1402/03/08-16:39

افزايش روزانه حداقل ۲ ميليون و دويست هزار مسافر با احداث ۴ خط جديد شبكه متروی تهران

افزايش روزانه حداقل ۲ ميليون و دويست هزار مسافر با احداث ۴ خط جديد شبكه متروی تهران

احداث ۴ خط جديد شبكه مترو تهران (خطوط ۸ تا ۱۱) كه مطالعات آن براساس مصوبه ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۸ شورای عالی هماهنگي ترافيک شهرهای كشور و طبق آخرين نسخه طرح جامع حمل و نقل ريلی پايتخت شكل گرفت و از اواسط سال ۱۳۹۹ آغاز شد، تحولی شگرف در ميزان و نحوه جابجايی مسافران اين مود حمل و نقلی در سطح شهر تهران ايجاد خواهد كرد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط‌عمومی و امور بين‌الملل شركت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) برآوردهای حاصل از شبيه‌سازي‌های ترافيكی حكايت از آن دارد كه با ساخت خطوط جديد شبكه مترو تهران، تعداد مسافران اين مود حمل و نقل عمومی، روزانه حداقل ۲ ميليون و دويست هزار نفر افزايش يافته و در كمترين ميزان مورد تصور، مجموع مسافران خطوط هفتگانه فعلی و خطوط چهارگانه جديد به ۵ ميليون نفر در روز مي‌رسد.

از سوی ديگر احداث خطوط ۸ تا ۱۱ كه اقصی نقاط پايتخت را پوشش داده و شكل متعادلتری به پراكندگی ايستگاههای مترو در مناطق مختلف شهر می بخشد، هر سال بيش از ۸۰۰ ميليون ليتر (حداقل برآوردها) صرفه‌جويی در مصرف بنزين و گازوئيل فقط برای تهران در بر‌ خواهدداشت؛ اين امر معادل صرفه‌جويی ۲۴۰۰ ميليارد تومانی از محل كاهش مصرف حامل های انرژی صرفاً در پايتخت و به قيمت امروز گازوئيل و بنزين است.

گفتنی است ۴ خط جديد شبكه مترو تهران، حدود ۱۶۰ كيلومتر طول و ۱۳۰ ايستگاه را شامل شده و هزينه‌های آن از محل مشاركت با بخش خصوصی، تهاتر ملک و اراضی و همچنين ساير روشهای جديد تامين منابع مالی از قبيل بحث TOD پوشش داده می شود.

در طرح اوليه ۳ برنامه ۷ ساله برای تكميل خطوط جديد مترو تدوين شده بود اما مديريت شهری فعلی، برنامه‌ای كوتاهتر و سريعتر برای به ثمر نشستن اين پروژه عظيم كه حدود ۴۰۰ هزار ميليارد تومان هزينه در بر دارد، در نظر گرفته است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط