1402/04/12-13:59
زاکانی در نشست خبری:

مدیران دوره پنجم شهر یک ریال پول اتوبوس ندادند/ اجرای خط ۸ مترو سال آینده شروع می‌شود/ برقی‌سازی ناوگان تاکسیرانی

مدیران دوره پنجم شهر یک ریال پول اتوبوس ندادند/ اجرای خط ۸ مترو سال آینده شروع می‌شود/ برقی‌سازی ناوگان تاکسیرانی

شهردار تهران در نشست با اصحاب رسانه با موضوع حمل و نقل عمومی به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از شهر، نشست خبری علیرضا زاکانی صبح امروز- دوشنبه ۱۲ تیرماه ۱۴۰۲- در محل کارخانه واگن‌سازی شهر تهران با محوریت حوزه حمل و نقل پس از تحویل و رونمایی از ۶ رام قطار اورهال شده و با حضور جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.

شهردار تهران در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه امروز دومین میزگرد خبری تخصصی ما برگزار می شود، اظهار کرد: میزگرد اول ناظر بر حوزه شهرسازی برگزار شد و امروز پیرامون حوزه حمل و نقل گفت و گو می کنیم. بزرگترین مشکل تهران ترافیک و سپس آلودگی هواست و پس از آن مردم از بد مسکنی و بی مسکنی ناراضی هستند.

هزینه در حوزه حمل و نقل را سرمایه گذاری می دانیم

زاکانی با اعلام اینکه امروز قدرالسهم حمل و نقل عمومی ۳۴ درصد است و ما بقی ترددها توسط خودروی شخصی است، یادآور شد: ما در الگوهای مختلف حمل و نقلی دچار فرسودگی، کمبود ناوگان و فاصله معناداری از وضع مطلوب هستیم. در حوزه حمل و نقل هزینه را سرمایه گذاری می دانیم و امیدواریم بتوانیم شرایط را تغییر دهیم و هدف گذاری ما این است که در پایان دوره ششم مدیریت شهری ۷۰ درصد در حمل و نقل عمومی و ۳۰ درصد در بخش خودروهای شخصی، جابجایی مردم را شاهد باشیم.

وی با تأکید بر اینکه در تلاش هستیم سطح میزان جابجایی را از طریق مناسب سازی و در دسترس قرار دادن خدمات از طریق هوشمندسازی کاهش دهیم، گفت: سعی می کنیم خدمات در دسترس شهروندان قرار بگیرد تا تردد کاهش پیدا کند.

زاکانی با بیان اینکه اقدام ما برای کاهش سفر، افزایش خدمت است تا بتوانیم شرایط خود را از ۳۴ درصد سهم حمل و نقل عمومی در سفرهای درون شهری به ۷۰ درصد برسانیم، تصریح کرد: بخش سوم سیاست های ما برقی سازی و رفتن در مسیری است که حمل و نقل عمومی برقی داشته باشیم؛ لذا سیاست اول کاهش تقاضای سفر از طریق مناسب سازی، سیاست دوم افزایش ارائه خدمات از ۳۴ به ۷۰ درصد و سیاست سوم برقی سازی حمل و نقل عمومی است تا بتوانیم از طریق این سه گام ترافیک شهر و آلودگی هوا را کاهش دهیم.

وی تأکید کرد: برای هر بخشی از حمل و نقل یک برنامه مدونی را طراحی کرده ایم که این برنامه در بخش مترو، اتوبوس، ون، مینی بوس، تاکسی، موتورسیکلت و دوچرخه بسته ای را ایجاد می کند تا بتوانیم خاستگاه خود را به بهترین شکل داشته باشیم.

شهردار تهران با پرداختن به سه راهبرد کلی گفت: امیدواریم با این سه راهبرد نظم و ساماندهی شهر را بر مدار حمل و نقل عمومی داشته باشیم و بتوانیم گره های بزرگ مثل ترافیک و آلودگی هوا را باز کنیم.

وی افزود: در هر بخشی یک برنامه ریزی دقیق داریم که نخستین مورد آن توسعه سریع مترو و تکمیل ناوگان مورد نیاز است. ۷ خط مترو را تحویل گرفتیم که در این ۷ خط ۲۵۳ کیلومتر خطوط به اضافه حدود ۱۴۰ ایستگاه تحویل ما شد. اولویت را به ۷ خط موجود دادیم، اما تهران ۱۱ خط طراحی شده دارد که ۷ خط آن که شروع شده هم تکمیل نشده است. مطالعات نشان می دهد که اگر ۷ خط تکمیل شود ۶۰ درصد مطلوبیت استفاده از مترو افزایش پیدا می کند.

در دوره ششم مدیریت شهری هر ۲ ماه تقریبا یک ایستگاه مترو افتتاح شده است

زاکانی اظهار کرد: ۲۲ ماه و یک روز از خدمتگزاری ما در شهرداری می گذرد و توفیق داریم که ۱۴ کیلومتر خطوط مترو و ۱۰ ایستگاه را افزایش دادیم. امسال نیز ۲۲ کیلومتر خط متروی جدید داریم و خطوط ۴ و ۶ و ۷ را کامل می‌کنیم. ۱۳ ایستگاه دیگر نیز امسال افتتاح می کنیم که البته یک مورد آن افتتاح شده است.

۷ خط مترو امسال تکمیل می شود

شهردار تهران بیان کرد: علاوه‌ بر این امسال خط پرند در حومه نیز به طول ۲۰ کیلومتر افتتاح می شود. از ۲۷۰ کیلومتر خط مترو، ۲۲ کیلومتر در داخل و ۲۰ کیلومتر در خارج به آن اضافه می شود، به اضافه ۱۳ ایستگاه که یک مورد آن افتتاح شده است و امسال پایان این ۷ خط را اعلام می کنیم.

شهردار تهران همچنین تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم ۶.۵ کیلومتر در جنوب خط ۶ و ۱۱ کیلومتر در خط چهار و ادامه خط دو را به سمت ترمینال شرق شروع کنیم و زمان کار را هم زمان حداکثر دو ساله دیده ایم.

خط ۹ مترو به صورت ۲ طبقه احداث می شود

وی با تأکید بر اینکه امسال هفت خط تکمیل می شود، اظهار کرد: خطوط الحاقی نیز ظرف دو سال خاتمه خواهیم داد و در کنار آن چهار خط جدید خواهیم داشت که بخشی از حفاری تونل خط ۱۰ تا یک ماه آینده آغاز می شود. در بخشی دیگر تفاهم نامه خط ۹ را هفته آینده منعقد خواهیم کرد که این خط یک خط دو طبقه است و علاوه بر آن خط ۸ و ۱۱ را سال آینده آغاز خواهیم کرد.

اورهال و ارتقای قطار DC برای اولین بار

زاکانی با بیان اینکه امروز برای اولین بار واگن DC را اورهال کرده ایم، یادآور شد: غیر از خط پنج که لوکوموتیو دارد و دو طبقه است، در خطوط شهری ۱۲۹ واگن AC و ۴۲ رام قطار AC داریم که در گذشته دو رام از این واگن ها بازسازی شده بود اما تا امروز این نحوه از بازسازی که اینگونه ارتقاء پیدا کند، به هیچ عنوان صورت نگرفته بود. افتخار داریم برای اولین بار یک رام قطار DC پلاس بازسازی شده و ارتقاء یافته را تحویل می دهیم. دو رام نیز در مسیر ارتقاء و بازسازی است و شاهد این هستیم که ۶ رام قطاری که وعده بازسازی آن را داده بودیم، وارد مدار قرار می گیرد. ۲۳ رام دیگر نیز تا پایان سال وارد جریان خدمت خواهند شد.

هزینه اورهال قطارها حدود یک نهم خرید آنهاست

وی با بیان اینکه خرید هر رام قطار ۳۵۰ میلیارد تومان ارزش دارد اما رقم اورهال ۴۰ میلیارد تومان به میزان تقریبا یک نهم است، خاطرنشان کرد: کنار این مسیر که یک مسیر سه ساله است، مقرر شده کلیه رام های نیازمند به بازسازی را ارتقاء دهیم و دو اتفاق دیگر را نیز دنبال کردیم. مصوبه ای در سال ۱۳۹۵ داشتیم که بنا بود ۶۳۰ دستگاه واگن برای تهران در نظر گرفته شود که از همان سال مانده بوده و توفیق پیدا کردیم در سال قبل با سازمان مدیریت تفاهم نامه و توافق نامه تنظیم کنیم و امروز تعهدات کاملاً و به شکل صد درصد انجام شده و ۱۵ درصد پیش پرداخت برای کشور خارجی تسهیلات ارائه داده و در یک بازه حداکثر دو ماهه به حساب شرکت خارجی واریز خواهد شد. امیدواریم بتوانیم این ۶۳۰ دستگاه را با ۱۶۰واگن دیگر که در مجموع به ۷۹۰ واگن می رسد، داشته باشیم. موضوع دانش فنی و تولید و گسترش فناوری را نیز در داخل کشور دنبال خواهیم کرد.

به تعداد اتوبوس های پایتخت تا مهرماه ۴۰۰دستگاه اضافه می شود

شهردار پایتخت در ادامه این نشست با بیان اینکه تغییر الگوهای بهره مندی از خطوط بی آر تی نکته دوم فعالیت هاست، اظهار کرد: به دنبال این هستیم کاستی ها از طریق هوشمند سازی در این بخش کاهش یابد. نکته سوم این است که ۵۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده اساسی را وارد ناوگان خواهیم کرد. امروز بالغ بر ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس داریم و امیدواریم بتوانیم ۵۰۰ دستگاه دیگر اضافه کنیم. ۴۰۰ دستگاه ملکی شهرداری و ۱۰۰ دستگاه بخش خصوصی است که با این تعداد به سه هزار دستگاه تا مهر ماه می رسد. قرارداد ۲ هزار دستگاه اتوبوس نیز منعقد شده و بالغ بر هزار و ۲۵۰ دستگاه امسال تحویل داده خواهد شد.

افزایش حدود هزار اتوبوس طی ۲۲ ماه از عمر مدیریت شهری اخیر تهران

وی با بیان اینکه با اسنا برای ۵۰۰ دستگاه، عقاب ۱۰۰ دستگاه، سبلان ۵۰۰ دستگاه مینی بوس و عماد خودرو ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی قرارداد بسته ایم، یادآور شد: در حال رایزنی برای انعقاد قراردادهای جدید هستیم که غیر از تعهدات وزارت کشور است. ما ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس بر اساس اسناد بالادستی نیاز داریم که هزار و ۸۶۰ دستگاه تحویل گرفته ایم و امروز دو هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس داریم. تا پایان امسال ۱۲۶۰ دستگاه نوسازی و ۵۰۰ دستگاه بازسازی می کنیم و با هزار و ۷۶۰ دستگاه خطوط ما متحول خواهد شد.

زاکانی از تغییر مهندسی خطوط خبر داد و افزود: تراموا را نیز از طریق شورا و مسیر خاص خود دنبال می کنیم تا مردم در سال آینده از این الگو استفاده کنند. از سویی دیگر به دنبال برقی سازی وسایل حمل و نقل عمومی هستیم. پول ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه پرداخت شده اما با سایر مجموعه ها نیز وارد عمل شدیم به عنوان مثال با مپنا تأمین ۵۰۰ دستگاه را مطرح کرده ایم.

انعقاد تفاهم نامه برای خرید ۳۰ هزار ون

وی با بیان اینکه کار جدی دیگر ما این بود که بتوانیم در مسیر مترو، تراموا و اتوبوس شرایط را به سمتی ببریم که الگوی جدید دیگری داشته باشیم، گفت: با تفاهمی که با وزارت صمت داشتیم تفاهم نامه ۳۰ هزار ون را منعقد کردیم که برابر با نزدیک به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس است و شرایط این ون ها ارتقاء یافته است. با ایران خودرو دیزل نیز برای تأمین ۴۰۰ دستگاه اتوبوس واردمذاکره شده ایم که اگر وزارت کشور تأمین نکرد خودمان خریداری خواهیم کرد تا برای مهرماه به ناوگان اضافه شود.

وی با پرداختن به تولیدات داخل عنوان کرد:  در این واگن سازی محصول جدیدی را می بینیم که ۱۱۳ دستگاه واگن تولید می کند که بدنه ۷ واگن را آماده می کنیم. امیدواریم از ارتباط بین واگن سازی، مپنا و جهاد دانشگاهی و بخش خصوصی این مسیر را برویم. ترک تشریفات آن را گرفتیم و امروز می توانید شروع این اقدام را ببینید که این یک افتخار ملی است.

زاکانی یادآور شد: در مترو امروز حدود ۲۷۰ کیلومتر خط داریم و ۱۵۰ ایستگاه‌، همچنین ۱۵۰۰ واگن داشتیم که از این تعداد ۲۸ دستگاه از رده خارج شده و دو سوم آن نیاز به بازسازی دارد. امروز بازسازی را در اولویت گذاشتیم البته علاوه بر بازسازی به دنبال ارتقا نیز هستیم. 

طی ۲۲ماه اخیر به اندازه نصف کل ۱۴سال گذشته واگن مترو بازسازی شده است

شهردار تهران تصریح کرد: از سال ۸۵ تا ۹۹ طی ۱۵ سال ۴۱۶ دستگاه واگن بازسازی شده بود، اما از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ و در این ۲۲ ماه ۲۵۱ واگن را بازسازی کردیم و بازسازی ۴۲ واگن در حال انجام است. به طوری که تا خرداد سال آینده ۴۲۸ واگن را بازسازی می کنیم و تحویل می دهیم. 

وی گفت: سه رام قطار از رده خارج شده را نیز بازسازی و ارتقا می دهیم و وارد میدان کار و خدمت می کنیم. در حوزه اتوبوسرانی ۲۱۰ خط اتوبوس داریم که از این خطوط ۳۰ درصد آن ۷۰ درصد مسافران را جابجا می کنند، اولین نکته ما مهندسی خطوط بود. در طراحی ۹ خط بی آرتی داریم اما درواقع ۸ خط فعال داریم که البته نیاز به بازطراحی دارند، ۱۸۶۰ دستگاه اتوبوس را تحویل گرفتیم اما اتفاقاتی که رقم‌زدیم این بود ۳۶۰ دستگاه اتوبوس جدید اضافه کردیم که ۱۷۲ دستگاه از طریق کمک وزارت کشور تهیه شده و ما بقی را از ظرفیت شهرداری خریداری کردیم. 

تبدیل خط یک بی ارتی به تراموا طی ۱۸ماه

زاکانی ادامه داد: در راستای برقی سازی، خط یک بی آرتی را به تراموا تبدیل می کنیم. تفاهم نامه آن را هفته بعد می بندیم که خط یک بی ارتی از ترمینال شرق تا ازادی تبدیل به تراموا شده تا الگویی جدید را در تهران داشته باشیم. برآورد ما این است که سالانه جابجایی ۵۵ میلیون مسافر را از طریق این خط داشته باشیم. تلاش می کنیم در ۱۸ ماه این خط را ایجاد کنیم.

خرید ۴۰ ون ویژه معلولان

شهردار تهران با اشاره به تقویت ناوگان معلولین، تصریح کرد: ۴۰ دستگاه ون نیز در حال خریداری است تا بتوانیم خدمات خوبی را به این قشر از شهروندان ارائه دهیم.

۵۵ درصد ساخت واگن ها داخلی سازی خواهد شد

زاکانی در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی با محوریت خودکفایی در نوسازی مترو یادآور شد: ما دانش فنی را در مجموعه اندوخته می کنیم و از سویی برای ۶۳۰ دستگاه واگن نیز بخش عمده ای از آن داخلی سازی خواهد شد. در نهایت ۵۵ درصد این واگن ها داخلی سازی خواهد شد اما ۱۱۳ واگن ملی که تعهد داده شده، تعهد ما بدنه، مپنا بوژی، بخش خصوصی ترمز و الحاقات است که ما بخش خود را آغاز کرده ایم که ۸۵ درصد آن بومی است و قطعاً و یقیناً ما از کشورهایی خواهیم بود که جشن خودکفایی را برگزار خواهیم کرد.

ورود متروباس‌ها تا پایان سال به ناوگان حمل و نقل عمومی

وی در ادامه این نشست پاسخ پرسش خبرنگار روزنامه اطلاعات در رابطه با خرید اتوبوس های متروباس و هدف از خرید این اتوبوس ها را داد و گفت: در حال خرید از تولیدکننده داخلی هستیم. در ترکیه این اتوبوس ها استفاده می شود. ما هزار دستگاه اتوبوس را امسال وارد خواهیم کرد و از سویی دیگر نیز تفاهم نامه متروباس را به تعداد ۱۰۰ دستگاه دنبال می کنیم که برای این بخش به ترکیه سفر کرده ایم. کارخانه ای در تبریز تولیدکننده این متروباس هایی است که در ترکیه مورد استفاده قرار می گیرد و چند دستگاه را پایان سال تحویل خواهند داد. این اتوبوس ها فوق العاده با کیفیت است و با توجه به بازدید تیم ما و جلسه بنده با تولیدکننده، به این نتیجه رسیدیم که کیفیت آن فوق العاده است. امیدواریم شاهد خدمت رسانی این نوع از الگوی حمل و نقلی باشیم. تمام این دستگاه ها نو و جدید است.

اتمام الحاقیه ۳ خط مترو تا ۲سال دیگر

شهردار تهران در پاسخ به خبرنگار رادیو درخصوص خطوط مترو توضیح داد: خط ۶ و ۴ و ۲ الحاقیه داشته که اتمام آن ۲۴ ماه طول می کشد و آن چیزی که برآورد اولیه خطوط ۷ گانه بود تا پایان امسال به اتمام می رسد.

خط یک مترو امسال بازسازی می شود

در ادامه مسعود درستی در خصوص تاثیر فرونشست زمین بر خطوط روباز مترو بیان کرد: خطوط روباز بعد از گذشت بیش از دو دهه نیاز به بازسازی دارند، همانطور که خط ۵ مترو بازسازی شد. امسال در برنامه مان بازسازی خط یک را داریم. طبیعتا در خطوط روباز این معضلات اتفاق می افتد اما هیچ نگرانی و دغدغه ای برای مسافران در حوزه ایمنی وجود ندارد.

با حمل و نقل ترکیبی، تهران را از شرایط آلودگی هوا و ترافیک خارج می کنیم

شهردار پایتخت در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه همشهری درخصوص گره های ترافیکی موجود در معابر اصلی تهران و راه حل های آن، گفت: بنده اعلام کردم که سه سیاست را دنبال می کنیم که در دسترس قرار دادن خدمات و هوشمندسازی را پیش بینی کرده ایم تا تقاضای سفر را کاهش دهیم. از سویی با افزایش ناوگان و ایجاد زمینه حمل و نقل هوشمند، در صددیم تا بهترین روش ارائه خدمات را داشته باشیم و آلودگی هوا را نیز کنترل کنیم.

وی تأکید کرد: در برنامه ای که بنده اعلام کردم به افقی خواهیم رسید که شهر تهران هیچ وقت چنین افقی را نداشته است. بالاترین تعداد اتوبوس های فعال به سال ۱۳۸۹ به تعداد چهار هزار و ۹۵۰ دستگاه برمی گردد که ما در حال عبور از بهترین شرایط اتوبوسرانی هستیم. این عبور همین امسال اتفاق خواهد افتاد. در سال آینده نیز کیفیت در ارائه خدمات تشدید خواهد شد و در این صورت اقبال عمومی افزایش خواهد یافت. امیدواریم با حمل و نقل ترکیبی، تهران را از این شرایط خارج کنیم.

زاکانی با تأکید بر اینکه در زمان شیوع کرونا حمل و نقل با افت روبه رو بود، تصریح کرد: به دنبال این هستیم کیفیت بالای ارائه خدمات به شهروندان را داشته باشیم و قدر السهم خود را در کنترل ترافیک و آلودگی بپذیریم و حتی از قدرالسهم دیگران نیز استفاده کنیم تا خدمات خوبی ارائه دهیم.

موضوع روشن کردن کولر اتوبوس ها را پیگیری می کنیم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره استفاده از کولر در ناوگان و بحث سرفاصله ها در خطوط مترو گفت: هیچ راهی جز تقویت ناوگان نداریم. در موضوع اتوبوس امسال هزار دستگاه افزایش داریم و ۵۰۰ دستگاه جدید است و وارد کار می شود و ۵۰۰ دستگاه را بازسازی می کنیم. در واگن، نوسازی امسال دست ما را نخواهد گرفت، لذا همین بازسازی و نوسازی امکانی را ایجاد می کند که در مترو سرفاصله ها را کمتر کنیم و در اتوبوس خدمت بهتری داشته باشیم.

شهردار تهران افزود: برای بحث کولر قاعده این است که باید برای رفاه مسافرین رانندگان از کولر استفاده کنند و بنده این موضوع را دنبال می کنم.

تقدیر از دولت برای کمک به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت

زاکانی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری پانا درخصوص قرارگاه حمل و نقل، بحث پیش پرداخت ون ها و موضوع تراموا توضیح داد: ما هیچ وقت نامه نزدیم برای ون ها که پول ما را برگردانید. ۶۳۰ دستگاه را از طریق ایران خودرو دیزل دنبال کردیم که ۱۹۵ تا تحویل شد و در مسیر شماره گذاری است. سایر آن را هم وزارت کشور تعهد کرده که تحویل شود. برای ون‌های دیگر نیز خودمان در حال بستن قرارداد هستیم.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات ما در بحث تراموا تکمیل شده و بازدیدها را انجام دادیم. یک تیم کارشناسی را برای بازدید و جلسات با طرف خارجی اعزام کردیم که نتایج خوبی داشت. در نوع جدید مشکل کابل‌ها و برق حل شده، هنوز مسیر تحویل به کمیسیون را انجام ندادیم اما به سرعت آن را پیش می بریم. ضمن اینکه در اجلاس مترو پلیس در بلژیک مشاهده کردیم که عمده خدمات از طریق تراموا انجام می شد.

شهردار تهران اضافه کرد: در مورد قرارگاه حمل و نقل نیز باید بگویم همه این کارها که اشاره شده از طریق این قرارگاه بوده است. ۲۵۰۰ قرارداد در حوزه اتوبوس و مینی بوس داشتیم که همه آنها در قرارگاه مطرح شد و این قرارگاه پابرجا است. به طوری که بیشترین وقت ما برای حوزه حمل و نقل صرف می شود.

زاکانی تاکید کرد: دولت در این زمینه کمک کرده است. از سال ۱۳۹۵ دولت مکلف شده بود در مورد ۶۳۰ دستگاه واگن پیش پرداخت آن را انجام دهد اما اهمال کردند در حالی که دولت اخیر کار را پیگیری کرد و از بهمن ماه با سازمان برنامه صحبت کردیم و بانک مرکزی و وزارت نفت کمک کردند. دولت بزرگترین خدمت را انجام داد که ما از دولت تشکر می کنیم. در مورد اتوبوس ها هم که ۱۷۲ دستگاه از طریق کمک دولت وارد ناوگان شد. درباره ون نیز ۱۹۵ ون را از طریق کمک دولت تحویل گرفتیم.

برقی‌سازی ناوگان تاکسیرانی

شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه جوان در مورد تفاهم نامه با وزارت کشور برای خرید ون و تعیین تکلیف ۶۳۰ دستگاه ون رونمایی شده، اظهار کرد: تهران ۶ هزار ون بیشتر ندارد. لذا ۹۸ درصد ون های ما فرسوده هستند و عمر مفید خود را گذرانده اند. در حال حاضر دو هزار دستگاه ون فعال هستند و هدف گذاری ما ۳۰ هزار ون است. از شورای ششم و رئیس شورا و اعضا تقدیر می کنم که اهتمام ویژه ای در حوزه حمل و نقل عمومی داشته اند و یکی از این توجهات ارائه خدمات ویژه به ون هاست.

وی با بیان اینکه قیمت بلیت مترو ۲۲ هزار تومان و اتوبوس ۱۲ هزار تومان است، یادآور شد: ما تمام این مبلغ را دریافت نمی کنیم و یارانه می دهیم. شورا موافقت کرد که به حوزه ون نیز خدمات ارائه دهیم تا مردم با قیمت نازل بتوانند از ون استفاده کنند و فاصله کمی با قیمت بلیت مترو و اتوبوس داشته باشد. برای تأمین چهار هزار دستگاه اتوبوس، ۵۰ هزار تاکسی، ۴۰۰ هزار موتورسیکلت و ۳۰ هزار ون با وزارت صمت وارد تفاهم شده ایم.

شهردار تهران با اعلام اینکه ۱۹۵ دستگاه ون تحویل داده شده است، خاطرنشان کرد: در بخش تاکسی نیز با تدابیر اندیشیده شده، به دنبال برقی سازی تاکسی ها هستیم. ۶۰ تا ۷۰ درصد تاکسی های ما فرسوده هستند که هم صورت شهر را به هم زده و هم به رانندگان و شهروندان آسیب می زنند.به دنبال برقی سازی گسترده از طریق وارد کردن ون به ناوگان حمل و نقل عمومی و گشایش جدی در این حوزه هستیم.

وی با تأکید بر اینکه کیفیت این ۳۰ هزار ون فوق العاده بالاست، گفت: به دنبال این هستیم که ون ها را نیز وارد خطوط ویژه کنیم تا مردم بتوانند از این خدمت استفاده کنند.

تحقق ۱۵۸درصدی بودجه ۱۴۰۱

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایسنا درباره خط ۱۰ مترو و هوشمندسازی حمل و نقل عنوان کرد: هر پولی مربوط به شهر باشد را برمی گردانیم و بنده می توانم درباره مفاسد مفصل توضیح دهم، منابع مان را از طریق مولدسازی و مشارکت تهیه می کنیم. مولدسازی اینچنین است که مثلا در ماه های اینده شروع تونل دو طبقه ۹.۸ کیلومتری را خواهیم داشت که از این طریق استفاده می شود. در خط ۱۰ که شروع آن از مروارید شهر است، امکانات مان را روی زمین مولد سازی می کنیم که هم پایانه را بسازیم و هم جبران هزینه را داشته باشیم. در واقع در حال تغییر نوع نگاه هستم. اولین بار در بودجه سهم مترو ۶ برابر شده است و تا امروز توانسته ایم ۵۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و یا به بیانی ۱۵۸ درصد بودجه را محقق کنیم.

اجرای خط ۸ مترو سال آینده شروع می شود

زاکانی همچنین گفت: مشکل منابع داریم اما در آن نمانده ایم و از آن فرصت خلق می کنیم. بدهی را می دهیم و پس از پرداخت، بیش از ۵۰ درصد بدهی، تسهیلات می گیریم. خط ۱۰ نیز مستثنی از این قاعده نیست. برای خط ۱۰ با قرارگاه خاتم و خط ۹ با مپنا قرارداد بسته ایم. برای خط ۸ پشتیبان مالی خارجی و طرف اجرای داخلی با بخش خصوصی داریم که سال آینده شروع می شود.

شهردار تهران اضافه کرد: هر کیلومتر مترو ۱۸۰۰ میلیارد تومان هزینه بر می دارد که همه این کارها از طریق مولدسازی انجام می شود. هدف ما ۱۴۱۰ است تا پرونده های شهر را ببندیم و امیدواریم بحث مترو را زودتر از آن جمع کنیم.

وی تصریح کرد: از سال گذشته ابداع جدیدی داشتیم و مناطق مان را پشتیبان مترو قرار دادیم. ۱۴ منطقه پشتیبان مترو است و درباره مناطق دیگر نیز آنها را پشتیبان سایر حوزه ها قرار دادیم. مثلا در خط ۶ عمده آن توسط خود منطقه ۶ پشتیبانی می شود.

زاکانی بیان کرد: اورهال انجام شده در واگن های امروز نیز توسط منطقه یک پشتیبانی شد. همچنین در بحث هوشمندسازی نیز کارهای امروز ما با کارهایی که در قبل انجام شده متفاوت است. ما ارائه طریق را تخصصا خودمان انجام می دهیم. الگوی حمل و نقل و ارتباط مدهای مختلف را خودمان انجام می دهیم که این مباحث در گذشته وجود نداشته است.

مدیران دوره پنجم شهر یک ریال پول اتوبوس ندادند

شهردار تهران در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری ایلنا با محوریت متوسط زمان رسیدن اتوبوس ها در خطوط اتوبوسرانی و همچنین اقدامات انجام شده برای تأمین اتوبوس و روند واردات اتوبوس های دست دوم یادآور شد: اتوبوس های در سطح شهر دارای یورو ۴ و پایین تر هستند که این اتوبوس ها را باسازی می کنیم که مجدداً از آن استفاده کنیم. ۵۰۰ دستگاه تا مهرماه بازسازی می شود اما نیاز ما ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس است. این در حالی است که هزار و ۸۶۰ دستگاه اتوبوس تحویل گرفتیم. به طوری که دوره چهارم به پنجم سه هزار و ۴۶۰ دستگاه اتوبوس تحویل دوستان اصلاح طلب شد که به هزار و ۸۶۰ دستگاه رساندند و مصاحبه های آنها نیز موجود است که گفتند یک اتوبوس هم نتوانستند اضافه کنند. رئیس شورای سابق نیز این ادعا را دارد. ما طی این ۲۲ ماه و یک روز  ۳۶۰ دستگاه اتوبوس را بازسازی کرده ایم.

شهردار پایتخت اعلام کرد: الگویی که داریم این است که تا پایان سال تعداد اتوبوسی که خواهیم داشت در تاریخ فعالیت اتوبوسرانی بی سابقه بوده است. ما امسال پس از دو سال و نیم در حال عبور از آمار سال ۸۹ هستیم و افقی را ترسیم خواهیم کرد که هیچ گاه شاهد نبودیم. هزار و ۷۶۰ در کنار دو هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس مجدد خواهیم داشت.

زاکانی با بیان اینکه واردات هزار دستگاه اتوبوس دست دوم مجوز گرفته است، خاطرنشان کرد: در بدترین وضعیت اتوبوس های یورو ۴ و یورو ۵ وارد می شود که باید تمامی این دستگاه ها تست محیط زیستی داشته باشند. اتوبوس های فعلی ما با اتوبوس هایی که در حال وارد کردن آن هستیم، فاصله بسیاری دارند و اگر امسال وارد شوند مردم رفاه در این حوزه را تجربه خواهند کرد. خدمتی که ارائه می کنیم با اتوبوس هایی است که بسیار بیشتر از اتوبوس های وارداتی است. ما در کنار این به شدت به دنبال برقی سازی می رویم و تهران را در آینده نزدیک به عنوان شهر برقی خواهیم دید.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه مدیران دوره پنجم شهر یک ریال پول اتوبوس ندادند و این پول را نداشتند که بدهند، گفت: تمام این اتوبوس ها را خودمان خریده ایم فقط حرف خرید را زده بودند همان طور که هفت سال است برای ۶۳۰ دستگاه ون حرف زدند و امروز به نتیجه رسیده است.

در حال بررسی اتوبوس های کم کارکرد به منظور ورد به ناوگان هستیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه خبری اکو ایران در رابطه با کشورهای تولید کننده اتوبوس های دست دوم و توسعه حمل و نقل انسان محور، اظهار کرد: یکی از سیاست های ما مناسب سازی است که یکی از این موارد ساماندهی پیاده راه هاست که در حوزه فنی و عمرانی به این سوال پاسخ خواهیم داد.

زاکانی با بیان اینکه امکانات تأمین ۶۳۰ واگن را تحویل گرفته ایم و دولت صددرصد تعهداتش را انجام داده است، تصریح کرد: مسیر تأمین نقدینگی از هفته آینده تا دو ماه آینده انجام خواهد شد که از دست دولت خارج است و ما و بانک عامل موضوع را دنبال می کنیم.

شهردار تهران با اعلام اینکه ما برای ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس پول داده ایم، یادآور شد: هنوز برای واردات هیچ کاری نکردیم و تیم هایی را ارسال کردیم که بررسی کنند، اما هنوز به نتیجه ای نرسیده ایم. در سفر به چین و روسیه موضوعات کاری را دنبال می کنیم.

وی با بیان اینکه در مترو پلیس تبادلات تجربیات با سایر شهرها انجام شد، گفت: با سفر به چین و روسیه نیز در خصوص کارکردهای شهری در حوزه حمل و نقل، محیط زیست و هوشمندسازی بابی برای همکاری باز خواهد شد.

کاهش مصرف یک میلیون لیتر بنزین با اصلاح تقاطع های پایتخت

شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگار تهران پرس در خصوص اتوبوس های کارکرده و کاتالیزور جاذب دوده گفت: اتوبوس های جدید شرایط استاندارد را دارند. در مجوزی که دولت داده در خصوص اتوبوس های کارکرده، عدد سه تا ۵ سال کارکرد مطرح است و مسیری دارد که در آن استاندارد و شرایط لازم در نظر گرفته شده است. هر چقدر بتوانیم کیفیت و کمیت حمل و نقل را افزایش دهیم، انتقال مسیر استفاده از خودروهای شخصی به عمومی افزایش پیدا می کند.

وی توضیح داد: امروزه روزانه ۱۲ میلیون لیتر مصرف بنزین در شهر داریم. یک سری اصلاح تقاطعی را برنامه ریزی کرده ایم که ۹۸ مورد آن را شناسایی کردیم؛ بخشی از آن ها را شروع کردیم که اگر این اصلاحات تمام شود حدود ۷۳۰ کیلومتر راه مردم را نزدیک می کنیم. ۱۱ مورد را سال گذشته افتتاح کردیم و ۲۸ مورد را امسال افتتاح می کنیم. با کوتاه کردن مسیر به طول ۷۳۰ کیلومتر، روزانه یک میلیون لیتر بنزین در شهر ما که امروز اضافی می سوزد  صرفه جویی می شود و آلاینده ها در هوا کاهش پیدا می کند.
هزار و ۵۰۰ نقطه شارژ برق در تهران پیش بینی شده است.

وی در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران در رابطه با ناوگان حمل و نقل برقی، اظهار کرد: مطالعات کلی در بخشی از کلانشهرهای کشور رقم خورده و به تبع در تهران نیز انجام شده و مجموعه های مختلفی این مطالعات را انجام داده اند که کاملاً قابل ارائه است. میزان بهره مندی از انرژی برق برای حوزه حمل و نقل ۲۰ درصد است و عملاً یک به پنج هستیم که اگر بنزین بسوزانیم پنج برابر قیمت برق خواهد بود.

شهردار تهران همچنین تصریح کرد: هزار و ۵۰۰ نقطه شارژ در تهران پیش بینی شده است. با برخی استانها که قابلیت تولید برق با کیفیت و پاک را دارند، وارد مذاکره شده ایم که به بهترین کیفیت تولید شود تا بتوانیم به تهران منتقل کنیم. با استاندار کرمان جلسه برگزار کرده ایم و با هدف صرفه جویی در این حوزه وارد می شویم. ۳۲۰ هزار چراغ روشنایی ۱۴۰ وات در تهران داریم که از طریق ال ای دی کردن آن مصرفش به ۲۰ وات می رسد که صرفه جویی را به ۲۰۰ مگاوات در سال خواهد رساند.

وی افزود: از طریق ذخیره سازی برق نیز امکانی فراهم می کنیم تا بتوان خدمات را ارائه کرد که امروز صبح در مورد آن بحث شد و قرار شده تا هفته آینده مختصات کار ارائه شود تا اقدام جامعی را آغاز کنیم. امیدواریم تا پایان سال فاز اول کار انجام شود.

واردات اتوبوس، مصوبه دولت است و سازمان محیط زیست نمی‌تواند مخالفت کند

زاکانی در پاسخ به پرسش خبرنگار رسانه دنیای خودرو درخصوص اختلاف قیمت برای واردات اتوبوس و خرید اتوبوس های داخلی بیان کرد: مساله واردات اتوبوس، مصوبه دولت است و سازمان محیط زیست نمی تواند مخالفت کند چرا که خود سازمان در جلسات و کارگروه های دولت بوده است. برای واردات هزار دستگاه، مصوبه دولت را داریم. در مصوبه، بحث کارکرده یا کار نکرده مطرح نیست. در این مصوبه واردات با قابلیت و کیفیت مطرح است. ضمن اینکه بنا نیست فقط از اروپا بیاوریم. اتوبوسی که ما می آوریم باید قابلیت های استاندارد را داشته باشد و باید طبق تفاهم اقدام کنیم.

وی گفت: اینکه اتوبوس نو یا کارکرده بیاوریم هنوز تصمیم گیری نکرده ایم و در حال تحقیقات هستیم. با چند گروه وارد مذاکره شده ایم اما اتوبوس های کم کارکرد حدود یک سوم قیمت نو را خواهند داشت. همچنین درباره ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس‌ با شرکت های داخلی قرارداد د بسته ایم که ۲۶۰ دستگاه را می توانتد تا پایان سال به ما ارائه دهند.

تخصیص مازاد درآمد شهرداری به حوزه زیرساخت ها و بدهی ها

شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگار شهر در خصوص واگن ها، سوپر اپلیکیشن استفاده از مترو و بازنگری خطوط بی.آر.تی توضیح داد: در بی.آر.تی مطالعات گسترده ای را شروع کرده ایم. به طوری که خطوط را به سه دسته تقسیم کرده ایم، اما همه آنها را به سمت هوشمندسازی و نظارت دوربینی می بریم. برخی از این خطوط از وسط به کنار می آیند و باند کندرو به خط بی.آر.تی تبدیل می شود. در بخشی از آنها دو طرف جمع می شود و فقط وسط خیابان بسته می شود و خط بی آرتی با خطوط جدا می شود و با دوربین کنترل می‌شود. حتی در بعصی مواقع با نمایش خط سبز امکان تردد سایر خودروها نیز به این محدوده ایجاد می شود. در بخش دیگر نیز ساماندهی از جنبه های دیگر را داریم.

وی با پرداختن به بحث هزینه‌کرد افزود: هزینه‌کرد در مترو و اتوبوس بالاست. در موضوع اضافه درآمدها نیز اضافه درآمدها  را به حوزه زیرساخت ها و بدهی ها می بریم. در سال گذشته ۳ هزار میلیارد تومان هزینه تسویه با پیمانکاران را که از سال ۸۹ مانده بود، پرداخت کردیم. بیش از ۸ هزار میلیارد تومان هم بدهی بانک ها داده ایم که بیش از دو برابر آن را تسهیلات گرفتیم.

زاکانی بیان کرد: در بحث ای. بی. تی، کیف پول، سوپر اپلیکیشن و تسهیلات نیز در مورد مترو این کار انجام و کامل شده اما برای اتوبوس کامل نشده است. در مورد اینکه برای مترو این کار را شروع کنیم یا اینکه برای شروع منتظر اتوبوس بمانیم، هنوز تصمیم نگرفته ایم.

تحقق بیش از ۲۰ همت از بودجه ۱۴۰۲

شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس با محوریت تأمین هزینه تراموا، شماره گذاری ۱۹۵ دستگاه ون، منبع تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن و اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل عمومی، خاطرنشان کرد: دولت قدرالسهم خود را برای تأمین ون ها می پردازد و ۱۹۵ دستگاه نیز در مسیر شماره گذاری است.
 
وی افزود: تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن با تعهد دولت برای پرداخت ۱۵ درصد معادل ۱۱۸ میلیون یورو انجام می شود و طرف قرارداد اعلام کرد که اگر هزینه واریز شود به ۷۹۱ واگن خواهد رسید. دولت وظیفه خود را انجام داده و در مسیر نقل و انتقال پول هستیم و روز گذشته صحبت هایی با رییس کل بانک مرکزی داشتیم تا گام نهایی قرارداد از سمت ما برداشته شود. به چین خواهیم رفت تا فاصله کمی را در تأمین اولیه داشته باشیم.

زاکانی با اشاره به انتشار اوراق مشارکت نیز گفت: قدر السهم ۵۰ درصدی برای تأمین هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت از سوی شهرداری در نظر گرفته شده و یک مبلغ هزار میلیارد تومان و یک مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان نیز به صورت صددرصدی توسط ما برای تأمین اتوبوس است که اسناد آن را سه هفته پیش امضا کردم.
وی با اشاره به بودجه ۷۸ هزار میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومانی امسال، گفت: تاکنون از یک سوم این بودجه عبور کرده ایم و از ۲۰ همت عبور شده و هفت همت نیز از سال قبل به امسال آورده شده است. برای تراموا اعتبار لازم را داریم که امسال آغاز کنیم و در متمم، اصلاحیه بودجه ارائه دهیم که وارد تفاهم شده ایم تا سپس به قرارداد برسیم. رقم تأمین تراموا ۲۰۰ میلیون یورو پیش بینی شده است.

شکایت ایران خودرو از شهرداری مربوط به گذشته است نه دوره اخیر

وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه هم میهن درباره استفاده از کولرها در ناوگان حمل و نقل، بحث تراموا و استفاده از دوچرخه و اسکوتر و سوال اعضای شورا گفت: در مورد سوال رییس شورای شهر تهران، کل مستندات را تنطیم می کنیم تا کل آن را پاسخ دهیم. در بحث ایران خوردو که می گویید از شهرداری شکایت کرده این مساله مربوط به الان نیست و مربوط به حساب های فی مابین گذشته است. ما میراث دار گذشته ایم و خوبی ها و بدی های گذشته به ما ارث رسیده است. آنها قراردادهای متعددی را از سابق با شهرداری بسته اند و ما حتی بحث مربوط به دهه ۷۰ را داریم . 

زاکانی افزود: درباره کولر اتوبوس‌ها نیز آنها مکلفند این کار را انجام دهند و بنده وظیفه پیگیری دارم، ۲۲ ماه و یک روز است که آمده ایم و از تلاش ها و اقدامات می گوییم اما افق ما تا پایان امسال عبور از تعداد ۴۵۰۰ دستگاه اتوبوس است . 

شهردار تهران توضیح داد: وقتی با دوره قبل مقایسه می کنیم می بینیم که مسیری که حرکت شده مسیر باافتخاری است و البته حتما کاستی های زیادی هم داریم و به مردم بدهکاریم.

وی گفت: این اقدامات در حالی انجام شده که هنوز ۲ سال نشده است و دوستان دوره قبل طبق مصاحبه خودشان در ۷ آذر ۹۸ گفته اند که ظرف دوسال یک اتوبوس را نتوانسته اند اضافه کنند. ما اما یک قرارداد ۱۰۰۰ دستگاه با شرکت عقاب و سه قرارداد ۵۰۰ دستگاهی با دیگر شرکت ها داریم. قراردادهای ما شفاف است. با ایران خودرو هنوز به قطعیت نرسده ایم، با شهاب خودرو و مپنا در حال تفاهم هستیم که هنوز منجر به قرارداد نشده است، اما در مجموع با چهار مجموعه برای حدود ۲۵۰۰ دستگاه قرارداد بسته ایم که ۱۵۶۰ دستگاه آن تا قبل از پایان سال تحویل می شود. در تاریخ شهرداری چنین قراردادهایی بسته نشده است. عمده تقویت ناوگان در اتوبوس در دهه ۸۰ بوده است که دولت وقت قدر السهم خود را کمک کرد، اما قراردادهای ما از طریق خود شهرداری است. البته در کنار آن ۲۰۰۰ دستگاه هم از طریق دولت است که ۱۷۲ مورد را به ما تحویل داده اند.

شهردار تهران در پایان خاطرنشان کرد: تهران به واسطه شیبی که دارد از نظر دوچرخه سواری، ارزش گذاری اندکی دارد و شمال و جنوب تهران ۹۰۰ متر اختلاف دارند. با این حال موضوع اسکوتر و دوچرخه در دستور کار است تا برای استفاده محلی در نظر گرفته شود. اما اینکه شهر توان خود را نادیده بگیرد و مسئولیت خود را در قبال اتوبوس و مترو و تاکسی و موتور برقی فراموش کند و همه توان را برای دوچرخه بگذارد، باید عنوان کنم که دوچرخه برای استفاده شهری مناسب نیست و می تواند برای استفاده محلی مد نظر قرار گیرد.

گفتنی است در پایان این نشست خبری علیرضا زاکانی، مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهره بهره برداری مترو، محسن هرمزی مدیرعامل شرکت مترو، رضا شاه طاهری مدیرعامل شرکت واگن سازی به همراه خبرنگاران از روند اورهال واگن های مترو بازدید کردند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط