1401/10/08-11:20
شهردار گرگان:

توسعه متوازن با محوریت محرومیت زدایی در محلات کم برخوردار در کنار تکمیل پروژه های عمرانی از اولویت های اصلی شهرداری گرگان

توسعه متوازن با محوریت محرومیت زدایی در محلات کم برخوردار در کنار تکمیل پروژه های عمرانی از اولویت های اصلی شهرداری گرگان

شهردار گرگان در مصاحبه ای عنوان کرد: در این دوره از مدیریت شهری در کنار تکمیل پروژه های عمرانی همچون شهربازی مدرن و بازارموزه هفت شهر و همچنین تقویت زیرساخت های سرمایه گذاری، است توسعه متوازن و عدالت منطقه ای با محوریت محرومیت زدایی و ارتقای رفاه زندگی شهروندان در محلات کم برخوردار به عنوان یکی از اولویت های اصلی شهرداری گرگان تعریف شده است.

به گزارش شهردارآنلاین محمدرضا سیدالنگی شهردار گرگان به سوالات خبرنگار بدین گونه پاسخ داد:

۱-یکی از مهم ترین برنامه های شهرداری گرگان در دوره جدید زدودن فقر کالبدی از محلات کم برخوردار عنوان شد، در این راستای چه سازو کاری تعریف شده است؟

با توجه به تعامل شهرداری گرگان با وزرات کشور و در راستای سیاست های محرومیت زدایی دولت سیزدهم، ۲۱ محله با جمعیتی بیش از ۹۷هزار نفر در شهر گرگان شناسایی و ثبت شده است. در قدم اول تمامی ابعاد کالبدی، فرهنگی و جمعیتی محلات هدف به صورت میدانی شناسایی و مورد بررسی قرار گرفت. انجام مطالعات جامع و شناخت کامل از وضعیت فعلی محلات کم برخوردار، زمینه ترسیم نقشه راهبردی برای رسیدن به شرایطی مطلوب را برای شهرداری گرگان فراهم کرده است. اولین محله ای که با توجه به موقعیت مکانی، ابعاد مشکلات و ویژگی های کالبدی مورد توجه قرار گرفت، محله انجیراب بوده است. یکی از مهم ترین سازوکارهایی که شهرداری گرگان جهت زدودن فقر کالبدی در محله انجیراب و همچنین دیگر محلات کم برخوردار مد نظر قرار داده است، تقویت هم افزایی و بهره مندی از ظرفیت دستگاه های ذیربط جهت تسریع در حل مشکلات محلات کم برخوردار بوده است. علاوه بر شناسایی وضعیت موجود محلات و اقدامات عمرانی توسط مدیریت شهری، باید گفت ایجاد مدیریت یکپارچه و بسترسازیی جهت هم افزایی بین دستگاه های اجرایی و ذیربط از جمله سیاست های شهرداری گرگان جهت محرومیت زدایی در محلات کم برخوردار می باشد. 

۲-تا به اینجا به چه سازمان ها و دستگاه های اجرایی در راستای محرومیت زدایی همکاری شده است؟

سپاه گرگان، اداره کل راه و شهرسازی، استانداری، اداره کل نوسازی مدارس، شرکت توزیع نیروی برق گرگان، آب و فاضلاب شهری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل ورزش و امور جوانان و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از جمله سازمان هایی بوده اند که در طرح محرومیت زدایی در محله کم برخوردار انجیراب با شهرداری گرگان همکاری داشتند. 

۳-شناسایی مشکلات محلات کم برخوردار بر چه مبنایی تعریف می شود؟

تهیه اطلس فضایی محلات، طرح جامع نیازسنجی مشکلات شهروندان به تفکیک محلات، اطلاعات عمرانی و نقشه های موجود، گفت و گو با شهروندان و حضور میدانی عوامل شهرداری گرگان در محله انجیراب سبب شد تا شهرداری گرگان نسبت به مشکلات موجود اشراف کافی و کاملی پیدا کند تا برنامه ریزی درستی صورت بگیرد. همچنین در بررسی میدانی سعی برآن شد تا بر اساس مشکلات شناسایی، فوریت هایی در راستای حل و رفع مشکلات احصاء شده اجرا شود. 

۴-ضرورت اجرای فوریت ها بر چه مبنایی صورت گرفته است؟

به طور مثال برخی از کوچه های محله انجیراب از ابتدای شکل گیری سکونت بعد از گذشت ۲ دهه هنوز دارای معابر خاکی بوده است و چنین مشکلاتی که ریشه چندین ساله داشت با فوریت های لازم در کمترین زمان اقدامات زیرسازی و آسفالت انجام و زمینه رضایت شهروندان را فراهم کرده است. یا نبود باکس زباله و شیب غیراستاندارد جداول از جمله مشکلاتی بوده است که در کمترین زمان حل و رفع شده است. فوری سبب شد تا جدیت مدیریت شهری برای زدودن فقر کالبدی از چهره محلات کم برخوردار توسط شهروندان بیشتر احساس شود. همچنین طبق مطالعاتی و نیازسنجی های صورت گرفته، حل معضل تردد شهروندان محله انجیراب به مرکز شهر، با افزایش اتوبوس های درون شهری در این محله کاهش پیدا کرده است. تمامی اقدامات مدیریت شهری با هدفمندی و بر مبنای خواست جمعی شهروندان ساکن در محلات کم برخوردار صورت خواهد گرفت. 

۵-توسعه متوزان چه اهمیتی در حوزه مدیریت شهری دارد؟ 

ملاحضه بفرمایید در هر دوره از مدیریت شهری، یک سری برنامه ها و اولویت ها مد نظر مدیران شهری قرار خواهد گرفت. در این دوره از مدیریت شهری در کنار تکمیل پروژه های عمرانی همچون شهربازی مدرن و بازارموزه هفت شهر و همچنین تقویت زیرساخت های سرمایه گذاری، لازم به ذکر است توسعه متوازن و عدالت منطقه ای با محوریت محرومیت زدایی و ارتقای رفاه زندگی شهروندان در محلات کم برخوردار به عنوان یکی از اولویت های اصلی شهرداری گرگان تعریف شده است. اگر یک منطقه در شهر گرگان رشد کند و دیگر مناطق دچار محرومیت های گسترده ای باشند، رشد نامتوازن صورت می گیرد و این مسئله تبعات جبران ناپذیری برای شهر خواهد داشت. پس هدف نا ایجاد رشد متوازن و استقرار عدالت منطقه ای در تمامی محلات شهر گرگان خواهد بود. کاهش شکاف طبقاتی بین مناطق و افزایش ارزش افزوده در محلات کم برخوردار، قطعا زمینه ارتقای سرمایه اجتماعی و همبستگی بیشتر بین شهروندان گرگان را فراهم خواهد کرد و تا حد زیادی از معضل آسیب های اجتماعی جلوگیری خواهد شد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط