1402/05/17-22:31
یادداشت

پشت پرده های ساخت‌وساز در حریم

پشت پرده های ساخت‌وساز در حریم

🖋محمد جواد خسروی، شهردار منطقه ۱۸

"مشخص‌شدن حریم و محدوده شهر تهران و جلوگیری از ساخت‌وسازهای بی‌رویه افراد فرصت‌طلب و نابودی منابع طبیعی و نظارت جدی برای جلوگیری از گسترش شهر تهران باید انجام و با جدیت تمام در مقابل متعرضان به اراضی دامنه جنوبی البرز و اطراف تهران ایستادگی و از منافع ملی پاسداری کرد."

اینها مواردی هستند که توسط مقام معظم رهبری بیان شده و بیانگر آن است که ایشان نسبت به صیانت از حریم شهر تهران تاکید و مدیریت شهری نیز در راستای همین فرمایشات؛ صیانت از حریم شهر تهران را با جدیت پیگیری می کند.

به جرأت می توان گفت که ساخت‌وساز در حریم منطقه ۱۸ نسبت به سایر مناطق سرعت گرفته و به کرات شاهد صدور مجوزهای ساخت از سوی شهرهای اطراف از جمله شهرداری اسلامشهر در محدوده‌های حریم هستیم. مجوزهایی که روی آنها عبارت محدوده حریم شهر تهران قید و نشان می دهد که متولیان نسبت به موضوع غیرمجاز بودن ساخت و ساز واقف هستند. شهرداری تهران نیز علیرغم همه مسائل و مشکلات، قطعا سکوت نکرده و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم را با دستور قضایی تخریب خواهد کرد.

این موضوع سبب طرح شکایت در مجموعه های قضایی علیه شهرداری و شخص بنده شده اما به صراحت می گویم براساس مسئولیت و وظیفه ذاتی در راستای صیانت از حریم شهر تهران تلاش و حتی یک قدم هم از اعتقاد و باور و وطیفه ذاتی ام عقب نشینی نخواهم کرد.

نکته قابل تأمل که مدیریت شهری تهران نسبت به آن باید با حساسیت و فوریت بیشتری عمل کند، نامه فرماندار اسلامشهر است.

روال تخریب بناهای غیرمجاز حریم اینگونه بوده که پس از استعلام از برخی دستگاه ها مانند جهاد کشاورزی و دستور قضایی صورت می گرفته اما اخیرا فرماندار اسلامشهر نامه ای خطاب به تمام ارگان های زیرمجموعه صادر و رسما درخواست کرده هیچگونه همکاری با شهرداری تهران و منطقه ۱۸ انجام ندهند.

یعنی اگر ما تقاضای استعلام از جهاد کشاورزی داشته باشیم انجام نشده و به ما پاسخی نمی دهند و این موضوع به معنی توقف تخریب بناهای غیرمجاز در حریم است. محدوده ای که تنفسگاه شهر محسوب و این تصمیم به منزله نابودی آن تلقی و با این نامه تلاش های مدیریت شهری تهران در صیانت از حریم بی نتیجه خواهد بود.

شهرهای اطراف تهران برای درآمدزایی اقدام به صدور مجوز ساخت و ساز کرده و با تصمیماتی که می گیرند قرار نیست از این موضع کوتاه بیایند. آن چه امروز بیش از هر چیز دیگری لازم و ضروری به نظر می رسد ورود استاندار به موضوع حریم است. چرا که پیش از این استانداری و وزارت شهرسازی باید با تعیین مرزبندی و متولی، وضعیت حریم را تعیین تکلیف و مانع از ساخت‌وسازهای گسترده در آن می شدند. به هر حال باز هم در این موضوع حلقه مفقوده مدیریت یکپارچه می تواند راهکار حل مشکل و مانع از حریم فروشی و توسعه ساخت‌وساز غیرمجاز و نابودی تنفسگاه شهر شد.

وقتی مقام معظم رهبری بر موضوع صیانت از حریم شهر تاکید می کنند، مجموعه مدیریت شهری خود را سربازان ولایت دانسته و قطعا اقدامات در این راستا به نفع شهر و شهروندان است و تخریب ها براساس مسائل و خصومت های شخصی صورت نمی گیرد.

شهرداری منطقه ۱۸ با جدیتی که در این کار داشته تا کنون حدود ۳۰ تا ۴۰ ویلای لاکچری در محدوده حریم تخریب و مانع از تصرف اراضی کشاورزی شده اما مدیریت شهری در این موضوع تنهاست و هشدار جدی می دهم اگر حریم شهر تعیین تکلیف نشود، به زودی زود، شهر تهران آسیب های جدی می بیند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط