1402/09/17-00:54

اسکن درختان در طولانی ترین خیابان تهران/ پیشگیری از سقوط درختان با سیستم توموگرافی

اسکن درختان در طولانی ترین خیابان تهران/ پیشگیری از سقوط درختان با سیستم توموگرافی

شهردار منطقه۶، از اجرای آزمایش موفقیت‌آمیز استفاده از روش توموگرافی برای سنجش سلامت درختان در خیابان ولیعصر کهن سال ترین و طولانی ترین خیابان تهران خبر داد و گفت: این طرح به‌ زودی برای درختان سطح منطقه نیز اجرایی خواهد شد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه۶، سید مرتضی روحانی بر اهمیت استفاده از روش‌های نوین در پایش درختان سطح شهر تاکید کردو اظهار داشت: طرح توموگرافی(اسکن) درختان کهنسال با هدف بیماریابی و شناسایی پوسیدگی‌ها و عارضه‌های درخت جهت حفظ درختان کهنسال و خطرساز است.

وی با اشاره به ارزش زيست‌محيطی درختان کهنسال، افزود: برنامه‌ریزی برای تیمار و رسيدگي ويژه به درختان کهنسال نیازمند این است که از وضعیت ریشه، تاج و داخل تنه درخت که قابل رویت نیستند، شناخت داشته باشیم؛ بنابراین نیازمند اسکن بخش‌های غیرقابل رویت درختان هستیم تا بتوانیم بیماری‌ها و عارضه‌های احتمالی آنها و همچنین وجود لانه جوندگان يا حشرات در تنه را شناسایی کنیم. در غیراینصورت علاوه بر اینکه درختان کهنسال را از دست می‌دهیم، خطر سقوط آنها جان و مال شهروندان را نیز تهدید می‌کند.

شهردار منطقه ۶ تهران، علت بخشی از آسيب‌هایی که ممکن است در درختان بروز پیدا کند را آسیب به ریشه درختان در پی عملیات عمراني پياده‌راه‌سازي و جدول‌كاري حاشيه نهرها و باغچه‌ها دانست و افزود: اسکن درختان، این آسیب‌های احتمالی را نشان می‌دهد. همچنین اسكن درخت نشان مي‌دهد كه وضعيت استقرار و ثبات درخت در داخل خاك به چه شكلي است يا وضعیت استحکام یا سستی ريشه چگونه است.

شهردار منطقه مرکزی شهر تهران افزود: در این روش برای هر درخت به صورت میدانی این بررسی انجام و علاوه بر آن ارتفاع درخت، موقعیت مکانی آن و سایر اطلاعات اضافه خواهد شد که از جمله فواید این روش، تهیه شناسنامه، بررسی وضعیت مورفولوژِی، وضعیت سلامت، پیش بینی میزان مقاومت به سرعت باد و غیره است.

روحانی تاکید کرد: با وجود اینکه ظاهر برخی درختان بسيار سالم و سرزنده با تاج بسيار زيبا به نظر مي‌رسد، اما یکباره با وزش یک باد نسبتا شدید، سقوط می‌کنند. دلیل هم بخاطر این است که یا ریشه درخت پوسيده بوده و یا انواع و اقسام قارچ‌ها در داخل ريشه وجود داشته كه از روي ظاهر درخت معلوم نبوده است اما وقتی درخت را اسکن می‌کنیم، از پوسیدگی یا آفات احتمالی موجود در ریشه مطلع می‌شویم و فرصت اقدام برای بهبود وضع درخت را از دست نمی‌دهیم.

گفتنی است: آغاز توموگرافی (اسکن) درختان کهنسال در مهم ترین و طولانی ترین خیابان پایتخت با مشاركت سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران همراه بود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط