1402/02/11-17:10
قائمی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در مصاحبه با هفته‌نامه پیوست مطرح کرد:

مشکلات «تهران من» فریاد کاربران را درآورده است؛ مسئولان شهرداری همچنان در سکوت به سر می‌برند

مشکلات «تهران من» فریاد کاربران را درآورده است؛ مسئولان شهرداری همچنان در سکوت به سر می‌برند

«تهران من» از زمان هک سامانه‌های شهرداری هنوز قد راست نکرده است. کاربران از اختلال در دریافت سرویس‌های مختلف شکایت دارند، عضو شورای شهر تهران می‌گوید شورا منتقد عملکرد سازمان فاوای شهرداری در این زمینه است و در این میان، سازمان فناوری اطلاعات شهرداری همچنان ترجیح می‌دهد در برابر انتقادات شهروندان و شورا سکوت کند.

به گزارش شهردارآنلاین؛ علی اصغر قائمی، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر، در گفت‌وگو با پیوست می‌گوید سال ۹۹ درباره توجه به نقاط آسیب‌پذیر سامانه‌های شهرداری تذکر داده بود اما توجهی نشد.

قائمی در این باره می‌گوید:‌ «هک سال گذشته فقط مربوط به سامانه تهران من نبود و بخش عمده‌ای از سرویس‌های درون‌سازمانی و برون‌سازمانی سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران هدف حمله واقع شده بود. در این خصوص دوستان تمهیداتی اندیشیدند. حدود چهار پنج ماهی وقت صرف کردند تا یک‌ به یک مشکلات را برطرف کنند.»

به گفته این عضو شورای شهر تهران، مسئولان شهرداری حتی بعد از مدتی از «ادامه حیات» برخی سرویس‌های منصرف شدند. این مساله شائبه حذف شدن دائمی برخی داده‌های سامانه‌های شهرداری در جریان هک خرداد ۱۴۰۱ را نیز تقویت می‌کند.

قائمی به عنوان کسی که بیشتر از تمام مدیران سابق فاوای شهرداری به مدت ۱۲ سال از ۸۴ تا ۹۶ در صدر این سازمان نشسته از تغییرات مدیریتی متعدد آن نیز انتقاد دارد و می‌گوید: «سازمان به دلیل تغییرات مدیریتی زیاد در یک سال گذشته و سه رئیسی که در این مدت عوض کرده که خودش آسیب‌زننده است نتوانسته به قوام و استواری گذشته‌اش بازگردد.

سرویس‌های درون‌سازمانی و بعضاً برون‌سازمانی به وضعیت قبلی خودشان برگشته‌اند ولی به مرحله بهینه و توسعه خدمات جدید وارد نشده‌اند.»

سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران از زمانی که محمد فرجود در دی‌ماه ۱۴۰۰ از این سازمان رفت و رضا واحدی‌فر به سرپرستی آن منصوب شد رنگ مدیرعامل به خود ندیده است. محضرنیا بعد از حدود سه ماه جانشین واحدی‌فر شد و واحدی‌فر به معاونت شبکه و امنیت سازمان رفت. اکنون نیز سعید جهانی به عنوان سرپرست فاوا فعالیت می‌کند و هنوز خبری از حکم مدیرعاملی نیست.

این عضو شورا ادامه می‌دهد: «آنچه ما در شورا دنبال می‌کنیم و وظیفه ذاتی‌مان است این است که دائماً رصد کنیم، پایش کنیم، تذکر دهیم، حضوری مراجعه کنیم، حتی اگر طرف مشورت قرار گرفتیم راهنمایی کنیم اما به هر حال جایگاه شورا در حوزه تقنینی و نظارتی است و در سطح اجرا دخالت نمی‌کنیم.»

قائمی توضیح می‌دهد: «من و آن دسته از دوستانی که در شورا با حوزه فناوری اطلاعات آشنا هستیم بارها و بارها تذکر داده‌ایم. حتی سال ۹۹ من تذکر دادم که از نقاط آسیب‌پذیر پیشگیری شود اما توجهی نشد. من هم منتقد روند کند آقایان در توسعه خدمات غیرحضوری هستم.»

چنان‌که عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران می‌گوید، مدیران شهرداری رفع مشکلات را به آینده موکول می‌کنند. قائمی می‌گوید: «عمدتاً حل مشکل را به آینده موکول می‌کنند اما دلایلی مانند کمبود بودجه را نیز مطرح می‌کنند که خیلی قابل قبول نیست زیرا شهرداری تهران چندی پیش در صحن شورا اعلام کرد بودجه ۱۴۰۰ تماماً محقق شده است. اگر چنین چیزی درست باشد، باید سهم حوزه فاوا نیز پرداخت می‌شد که بتواند ماموریتش را درست انجام دهد. اما هر مطالبه‌ای می‌شود با عباراتی مانند «ان‌شاءالله در آینده نزدیک» و صحبت‌های این‌چنینی از آن عبور می‌کنند.»

نظرات

captcha

اخبار مرتبط