرد: ما اعلام کردیم که کمبود بودجه داریم و از بسیاری از موارد مانند حمل و نقل کسر بودجه صورت گرفته تا به حقوق اضافه شود، بنابراین بودجه تنها در صورت ضرورت اختصاص می‌یابد و در حال حاضر اختصاص بودجه به نمایشگاه شهر آفتاب و همشهری و غیره ضرورتی ندارد و منطقی نیست.

اقراریان: اصلاحیه بودجه برای پرداخت حقوق و دستمزد باشد نه موضوع دیگری

مهدی اقراریان عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص این لایحه گفت: ما به دلیل مصوبه‌ای که کشوردر این باره داشته، افزایش حقوق و دستمزد داشته‌ایم، بنابراین اصلاحیه وارد و قابل قبول است اما اصلاحیه‌ای که موارد آن مشخصص باشد نه اینکه به بهانه اصلاحیه، بودجه در مواردی دیگر غیر از حقوق و دستمزد هزینه شود.

وی در ادامه با بیان اینکه طبق بررسی‌ها به عنوان مثال در بهشت زهرا فراتر از حقوق و دستمزد پرداخت می‌شوند، در خواست کرد: اصلاحیه تنها در مورد حقوق و دستمزد باشد و این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

آخوندی: بودجه ایمن سازی گود برج میلاد مورد توجه قرار گیرد

آخوندی در پاسخ به تذکر چمران گفت: در مورد همشهری این بودجه برای خرید است و در اصلاحیه، عنوان آن تغییر کرده است، در مورد شهر آفتاب هم تعهداتی که شهرداری داشته اگر اجرایی شود درآمدهای هنگفتی در پی خواهد داشت؛ به نظر من شهر آفتاب باید مورد حمایت قرار گیرد. 
وی افزود: در مورد ساختمان منطقه ۶ نیز باید بگوییم که این پروژه ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل نیاز به بودجه دارد. مورد بعدی هم در مورد گود برج میلاد است که به نظر می‌رسد باین مورد هم از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

چمران: اولویت ما پرداخت دستمزد و حقوق است

چمران در پاسخ به این نکته تصریح کرد: ما با هیچ افزایش بودجه‌ای موافق نیستیم زیرا اولویت ما پرداخت حقوق و دستمزد است؛ در مورد شهر آفتاب هم تنها در صورتی می‌توان بودجه‌ای اختصاص داد که از برگزاری نمایشگاه در آنجا اطمینان حاصل شود.

وی تصریح کرد: باید مطمئن شویم که آیا اصلا نمایشگاه کتاب قرار است در آنجا برگزار شود یا خیر؟ اگر در آنجا برگزار نشود چه اصراری وجود دارد، این می‌تواند صرفا صرف هزینه اضافی باشد، واقعیت امر این است که نهادهای مربوطه تمایل و قصدی ندارند از مصلی خارج شده و به شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه کوچ کنند.

نادعلی: در صورت فراهم شدن امکانات تعیین شده بودجه شهر افتاب اختصاص یابد

نادعلی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه بررسی این لایحه در خصوص اختصاص بودجه به نمایشگاه شهر آفتاب گفت: در مورد شهر آفتاب در جلسه‌ای که در این باره انجام شد مقرر شد به شرط فراهم شدن برخی امکانات تعیین شده این بودجه اختصاص یابد که تنها پس از بررسی و نظارت، بودجه لازم به این نمایشگاه تعلق خواهد گرفت.

مهدی عباسی: فضای شهر آفتاب جوابگوی تقاضا و حضور است

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز در ادامه ضمن اعلام مخالفت خود در خصوص اختصاص بودجه به موارد غیر ضرور تذکر داد: در مورد شهر آفتاب هم همه می‌دانند که متراژ ۳۰ هزار مترمربع جوابگوی حجم بالای تقاضا و حضور است و به ندرت نیاز به بیش از این متراژ است، بنابراین به نظر می رسد اختصاص این اعتبار در اینجا ضرورتی ندارد.

میثم مظفر: هموارسازی جاده های دسترسی به شهر آفتاب اولویت دارد

میثم مظفر، عضو شورا نیز با اشاره به وضعیت مسیرها و جاده‌های منتهی به نمایشگاه متذکر شد: بهتر است بودجه در نظر گرفته شده به هموارسازی جاده‌های دسترسی به نمایشگاه مانند مباحث ترافیکی و حمل و نقل اختصاص یابد؛ این اقدام واجب است و تا زمانیکه این واجبات انجام نشده، اختصاص این بودجه به بحث متراژ ضروری نیست و این بهانه ای است که دولت ارائه می‌دهد.

حبیب کاشانی: اولویت اول حمل و نقل عمومی باشد

حبیب کاشانی عضو دیگر شورا نیز در جریان بررسی این لایحه با بیان این نکته که در بودجه بندی امسال مبلغ ۴۰ میلیارد تومان به شهر افتاب اختصاص داده شده که حاصل بررسی‌ها انجام شده و ارزیابی تمام جوانب است، تذکر داد: بودجه ۱۴۰۱ را ما بستیم که برای شهر آفتاب ۴۰ میلیارد اختصاص داده‌ایم و حالا در خواست ۱۱۰ میلیارد منطقی نیست.

خزانه دار شورا تصریح کرد: ما همه جوانب را بررسی کرده‌ایم؛ در بررسی‌ها و نظرسنجی‌ها مشکل مردم به ویژه قشر دانشجو موضوع حمل و نقل است اگر در حال حاضر بنا بر این ارزیابی‌ها به جای تعمیر راه‌های ارتباطی به موضوع افزایش درآمد بپردازیم، درست نیست.

کاشانی تاکید کرد: در حال حاضر اولویت اصلی ما شهر آفتاب نیست و با توجه به محدودیت بودجه این موضوع اولویت ندارد، اولویت اول باید حمل و نقل عمومی باشد.

در ادامه حجت الاسلام آقامیری در خصوص پایدار سازی گود برج میلاد تذکر داد: ما هنوز نمی‌دانیم بودجه ای که اختصاص داده شده است برای این منظور تحقق یافته یا خیر؟

آخوندی در پاسخ گفت: این مشکل در جلسه‌ای که برگزار شد، حل شده است.

چمران: نمی توانیم بودجه را برای موارد غیرضروری هزینه کنیم

در ادامه چمران تصریح کرد: ما یک اصل داریم و آن این است که لوایح پیش از اقدام و اشتغال باید تصویب شود نه اینکه کار انجام شده و در مرحله بعد برای تصویب به صحن شورا بیاید؛ همه موارد ذکر شده در لایحه مورد تایید است اما در حال حاضر اولویت‌های دیگری وجود دارند که با توجه به محدودیت بودجه باید در اولویت قرار بگیرند.

چمران افزود: ما باید نخست به حل مسائلی بپردازیم که گره‌ای از مردم باز کند و نمی‌توانیم بودجه را برای موارد غیر ضروری هزینه کنیم.

احمد صادقی: موضوع افزایش اعتبار حقوق ها شفاف سازی شود

احمد صادقی عضو دیگر شورا نیز با اشاره به اینکه در لایحه مشخص نشده که این اختصاص بودجه به حقوق برای ضریب‌های افایش خقوق است یا جذب نیروی جدید، تذکر داد: این بودجه برای افزایش دستمزد و حقوق است اما نشان نمی‌دهد که این افزایش بابت ضریب‌هایی است که برای افزایش حقوق ابلاغ شده یا برای جذب نیروی جدید است.

وی افزود: با پیگیری که از منابع انسانی انجام شده هیچ آماری از تعداد حقوق بگیران در دست نیست؛ آیا این افزایش برای جذب نیروی جدید است یا برای ضریب‌های افزایش حقوق، این موضوع شفاف نیست و باید تعیین تکلیف شود.

صادقی افزود: غیر از بحث حقوق و دستمزد، ردیف‌های دیگری از جمله مباحث فرهنگی و هنری در مراکز فرهنگی، کمک به صندوق‌های بازنشستگی و کمک به زیر ساخت دریاچه چیتگر و .. وجود دارد، چرا برای نگهداری دریاچه ما باید هزینه کنیم، آنها درآمد و سود خود را دارند، اگر در اینجا صرفا مباحث حقوقی و دستمزدی مطرح است باید این برنامه‌ها از جدول بودجه حذف شود.

تشکری هاشمی: طبق قانون بودجه هزینه ای نمی تواند بیش از ۶۰ درصد باشد

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا نیز در ادامه متذکر شد: اگر قرار است بودجه تغییری یابد و منابع جابجا شوند، اولویت با خواست و مطالبه مردم است، مثلا روز گذشته به دنبال بارندگی شاهد اختلال در تردد بودیم، این مسائل باید اولویت دارد و باید حل شود.

تشکری هاشمی تاکید کرد: طبق قانون ما نمی‌توانیم بیش از ۶۰ درصد بودجه را برای مخارج جاری اختصاص دهیم و نباید از این مرز عبور کنیم، در دردیف تملک و دارایی هیچ کدام ضرورتی ندارد جز در مورد برج میلاد که با مشکلاتی مواجه شده است و برای تکمیل این نیاز به بودجه دارد لذا درخواست می‌شود به دلیل امینت و اهمیت، این مورد استثنا شود.

مظفر: ضرورتی برای اختصاص بودجه مازاد وجود ندارد

مظفر در ادامه روند بررسی این لایحه  تذکر داد: در مورد شهر آفتاب، ساختمان فرهنگ و ساختمان منطقه ۶ هیچ ضرورتی برای اختصاص بودجه مازاد وجود ندارد و برآورده‌ها حاکی از ان است که طی چند سال اخیر هیچ هزینه‌ای در این پروژه‌ها صورت نگرفته است.
 
چمران: در حال حاضر امکان افزایش بودجه برای شهر آفتاب وجود ندارد

در ادامه چمران پیشنهاد کرد: ما هیچ بودجه‌ای اضافه نکنیم اما درمورد گود برج میلاد به دلایل ایمنی که در نتیجه بازرسی‌ها صحت آن تایید شده است، بودجه‌ای در نظر گرفته شود، در مورد شهر آفتاب و موارد دیگر در حال حاضر امکان افزایش بودجه وجود ندارد؛ بنابراین پییشنهاد می‌شود باقی موارد به استثنای گود برج میلاد که خطرآفرین است و به همه شهر آسیب می‌رساند، حذف شود و بودجه تنها به بحث حقوق و دستمزد اختصاص یابد، تنها به خاطر مصالح عمومی شهر حتی نمی توانیم به شهر آفتاب هم بودجه‌ای اختصاص یابد.

سروری: از اقدام شهرداری در گود برج میلاد تشکر می کنیم

پرویز سروری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه در خصوص مسئله برج میلاد گفت: در جلساتی که در این باره با مسئولین مربوطه برگزار شد، از آن‌ها خواسته شد با توجه به خطرات نگران کننده‌ای که وجود دارد برای رفع این خطر اقدام عاجل انجام شود، باید در اینجا از شهرداری تشکر کنیم و این روند انتقادی در شورا را تغییر دهیم و زمانی هم که ریاست شورا در مورد موضوعی اظهار نظر کرده و رای نهایی خود را اعلام می‌کند باید مورد قبول و پذیرش اعضا قرار بگیرد.

پیرهادی: گود فرهنگ جزو گودهای ناایمن تهران است

پیرهادی نیز در ادامه بیان کرد: درخواست می‌شود که در لایحه ارائه شده هیچ مورد مبهمی وجود نداشته باشد و تمام موارد مشخص شود که به چه موضوعی بودجه اختصاص داده شده است.

وی در خصوص گود فرهنگ نیز گفت: این گود جزو گودهای ناایمن در تهران محسوب شده و در لیست مجموعه‌های ناامن قرار دارد، اگر در این باره دچار بحران شویم تمام آن خیابان فرو ریخته و برای مردم مشکل ساز می‌شود لذا درخواست می‌شود این مورد هم مورد توجه اعضاء قرار بگیرد، اگر در این زمینه سرمایه گذاری پیدا شد، اقدام شود در غیر این صورت بودجه لازم برای موضوع اختصاص داده شود.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران: سیاست های شورا در حمل و نقل جدی گرفته می شود

در ادامه روند بررسی لایحه معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران نیز نکاتی را بیان کرد و گفت: موارد ذکر شده در لایحه مشخص شده است و تمام مواردی که در خصوص آن‌ها درخواست بودجه شده است، مشخص است؛ تلاش ما این است که سیاست‌های شورا در مورد حمل و نقل را جدی گرفته شود، هم برای مترو و هم برای بهره بردار نیز بودجه مناسبی در نظر گرفته شده که پس از اجرایی شدن گزارش آن به صحن شورا ارائه خواهد شد.

فروزنده ادامه داد: در خصوص گود فرهنگ هم مقرر شد در پروژه‌های فی مابین شهرداری و قرارگاه موضوع پیگیری شود.

چمران: دلیل ارائه اصلاحیه بودجه افزایش حقوق و دستمزد است

چمران در نهایت ضمن تشکر از زحمات انجام شده در این زمینه بیان کرد: تلاش ما این است که نتیجه مناسب را در این باره به دست آوریم لازم به ذکر است که در اینجا برخلاف برخی اظهارات کار سیاسی انجام نمی‌شود. اضافه حقوق‌ها علت اصلی طرح لایحه است و ما در اینجا این موضوع را مد نظر قرار داده و بررسی کردیم، موضوع برج میلاد هم ضرورت دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.

در پایان در خصوص ردیف های اصلاحی ارائه شده، رای گیری شد که علاوه بر موضوع اصلی اصلاحیه که همان افزایش حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری بود، تنها ایمن سازی گود کنار برج میلاد و تکمیل ساختمان اداری شهرداری منطقه شش تصویب شد. همچنین مصوب شد شهرداری ظرف مدت یک هفته جدول کاهشی ردیف های اصلاحی تصویب شده را برای تایید به شورا ارائه کند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط