1401/12/13-12:20

تغيير رويكرد در طراحی معماری ايستگاه‌های مترو

تغيير رويكرد در طراحی معماری ايستگاه‌های مترو

ايستگاه‌های شهيد دادمان و ميدان كتاب كه دو ايستگاه پايانی بخش منتهی اليه شمال خط ۷ محسوب شده و به ترتيب در اسفندماه سال جاری و خرداد سال ۱۴۰۲ افتتاح می شوند،‌ به لحاظ نوع معماری به كار رفته و استفاده از هنر نورپردازی محيطی،‌ ويژگی‌های خاصی دارند و نظر مسافران را به خود جلب خواهند كرد. اين نوع معماری، ‌نشأت گرفته از همان رويكرد اهميت به معماری ايرانی–اسلامی بوده و البته همخوانی با بافت محدوه‌های پيرامونی ايستگاههای مذكور نيز در طراحی‌ها لحاظ شده است.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بين‌الملل شركت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) مهندس "ياشار لطفی" مدير اجرايی خط ۷ مترو در اين رابطه می گويد: طراحی اوليه ايستگاه‌های شهيد دادمان و ميدان كتاب در سال ۱۳۹۵ صورت پذيرفت اما با توجه به اهميت به روزرسانی طرح‌های معماری ايستگاه‌ها و فضاهای شبكه مترو در محيط‌های شهری،‌ طرحهای اوليه طی سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مورد بازنگری قرار گرفت.

وي در مورد ايستگاه شهيد دادمان گفت: طرح معماری اين ایستگاه با نگاه به معماری سنتی و فرهنگ ایرانی-اسلامی و همچنین ترکیب مصالحی چون سنگ و آجرهای لعاب‌دار، فضای خاصی در داخل ایستگاه ایجادکرده است. این نگرش پست مدرن به معماری ایرانی، توانسته در بافت مدرن محدود شهرک قدس، اصالت معماری بومی را به ظهور برساند. معماری این ایستگاه از حيث استفاده از آجر لعابدار و فرم قوسی سقف، علاوه بر زیبایی محيطی، بسیار مقرون به صرفه بوده و ماندگاری بالا و هزینه نگهداری پایین آن در كنار مقاومت مقابل حريق، وجه تمايز آن است. از طرفی نورپردازی و طراحی داخلی در ایستگاه‌های مترو با توجه به عدم دسترسی به محیط بیرونی و نور طبیعی، عنصر مهم و تأثيرگذاری است که حس متفاوتی در هنگام عبور و مرور مسافران ایجاد می‌نماید.

لطفی در ادامه به معماری ايستگاه ميدان كتاب اشاره كرد و افزود: طراحی ایستگاه میدان کتاب با توجه به موقعیت قرارگیری ایستگاه در مجاورت بافت و مراکز جدید  شهری، بر این اساس صورت گرفته و فضاهای موجود هم از نظر کیفیت و هم از نظر معماری و زیبایی‌شناسی طوری طراحی شده كه از مصالح مدرن برای اولین بار در ایستگاه‌های مترو استفاده گردد.

از شاخصه‌های طراحی این ایستگاه مترو میتوان به معماری مدرن و استفاده از دیوارها با نمای بتن اکسپوز و سازه فضاکار در سقف علاوه بر استفاده از فرم قوسی به عنوان نمای اصلی اشاره كرد که در عين سادگی، زیبایی و اقتصادی بودن، با نگرش بر پایداری جایگزین مصالحی چون سنگ انجام شده است. این نوع طراحی می‌تواند تأثیر بسزایی در تعمیر و نگهداری فضاهاي ايستگاهي در مدت زمان بهره‌برداری داشته باشد. همچنین ایده نورپردازی با الهام از طرح صاعقه صورت گرفته و سعی بر اشاره به محیط بیرون دارد. تلفیق نور و مصالح معماری با هم، در جهت تاکید روی ساختار معماری و ترکیب شیشه و بتن اکسپوز به کار رفته است تا علاوه بر حفظ فرم معماری و کاهش هزینه‌ها، از مصالح روز و با کیفیت بهره‌برداری شده باشد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط