1402/04/12-12:01

نياز شبكه مترو كلانشهرهای كشور به بيش از ۸۷۰۰ واگن در ۱۰ سال آينده

نياز شبكه مترو كلانشهرهای كشور به بيش از ۸۷۰۰ واگن در ۱۰ سال آينده

شبكه مترو تهران در حال حاضر با ۱۵۲۳ واگن در سير، روزانه بيش از دو و نيم ميليون سفر درون شهری را پوشش می دهد و اين در حالی مي‌باشد كه برای رسيدن به سرفاصله حركتی دو و نيم دقيقه در خطوط مختلف، حداقل ۱۵۰۰ واگن ديگر لازم است تا مسافران با كمترين هدر رفت وقت به مقاصد خود برسند.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط‌عمومی و امور بين‌الملل شركت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) موضوع تامين ناوگان ريلی به اندازه نياز استاندارد خطوط شبكه مترو در هر كلانشهر از جمله مسائل مهمی است كه اگر جدی گرفته نشود، نه تنها سرفاصله حركتی قطارها دچار اختلال خواهد شد بلكه ميزان فرسودگی واگن‌های در حال بهره‌برداری را نيز مضاعف ساخته و زمان تعميرات دوره‌ای را كاهش مي‌دهد؛ به همين دليل است كه كارشناسان اين حوزه صنعتی تاكيد دارند تا به موازات و متناظر با توسعه خطوط و ايستگاههای مترو، بايد ناوگان حمل و نقل ريلی نيز به اندازه تامين شود.

در اين زمينه و طی تحقيقات علمی و كارشناسی صورت گرفته، در افق ۱۰ سال آينده و باتوجه به افزايش تعداد خطوط شبكه مترو پايتخت، نياز به توليد حداقل ۴۴۲۰ واگن احساس می شود. در همين چشم انداز ۱۰ ساله، ناوگان حمل و نقلی ساير كلانشهرهای ديگر نيز بايد به ۴۳۰۰ واگن تجهيز شود تا مشكلی از بابت كمبود واگن گريبانگير شبكه مترو شهرهای صاحب اين سيستم حمل و نقل عمومی نشود.

در اين ميان به نظر مي‌رسد راه‌حل اصولی و منطقی براي تامين به موقع، مطمئن و به صرفه‌تر ناوگان ريلی شبكه مترو كلانشهرها، حركت به سمت توليد انبوه قطار ملی باشد؛ قطاری كه ۸۵ درصد قطعات آن توسط شركت‌های داخلی قابليت ساخت داشته و فناوری توليد آن در اين سطح حاصل شده است.

شركت واگن سازی تهران كه ۷۰ درصد قطارهای كنونی شبكه مترو تهران را توليد و يا تامين كرده است، در حال حاضر قرارداد توليد ۱۱۳ واگن از نوع قطار ملي را آماده شروع عمليات اجرايی دارد و در صورت تامين منابع مالی لازم، امكان توليد حداقل هزار واگن در ۷۴ ماه را دارا مي‌باشد؛ قطاری كه با تكيه بر توانمندی و ظرفيت شركت‌های داخلی، حدود ۲۰ درصد ارزانتر از نمونه خارجی آن توليد شده و امكان اشتغال بيش از ۳۰ هزار نفر به طور مستقيم را در سالهای اوليه توليد انبوه قطار ملی فراهم مي‌آورد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط