1401/11/04-15:38
زاکانی در صحن شورا:

در بودجه ۱۴۰۲ با ساماندهی ردیف‌های اعتباری، هزینه‌ای و سرمایه‌ای به دنبال شفافیت و چابک‌سازی هستیم/ رشد ۵۶ درصدی بودجه سال آینده نسبت به امسال

در بودجه ۱۴۰۲ با ساماندهی ردیف‌های اعتباری، هزینه‌ای و سرمایه‌ای به دنبال شفافیت و چابک‌سازی هستیم/ رشد ۵۶ درصدی بودجه سال آینده نسبت به امسال

شهردار تهران با بیان اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۲ برشی از برنامه چهارم است، گفت: ساماندهی ردیف‌های اعتباری، هزینه‌ای و سرمایه‌ای انجام شده است که هدفش شفافیت و چابک‌سازی است.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از شهر، علیرضا زاکانی در یکصد و بیست و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران و در جریان ارائه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری پایتخت به شورای شهر گفت: امروز افتخار داریم که لایحه بودجه سال آینده را به شورا تقدیم می کنیم. پیام لایحه بودجه سال آتی این است که هرچه دیگران تلاش کنند که مانع چرخش چرخ کشور شده و ایران را از پیشرفت و سازندگی و حرکت به سمت قله های افتخار باز دارند، راه به جایی نخواهند برد.

شهردار تهران ضمن محکومیت پیش نویس پارلمان اروپا و اقدام مقابله به مثل ایران نسبت به این موضوع، خاطرنشان کرد: این مساله نشان دهنده استیصال آنهاست. آنها می خواستند کشور را با یک چالش بزرگ مواجه کنند.

وی با بیان اینکه امروز تلاش آنها در قالب یک انتقام گیری جدید و با یک حرکت مذبوحانه در مورد سپاه پاسداران دنبال می شود، یادآور شد: این اقدام هم محکوم است و هم نوع مواجهه مردم و مسئولان کشور که نمونه آن در لباس رئیس و نایب رئیس شورا دیده می شود، حکایت از این دارد که به هیچ یک از اهداف خود نرسیده اند و فقط اراده ما را بیشتر کرده اند.

زاکانی با اشاره به تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: شورای شهر ششم نشان داد که اراده بر اصلاح، پیشرفت و خدمتگزاری دارد؛ لذا بودجه ای تقدیم می کنیم که ویژگی های آن با بودجه قبل تفاوت های جدی دارد.

وی افزود: این لایحه برشی از برنامه چهارم است و برای ما این موضوع قطعی است؛ نکته دوم ساماندهی ردیف های اعتباری هزینه ای و سرمایه ای است که هدفش شفافیت و چابک سازی است و در این زمینه ۶ هزار و ۵۰۰ ردیف که دو هزار و ۵۰۰ ردیفش حقوق و دستمزد بود به دو هزار و ۸۵۰ ردیف رسید. چیزی حذف نشد اما تجمیع و دسته بندی شد.

بودجه امسال مبتنی بر شاخص بر محور توسعه عدالت است

زاکانی در ادامه با بیان اینکه بودجه امسال مبتنی بر شاخص است، اظهار کرد: در کنار آن توجه شد تمام پروژه های ما باید پیوست های فنی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی و پدافند عاملی داشته باشند و هرآنچه به توسعه عدالت در شهر است در تمام اجزا و عناصر وجود داشته باشد.

برای اولین بار مدیریت مشارکتی در بودجه ریزی نقش داشت

وی تأکید کرد: شفافیتی در خصوص سازمان ها و شرکت ها داریم تا از طریق نظام بودجه ریزی دقیق، نظارت منطقی را اعمال کنیم و در نهایت این بودجه و اعتبار را در معرض مردم قرار دهیم و بخشی از طرح ها را به انتخاب مردم انجام دهیم که در همین راستا پویش «من شهردارم» پیش بینی شد و تعداد زیادی از پروژه ها در معرض مردم قرار گرفت. به طوری که برای اولین بار این الگو و مدل که مدیریت مشارکتی است، در شهر اعمال شد و به نتیجه رسید.

۴۶۲ طرح را با چهار هزار میلیارد تومان برای انتخاب به مردم واگذار کردیم 

شهردار تهران با اشاره به ساماندهی تبصره های بودجه، خاطرنشان کرد: در طرح من شهردارم بالغ بر پنج میلیون رکورد به ثبت رسید؛ ۴۵۰ هزار پرسشنامه از سوی مردم تکمیل شد و ۳۵۰ هزار نفر مشارکت مستقیم داشتند. با پالایشی که صورت گرفت امکانی ایجاد شد تا از آحاد مردم در خصوص دو هزار و ۸۵ طرح نظر دریافت کنیم و هزار و ۴۶۲ طرح را با چهار هزار میلیارد تومان به انتخاب مردم واگذار کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: مسیری که ما دنبال کردیم این بود که اعتبارات مبتنی بر خواست مردم دیده شد. ۲۷۵ درصد از بودجه مرتبط با پسماند رشد پیدا کرد و ۹۴ درصد از اعتبار را برای ساماندهی حیوانات موذی افزایش دادیم.

بودجه بر اساس طرح خدمت، در ۵ فصل ارائه و تلاش شده برش برنامه در بودجه سال ۱۴۰۲ شفاف باشد

زاکانی با تأکید بر اینکه راهبردها و محورهای تحول برنامه چهارم در بودجه سال ۱۴۰۲ مدنظر قرار گرفت، یادآور شد: برنامه بر اساس طرح خدمت و در پنج فصل ارائه شده و سعی شده تا برش برنامه در بودجه سال ۱۴۰۲ شفاف باشد.

شهردار تهران با اعلام اینکه تکالیف مستمر نیز در بودجه لحاظ شده است، اظهار کرد: همچون سال قبل بودجه سه سطحی دیده شده است که تکلیف ما نسبت به شوراست و از طریق منابع نقد و غیر نقد دنبال می کنیم و در بخش سوم نیز بر اساس ماده ۱۹ و مشارکت دنبال می شود.

بودجه سال جاری بالغ بر صددرصد محقق می‌شود

وی افزود: در سال گذشته از ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه اصلاحی شورا ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به میزان ۹۹ درصد محقق شد و از ۵۰ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان در سال جاری که تکلیف ماست آنچه ظواهر نشان می دهد بالای صددرصد محقق خواهیم کرد. در حال حاضر به لطف الهی ۴۳ هزار میلیارد تومان در حوزه نقد محقق شده و در دو ماه پایانی سال که شیب دریافتی در حوزه عوارض و پروانه ها تشدید می شود امکان طوری است که با توجه به درآمدهای پایدار، برآورد می کنیم که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به صورت غیرنقد محقق کنیم. ما از سقف اول و دوم بودجه سال قبل خود عبور می کنیم.

بودجه سال آینده ۵۶ درصد نسبت به سال جاری افزایش داشته است

زاکانی با بیان اینکه یک سال و چهار ماه و ۲۳ روز در خدمت مردم هستیم، گفت: ما بودجه را در سطح دوم با مجوز شورا دنبال می کنیم. در سطح اول ۷۸ هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان با ۵۶ درصد افزایش نسبت به سال قبل به شورا ارائه می دهیم.

تحقق ۱۲۰ درصدی بودجه سال جاری در تاریخ بلدیه بی‌نظیر است

وی افزود: با توجه به حملات سایبری در خردادماه و اغتشاشات اخیر دچار آسیب شدیم اما قوت کار ما باعث شد که امسال با پیش بینی نسبت به بودجه غیر نقد از سقف اول و دوم بودجه عبور کنیم و بودجه را بیش از ۱۲۰ درصد عملیاتی کنیم که در تاریخ بلدیه بی نظیر است.

زاکانی تأکید کرد: این رقم در ۱۰ سال اخیر بی سابقه بوده است؛ جز در سال ۹۵ مبلغ پنج هزار میلیارد تومان با اعتبار بانک شهر به سرجمع اعتباری اضافه شده بود اما امسال کارکرد جدی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که ۵۰ درصد در واگذاری دارایی سرمایه ای و ۳۶ درصد در دارایی مالی افزایش را داشته باشیم، یادآور شد: چشم انداز و اختیاراتی که به ما داده شده بود عملیاتی کردیم و امسال نیز نوع عمل ما معنی بسیار ویژه ای پیدا خواهد کرد.

کاهش ۳۹ درصدی اعتبارات هزینه‌ای 

شهردار تهران گفت: در اوج شفافیت و اقداماتی که انجام دادیم اعتبارات هزینه ای که ۵۳ درصد اعتبارات امسال است به ۴۸ درصد می رسد و ۳۹ درصد کاهش می یابد. اعتبارات تملک دارایی و سرمایه ای از ۳۵ درصد به ۴۰ درصد می رسد که رشد بسیار خوبی را نسبت به اعتبار سال قبل داشته  که ۸۰ درصد رشد اعتباری را شامل خواهد شد.

وی با بیان اینکه پیام این است که در حوزه هزینه ای ۳۹ درصد و در حوزه تملک سرمایه ای ۵۹ درصد و درصد و ۸۰ درصد رشد کردیم، گفت: قدرالسهم شهر بر این اساس تشدید یافته است.

زاکانی تأکید کرد: ما عملا حمل و نقل ترافیک را که ۳۳ درصد بودجه داشت حفظ کردیم و در سطح کلان ۷۸ هزار میلیارد تومان، ۵۴ درصد رشد پیدا کرده است. در ایمنی و مدیریت بحران و شهرسازی و معماری افزایش را شاهد هستیم. در حوزه امور اجتماعی ۱۰ درصد به ۱۱ درصد رسید و در توسعه مدیریت هوشمندسازی شهری افزایش ۲۹ درصدی لحاظ شده است. با توجه به این سرجمع ۵۶ درصد افزایش پیدا کرده و قدرالسهم بخش های مختلف نسبت به سال قبل رشد پیدا کرده است.

شهردار تهران با بیان اینکه سال قبل شورا ۱۰ هزار میلیارد تومان به تبصره ۲۹ مجوز داد و امسال خواستیم ۳۰ هزار میلیارد تومان مجوز داده شود که علاوه بر ۷۸ هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: سال قبل با برآورد موجود تعهد صد در صدی خود را در اعتبار انجام دادیم و صد در صد تبصره ۲۹ در منابع غیر نقد را نیز انجام می دهیم و به اعتقاد ما محقق شده است و بیش از این خواهد بود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ما علاقمندیم که دیون بانکی را پرداخت کنیم و ما به ازای آن تسهیلات دریافت کنیم تا کار در شهر صورت بگیرد و کاری جدی و اساسی باشد.

با دریافت مجوز ۳۰ همت دیگر آن را صرف حمل و نقل می‌کنیم

زاکانی با اشاره به مشارکت از طریق مولد سازی در سقف و سطح سوم بودجه، یادآور شد: عمده مجوز در سقف و سطح سوم بودجه به حوزه حمل و نقل باز می گردد. ما مسیری را می رویم که ماحصل آن در حوزه حمل و نقل و فنی و عمرانی ۲۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان کف بودجه پیش بینی شده و ۳۰ همت دیگر نیز مجوز می گیریم تا به سمت حمل و نقل سوق دهیم.

شهردار تهران با بیان اینکه مناطق به عنوان مجموعه های فعال و مولد پشتوانه سازمان ها و شرکت ها قرار می گیرند، گفت: این در حالی است که شرکت ها و سازمان ها نیز پشتوانه خدمت در مناطق هستند. در دو منطقه به صورت الگو این اقدام انجام شد و به سایر مناطق تعمیم داده شد. هر منطقه ظرفیتی خاص دارد و در قبال پروژه های عظیم خود متعهد خواهد بود. برای مثال منطقه ۶ نسبت به خاستگاه های مترو این منطقه متعهد است و با کارکردهای جدی که دنبال می کند پشتوانه مالی را فراهم خواهد کرد.

زاکانی با بیان اینکه مناطق در حوزه حمل و نقل و تجهیزات نقش آفرین بودند، یادآور شد: ما در حوزه افزایش بودجه نسبت به سال قبل با ویژگی های شفافیت، شاخص مداری و مبتنی بر برنامه، ۵۶ درصد در سقف اول بودجه افزایش را شاهد هستیم.

وی اعلام کرد: بخش عمده ای از آن در بخش تملک دارایی مالی و سرمایه ای است که نشان می دهد ما متعهد به انجام کار بیشتر هستیم؛ ما در بخش مجوز برای تبصره ۲۹ نیز ۳۰۰ درصد در نظر گرفته ایم که عمده آن به حمل و نقل اختصاص دارد.

شهردار تهران با بیان اینکه در سقف سوم بودجه نوید می دهیم که زمینه مشارکت از طریق مولد سازی بخش خصوصی و نهادهای مختلف و همچنین دولت فراهم می شود، گفت: این اقدام انجام می شود تا جهشی بزرگ را در شهر داشته باشیم و تهران را به عنوان شهری پیشرو در نظر بگیریم.

وی با اعلام اینکه ما امسال با تمام اتفاقات بالای ۱۲۰ درصد بودجه را محقق می کنیم، تأکید کرد: این موضوع نوید می دهد که اراده ما در سال ۱۴۰۲ بیش از این خواهد بود و امیدواریم متمم بودجه را برای افزایش به شورا تقدیم کنیم. امیدواریم بیش از آنچه را دشمنان برای ما نمی پسندند محقق کنیم.

در ادامه شهردار تهران در پاسخ به برخی موارد مطرح شده توسط اعضا گفت: نمی توانیم به مردم ظلم کنیم، ما در منطقه ۲۲ قواعد را پیاده کردیم در محاسبات اولیه، اعداد کمتر بود.

زاکانی با بیان اینکه ما وقتی می خواهیم قله ای را فتح کنیم نباید از چند مسیر حرکت کنیم و پس از چند ماه سرافکنده بگوییم نتوانستیم، یادآور شد: ما حالا توانسته ایم بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه را محقق کنیم و این افتخاری برای شهرداری و شوراست.

وی با اعلام اینکه تا انتهای سال ۳۵ درصد بودجه به ملک ملاصدرا اختصاص یافته بود، گفت: در اعداد و ارقام، شورا با افتخار رقمی را مصوب کرد و شهرداری آن را انجام داد. این روند در گذشته نیز وجود داشته اما محقق نشده است. تعهد ما ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده و حالا بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان را به عمل می نشانیم. عملکرد شورا و شهرداری درخشان است و نظیر ندارد.

امسال ۶ هزار و ۱۰۰ فقره پروانه صادر شده است

شهردار تهران تأکید کرد: سال ۹۱ بیش از ۳۱ هزار فقره پروانه به وسعت ۳۵ میلیون متر مربع صادر شده بود و سال قبل پنج هزار و ۴۰۰ فقره نزدیک به پنج میلیون مترمربع بوده است.

وی با بیان اینکه امسال ۶ هزار و ۱۰۰ فقره پروانه صادر شده است، گفت: این رقم را رصد روزانه می کنیم و اینگونه نیست که بخوابیم و ندانیم چه اتفاقی افتاده است؛ در حال حاضر در صدور پروانه به رقم نزدیک هشت میلیون متر مربع رسیده ایم.

زاکانی با اشاره به اینکه می توان جلسه ای برگزار کرد تا گزارش ارائه دهیم، اظهار کرد: تمام پروژه های شهر فعال است و دو بزرگراه و یک آزادراه به همراه دیگر زیرساخت ها فعال است؛ ما هر هفته افتتاح داریم و البته برخی دوستان حضور ندارند.

تحقق منابع شرکت ها و سازمان ها تا پایان اردیبهشت ماه

وی با بیان اینکه تحولی در نحوه بودجه ریزی دنبال شد و کار جدی در برنامه چهارم توسعه انجام دادیم، اظهار کرد: ۳۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به میزان ۶۱ درصد محقق و ۴۴ درصد تأمین اعتبار انجام شده و ۱۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز نقد تسویه شده است.

شهردار تهران با بیان اینکه تا پایان اردیبهشت ماه شرکت ها و سازمان ها تحقق منابع را لحاظ می کنند، گفت: ۳۸ همت تا پایان ۹ ماهه تخصیص اعتبار صورت گرفته است.

با تخفیفات عوارض مخالفم، به دنبال گره‌گشایی از کار مردمم

وی با بیان اینکه من با تخفیفات عوارض مخالفم و به دنبال ثبات می گردم، یادآور شد: من با تمدید این موضوع نیز مخالفم چون نباید پیام تزلزل به مردم بدهیم. ما به دنبال این هستیم برای سال آینده سقف و جهتی را عملیاتی کنیم تا کار مردم گشایش ویژه پیدا کند.

زاکانی با اعلام اینکه معدل اعتبار شهرسازی ۶۷ درصد بوده است، اظهار کرد: ما نسبت به برآورد امسال و پیش بینی ساخت و ساز سال آینده، اعتبار این بخش را در نظر گرفته ایم. بودجه شهرسازی ما ۱۹ هزار میلیارد تومان بوده و بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال آینده پیش بینی شده است. کشور خود را سامان می دهد که مشکل مسکن مردم را حل کند و بر همین اساس قدرالسهم بخش مسکن افزایش پیدا می کند.

در گذشته فجایعی اتفاق افتاده اما این دوره حتی یک میلی متر هم تراکم نفروخته ایم

زاکانی با بیان اینکه تحقق ۳۰ هزار، ۵۰ هزار و ۹۰ هزار میلیارد تومان و در مجموع ۱۷۰ هزار میلیارد تومان آرزو است، گفت: ما باید بر واقعیت ها تکیه دهیم؛ اینکه مطرح می شود باید ۱۷۰ هزار میلیارد تومان محقق می شد، این مساله ایجاد می شود که ما نتوانستیم محقق کنیم.

زاکانی با بیان اینکه ادبیات روحانی و وزیر مسکن وقت گران کردن تهران برای فراری دادن مردم به بیرون از پایتخت بود، گفت: درگذشته فجایعی در شهر اتفاق افتاده بود که ما اجازه ندادیم حتی یک مورد آن اتفاق بیفتد.

شهردار پایتخت همچنین اظهار کرد: کمیسیون ماده پنج زمانی چندصد هزار مجوز صادر کرده بود که نمی توانیم این موارد را پاک کنیم. ما در این دوره حتی یک میلی متر تراکم نداده ایم.

شهردار تهران تأکید کرد: کار کمیسیون ماده پنج قابل دفاع بوده و پر کار است؛ مگر اینکه این ایراد را بگیریم که چرا کار می کند؟

نظرات

captcha

اخبار مرتبط