1401/10/26-12:24
یادداشت؛

«من شهردارم» و ظرفیت «شهروند رسانه»

«من شهردارم» و ظرفیت «شهروند رسانه»

🖋فرشید اسحاقی؛ کارشناس رسانه

استفاده از ظرفیت‌های شهروندی در اداره امور شهر و معنی‌دار کردن مشارکت شهروندان در حل مشکلات محلات، رویکردی است که در دوره اخیر مدیریت شهری به‌طور جدی دنبال شده و اکنون با اجرای طرح «من شهردارم» به منصه ظهور رسیده است. اینکه شهروندان در مشارکتی فعال، برای موضوعات محله خود تصمیم بگیرند و اولویت‌های پروژه‌های محلی را برای کوتاه‌مدت و میان‌مدت تشخیص دهند، اتفاقی مهم است که این روزها در محله‌های پایتخت با اجرای طرح «من شهردارم» و بودجه‌ریزی مشارکتی برای شهر در حال رخ دادن است. اما فارغ از هر نتیجه‌ای که در پایان نظرسنجی‌ها حاصل شود، توجه به ظرفیت‌های «شهروند رسانه» برای تبیین هرچه بهتر خدمات شهری به شهروندان و افزایش آگاهی‌های مردمی از آنچه در خدمات روزانه به شهر در بخش‌های مختلف شهرداری ارائه می‌شود، موضوعی است که می‌تواند افزایش اعتماد به نهادهایی چون شهرداری را در پی داشته باشد.

واقعیت آن است که در هزاره سوم، مفهوم «شهروند رسانه» به‌عنوان ابزار مهم ارتباطی از کارکردهای مختلف برخوردار است که می‌تواند با برنامه‌ریزی و استفاده صحیح از این ظرفیت، ثمرات خوبی در امیدآفرینی و بهبود کیفیت زندگی شهری برای آینده تهران همراه داشته باشد. «شهروند رسانه» که عمدتا آثار منفی آن در بیان مشکلات، ضعف‌ها و نارسایی‌های خدماتی به شهروندان به چشم آمده و عمدتا نیز مورد سوء‌استفاده معاندان و جریانات حامی ناامیدی و القای ناکارآمدی  قرارگرفته است، اکنون می‌تواند با تبیین درست فعالیت‌ها و خدمات متناوب شهرداری به شهروندان، به بازویی برای افزایش اعتماد عمومی منجر شود. در چنین شرایطی می‌طلبد، مسئولان شهری با برنامه‌ریزی مناسب و ترسیم پیوست‌های رسانه‌ای - اجتماعی، بهره‌مندی از ظرفیت‌های «شهروند رسانه» در پیشبرد اهداف عالیه مدیریت شهری در خدمت به شهروندان را دنبال کنند. بی‌تردید، توجه به آثار رسانه‌ای و اجتماعی طرح‌هایی چون «من شهردارم» و ظرفیت‌های نهفته در جریان «شهروند رسانه»، می‌تواند فرصتی بی‌بدیل برای ارتقای کیفیت زندگی شهری را نیز به همراه داشته باشد. چنانچه حس تعلق خاطرمحلی، یکی از نیازهای مهم زندگی به‌ویژه زندگی شهروندی محسوب شده که پیامی مستتر در طرح‌هایی چون «من شهردارم» را در خود جای داده است.به‌طور قطع، شهروندان برای اعلام نیازها و دیدگاه‌های خود در زندگی شهری باید تریبون داشته باشند تا مستقیم و بدون واسطه خواسته‌ها، مشکلات و نیازهای خود در زندگی محله را به گوش مسئولان رسانده و از سویی، مسئولان نیز باید  بدانند با توجه به نیازهای مخاطب، در چه مواردی برنامه‌ریزی کنند.

این مهم‌اکنون با اجرای طرح «من شهردارم» در حال تحقق است که درصورت اجرای شفاف و کارآمد، افزایش اعتماد میان مخاطبان را دنبال داشته و ظرفیت «شهروند رسانه» به عاملی مهم برای تبیین خدمات به شهروندان تبدیل شود و در نهایت کیفیت زندگی شهری را برای چند سال آینده ارتقا بخشد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط