1402/04/31-22:31
معاون وزیر راه و شهرسازی در دومین نشست شورای سیاست گذاری دبیرخانه انتقال تجارب بازآفرینی ۷ منطقه کشور؛

سازمان نوسازی شهر تهران در ایجاد همگرایی در کل کشور برای نوسازی و بازآفرینی پیشرو است

سازمان نوسازی شهر تهران در ایجاد همگرایی در کل کشور برای نوسازی و بازآفرینی پیشرو است

معاون وزیر راه و شهرسازی در دومین نشست شورای سیاست گذاری دبیرخانه انتقال تجارب بازآفرینی ۷ منطقه کشور، عنوان کرد: سازمان نوسازی شهر تهران در ایجاد همگرایی در کل کشور برای بازآفرینی و نوسازی بافت های فرسوده، سازمانی پیشرو است.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، دومین نشست شورای سیاست گذاری دبیرخانه انتقال تجارب بازآفرینی ۷ منطقه کشور با همکاری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و شرکت بازآفرینی شهری ایران به میزبانی سازمان نوسازی شهر تهران برگزار شد.

محمد آئینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در این نشست ضمن تسلیت ایام محرم و تقدیر و تشکر از اقدامات سازمان نوسازی شهر تهران، خاطرنشان کرد: سازمان نوسازی هم در مباحث سازمانی و هم در ایجاد همگرایی در کل کشور سازمانی پیشرو است. 

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تصریح کرد: آنچه از مدیران و دستگاه های منطقه ای انتظار می رود بسترسازی و کمک به شهرداری برای پیشبرد و تحقق اهداف بازآفرینی است و انتظار می رود در سطح ملی، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور با همفکری و همراهی دو بال کالبد و غیرکالبد را با همدیگر سیاست گذاری کنند تا کیفیت زندگی در بافت های فرسوده بیشتر و حال مردم بهتر شود. 

آئینی ضمن تأکید بر ضرورت و اهمیت آگاهی رسانی و برقراری ارتباط چهره به چهره در بافت های فرسوده، متذکر شد: طرح پویش محله امن به عنوان یک الگو توسط شهرداری ها باید در سطح کشور اجرایی شود.

مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران و رئیس دبیرخانه انتقال تجربیات کلانشهرهای منطقه یک کشور نیز در این نشست، تجارب موفق نوسازی پایتخت را تشریح کرد.

هدایت با اشاره به این که شهرداری تهران از سال گذشته و برای نخستین بار ادارات نوسازی در مناطق را مستقر کرده است، خاطرنشان کرد: این ادارات به نسبت اهمیت منطقه به لحاظ وسعت بافت فرسوده و محدوده های هدف بازآفرینی درجه بندی و دستور کار آنها در مناطق مشخص شده است.

وی با اشاره به احکام برنامه نوسازی که از سوی شورای اسلامی شهر تهران تکیف شده است، توضیح داد: بر اساس برنامه مذکور تا پایان این دوره ۱۰٪ نوسازی باید اتفاق بیفتد و به همین منظور برنامه کامل و وظایف هر منطقه تدوین و مشخص شده و بصورت هفتگی رصد می شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که پایش و ارزیابی عملکرد مناطق در بحث مسکن و نوسازی در شهرداری اتفاق مثبتی است که از سال گذشته در شهرداری اتفاق افتاده، تصریح کرد: بیشترین ضریب ارزیابی در مناطقی که دارای بافت فرسوده هستند، برای عملکرد آنها در مباحث نوسازی و مسکن درنظر گرفته شده است.

رئیس دبیرخانه انتقال تجربیات کلانشهرهای منطقه یک کشور در ادامه از تأیید افزایش محدوده هدف بازآفرینی پایتخت از ۴۴۲۷ هکتار به ۷۰۰۰ هکتار از سوی شرکت بازآفرینی شهری ایران بر اساس شاخص های جدید شورای عالی معماری و شهرسازی و ابلاغ آن به مناطق طی روزهای آتی خبر داد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تدوین و اجرای بسته های تشویقی نوسازی بافت های فرسوده را از دیگر تجارب موفق نوسای در پایتخت دانست و اعلام کرد: پس از ابلاغ بسته های تشویقی بعد از ۱۰ سال شاهد افزایش ۶۲٪ صدور پروانه در بافت های فرسوده بودیم و در سه ماه گذشته نیز صدور پروانه در بافت بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

وی به تشکیل قرارگاه جهادی مسکن اشاره کرد و توضیح داد: شورای اسلامی شهر تهران سال گذشته ۱۵۰۰ میلیارد و امسال ۲ هزار میلیارد تومان ظرفیت برای این قرارگاه ایجاد کرد و توانستیم با جذب شریک و تأمین هزینه پروانه از محل سازمان نوسازی پروژه های مسکن را فعال کنیم و ۱۰ هزار واحد پروژه در حال حاضر در سازمان نوسازی مدیریت می شود و همه مسکنی که از این فرآیند تولید می شود به مسکن معوض در بافت های فرسوده اختصاص خواهد یافت.

استقرار مدیران نوسازی، فعال سازی ستادهای بازآفرینی در مناطق، ایجاد محلات الگو با رویکرد معماری سبز، تأمین خدمات و استفاده از فناوری های نوین، اضافه شدن خدمات مورد نیاز محلات با تعیین تکلیف و خروج پادگان های شهر تهران، تهیه طرح های موضعی و موضوعی برای بیش از ۳۸۰۰ هکتار، تدوین برنامه اقدام مشترک شهرداری و دولت برای بازآفرینی بازار بزرگ تهران و مشخص کردن وظیفه و مسئولیت دستگاه های ذی نقش از دیگر مباحثی بود که توسط مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این نشست به آن پرداخته شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در خاتمه سخنان خود در این نشست به فرصت ها و تهدیدهای ساخت مسکن انبوه و ساخت ۴ میلیون مسکن اشاره کرد و گفت: همه ما باید کمک کنیم که افزایش محدوده ها که یکی از دلایل ایجاد بافت های فرسوده در شهرها بوده بصورت غیرکارشناسی اتفاق نیفتد و با توجه به وجود بیش از ۲۰۰ هزار پلاک فرسوده در پایتخت، ظرفیت های ایجاد شده را به بافت فرسوده آورده و از ایجاد محدوده های جدید که فاقد زیرساخت های لازم هستند، خودداری کنیم.

هدایت با بیان این که در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از بافت فرسوده شهر تهران نوسازی شده، گفت: تقریباً به لایه سختی از کار رسیده ایم که میزان مشارکت مالکان با بخش خصوصی کمتر شده است، اگر بتوانیم برای این افراد سقف تسهیلات مسکن با بهره پائین را افزایش دهیم و بازپرداخت تسهیلات را طولانی تر کنیم، بخش مهمی از موضوع مسکن در بافت های فرسوده که دارای هویت و زیرساخت های لازم هستند حل خواهد شد.

 در ادامه رؤسای هفت دبیرخانه انتقال تجارب برتر بازآفرینی شهری نیز به ارائه تجارب، نکات و چالش های بازآفرینی در مناطق خود پرداختند. 

در انتها مقرر شد جلسات شورای سیاست گذاری دبیرخانه انتقال تجارب بازآفرینی ۷ منطقه کشور با تاکید بر انتقال تجارب موفق به صورت مستمر برگزار شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط