1402/05/07-21:46
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران خبر داد؛

طرح بازآفرینی بافت ارزشمند روستایی کن تصویب شد

طرح بازآفرینی بافت ارزشمند روستایی کن تصویب شد

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از تصویب طرح موضعی محدوده محله کن با محوریت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری در کمیسیون ماده پنج خبر داد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، مهدی هدایت با اعلام این خبر توضیح داد: محله کن با جمعیت حدود ۱۷۷۳۶ نفر در ناحیه ۲ منطقه ۵ واقع شده و حوزه مداخله طرح موضعی محله کن به مساحت حدود ۹/۷۵ هکتار، شامل ۲۸۶۱ قطعه می‎باشد که از این مقدار ۳/۶۵ هکتار آن در بافت فرسوده مصوب ملاک عمل واقع شده است. 

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، در ارتباط با محدوده بافت محله کن، آنچه حائز اهمیت است، شرایط حیاتی و بحرانی این محدوده از منظر فرسایش بافت ارزشمند روستایی و ساخت‏وسازهای ناهمگون با معابر ارگانیک آن و همچنین تغییرات اجتماعی ناشی از مهاجرت اهالی بومی از بافت است.

هدایت با بیان این که عدم استقبال اهالی به دلیل نبود صرفه اقتصادی ساخت بنا در حداکثر سه طبقه، طبق ضوابط و مقررات طرح تفصیلی ملاک عمل، مانع از به جریان افتادن فرایند نوسازی و تشدید فرسودگی بافت شده بود، خاطرنشان کرد: با پیگیری مستمر نمایندگان اهالی محله و افزایش مطالبات عمومی، بازنگری طرح تفصیلی ملاک عمل با عنوان طرح «بازآفرینی بافت ارزشمند روستایی کن» در قالب برنامه‏ریزی مشارکتی و با محوریت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و برگزاری جلسات متعدد و بررسی طرح در کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران و اخذ نظرات اهالی و مسئولان و مدیران شهری، از سال ۱۴۰۱ در دستور کار دفتر توسعه محله کن قرار گرفت و طرح بازنگری در تاریخ ۱۴۰۲/۰۴/۰۵ به تصویب کمیسیون ماده پنج شهر تهران رسید.

هدایت در خصوص رويكرد كلي طرح «بازآفرینی بافت ارزشمند روستایی کن» تصریح کرد: در این رویکرد ضمن اعطای بسته تراكم تشويقی بافت فرسوده متناسب با ساختار کالبدی و ارگانیک محله و هدایت نحوه تجمیع و نوسازی قطعات جهت دستیابی به الگوی بهینه تجمیع، اتخاذ تدابيری جهت تامین مسكن معوض برای ساکنین واقع در محدوده طرح که به دلایل مختلف از جمله قرارگیری ملک در طرح تعریض یا بازگشایی معابر یا عدم امکان تجمیع ملک با پلاک‏های همجوار، امکان تخریب و نوسازی ندارند، مدنظر قرار گرفته شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ضمن اشاره به اینکه یکی از مهمترین مسائل و مشکلات محله کن، مشکلات ثبتی و حقوقی و عدم وجود اسناد رسمی مالکیت برای بخش قابل توجهی از قطعات است، متذکر شد: جهت تحقق فرایند نوسازی بافت فرسوده، در طرح مصوب مشوق هایی از جمله ایجاد امکان صدور پروانه تخریب و نوسازی برای املاک فاقد سند بر مبنای مساحت وضع موجود، فراهم شده است.

هدایت افزود: توجه به ساختار شبکه ارتباطی، حمل‏‌ونقل عمومی، عناصر طبیعی و ارزش‏های اکولوژیکی، تعریف مرکز ثقل عملکردی در ساختار کالبدی و استخوانبندی محله با هدف افزایش عملکرد ترافیکی و تقویت فضاهای باز جمعی در مجاورت ابنیه مذهبی از دیگر اصول موثر در بازنگری طرح است.

به گفته هدایت محدوده طرح شامل سه پهنه اصلی سکونت، خدمات و فعالیت است و تلاش شده در هر سه حوزه، ضوابط تشویقی متناسب با ماهیت محدوده، درنظرگرفته شود. 

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ابراز امیدواری کرد که با اجرایی شدن تراکم تشویقی مصوب و امکان ساخت و ساز تا چهار و پنج طبقه، طبق ضوابط و مقررات طرح، فرایند نوسازی در محله کن تسهیل و تسریع شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط