1401/12/16-20:43
عضو شورای شهر تهران مطرح کرد:

شرایط نامناسب و افت کیفیت خدمات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران

شرایط نامناسب و افت کیفیت خدمات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران

علی‌اصغر قائمی در خصوص شرائط بسیار نامناسب و افت کیفیت خدمات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران تذکر داد.

به گزارش شهردارآنلاین متن تذکر این عضو شورای شهر تهران بدین شرح است:

شهردار محترم تهران، جناب آقای دکتر زاکانی

سلامٌ علیکم؛

با عنایت به اینکه مأموریت و مسئولیت سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، به عنوان نقطۀ کانونی مدیریت و ارائۀ خدمات فاوا از درجۀ اهمیت بالائی در مدیریت شهری برخوردار است، توجه جنابعالی را به نکات زیر جلب می‌نماید:

۱) تغییرات متناوب مدیریتی با اختیارات کم و بلکه بدون اختیار و فاقد قدرت تصمیم‌گیری. در حال حاضر سومین سرپرست آن سازمان پس از تأخیر زیاد در انتصاب اول، انتخاب شده است، که ضمناً مغایر با اساسنامۀ ملاک عمل آن سازمان می‌باشد.

۲) دخالت‌های مکرر در تصمیم‌گیری‌های آن سازمان توسط «آقای....» که هیچ سمت و مسئولیت رسمی در آن مجموعه ندارد.

۳) انتصاب افرادی در هیئت مدیرۀ آن سازمان که هیچ تجربه و تخصصی در حوزۀ فاوا ندارند، همچون «آقای....» که سابق بر این صرفاً در زمینۀ مدیریت منابع انسانی فعالیت داشته است.

۴) عدم اختصاص نقدینگی مورد نیاز جهت بهبود زیرساخت‌های امنیتی. به عنوان مثال عدم تعیین تکلیف خریداری (PAM)[1] و (WAF)[2] که موجبات آسیب‌های جدی به زیرساخت‌ها و خدمات نرم‌افزاری آن سازمان را فراهم ساخت که ریشۀ آن در بند (۳) این تذکر است.

۵) پایان یافتن مجوزهای آنتی‌ویروس سرورها و کلاینت‌ها و بی‌توجهی به تمدید آن‌ها، که زمینۀ نفوذ به سامانه‌ها و خسارت‌های دیگری را فراهم خواهد ساخت.

۶) عدم تخصیص منابع کافی برای ارتقاء و توسعۀ مرکز داده که موجب کندی بسیار زیاد سامانه‌ها شده است. تعدادی از سرور G10 که در دوران حملۀ سایبری به امانت گرفته شده بازگردانده شده و هنوز اقدامی برای جایگزینی آن‌ها نشده است.

۷) عدم انعقاد قراردادهای پشتیبانی حوزه‌های شبکه و امنیت، فیبر نوری، دوربین‌های نظارتی و سخت‌افزار به‌دلیل عدم تعیین تکلیف هیئت مدیره که موجبات افت کیفیت خدمات آن سازمان را پدید آورده است.

۸) عدم ارتقای بسیاری از سامانه‌های نرم‌افزاری (زیرا بعد از گذشت سالیان متمادی از عمر بسیاری از سامانه‌ها، نیاز به تغییر تکنولوژی الزامی است) و بی‌توجهی به فرایندهای تولید، تغییرات، آزمون و نشر محصولات نرم‌افزاری (از قبیل Release Management)

۹) سرمایه‌گذاری بر روی محصولاتی با عنوان «سوپر اپلیکیشن شهرزاد و جورچین» که خارج از فرایندهای فنی و تخصصی سازمان در حال توسعه است و منجر به شکاف در یکپارچگی سامانه‌های فعلی خواهد شد.

۱۰) بلاتکلیف بودن قراردادهای پیمانکاری برای دریافت خدماتی که به صورت برون‌سپاری انجام می‌شود:

عدم تصمیم‌گیری به‌موقع و تأخیر طولانی در تصمیم‌گیری انعقاد قراردادهای پشتیبانی و نگهداری از سرویس‌های جاری و حساس در زمینۀ دریافت خدمات پیمانکاری که بعضاً موجب انصراف طرف قرارداد از ارائۀ خدمت شده است.

۱۱) بلاتکلیف بودن قراردادهای خرید و تأمین تجهیزات فنی و زیرساختی:

عدم توجه کافی به کارکرد تجهیزات، نوع و کاربرد آنها، عمر مفید و تغییرات در تکنولوژی تجهیزات، نقش آنها در کیفیت سرویس‌ها در کنار عدم تصمیم‌گیری در خرید و تهیۀ به‌موقع از بازار که نوسانات قیمت نیز به این مشکل افزوده است.

۱۲) عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران خدمات و تأمین‌کنندگان تجهیزات:

انباشت دائم و مستمر مطالبات پیمانکاران و تأمین‌کنندگانی که صورت وضعیت آنها مورد تأیید ناظران فنی قرار گرفته است موجب قصور در انجام تعهدات، افت شدید کیفیت خدمات، عدم تمایل به ادامۀ همکاری یا در مواردی اقالۀ قرارداد همکاری با سازمان فاوا شده و انتشار اطلاعات بدحسابی و تأخیر شدید فاوا در پرداخت در بازار این صنعت باعث از بین رفتن اعتبار این سازمان و عدم تمایل سایر پیمانکاران و تأمین‌کنندگان در همکاری شده است.

۱۳) نارضایتی کارکنان سازمان در موضوعات پرداختی:

‌أ) عدم رعایت آئین‌نامه‌های داخلی سازمان و مصوبات هیئت مدیره و حتی شورای سازمان در پرداختی‌های کارکنان که در کنار اختلاف پرداخت‌ها در مقایسه با بازار کار در صنعت ICT کشور، باعث کاهش انگیزه، مهاجرت به سایر سازمان‌ها، شرکت‌ها، بانک‌ها و نهادها شده است.

‌ب) بی‌انگیزه نمودن کارکنان قدیمی و باتجربۀ آن سازمان با جابجایی‌های زیاد، گرفتن پُست‌های مدیریتی و کاهش حقوق و مزایای ایشان.

‌ج) عدم تعیین تکلیف تبدیل وضعیت ایثارگری کارکنان آن سازمان.

‌د) عدم پرداخت عیدی و کارانه و پاداش عملکرد بر اساس آئین‌نامۀ اداری و استخدامی آن سازمان، که سالیان متمادی ملاک عمل بوده است.

لذا خواهشمند است دستور فرمائید با حساسیت و دقت نظر ضمن بررسی موارد فوق‌الذکر، پاسخی قانع‌کننده تهیه و ارسال شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط